تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۸۴۱۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
افت تولید و فروش خودرو در چین در سال 2019؛

کاهش تقاضای ورق سرد در خودروسازی چین

می متالز - طبق داده‌های انجمن خودروسازان چین، تولید و فروش خودروی این کشور در سال 2019 نیز با وجود بازیابی در نیمه دوم سال، افت داشت. در پی این امر تقاضای فولاد در خودروسازی در مقایسه با سایر صنایع مصرف‌کننده فولاد با وجود بازیابی در اواخر سال، ضعیف‌تر بوده است.
کاهش تقاضای ورق سرد در خودروسازی چین

به گزارش می متالز و به نقل از Fastmarkets MB، چین در سال 2019 حدود 25 میلیون و 721 هزار دستگاه خودرو تولید کرد که نسبت به سال گذشته 7.5 درصد افت داشت که نسبت به این میزان در سال 2018، بالغ بر 4.2 واحد درصد بیشتر بود. همچنین فروش خودرو نیز با افت 8.2 درصدی به 25 میلیون و 769 هزار دستگاه رسید که نسبت به نرخ کاهش فروش سال 2018، بالغ بر 5.4 واحد درصد بیشتر بود. با این وجود، چین همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده و فروشنده خودرو است. اگرچه بخش خودروسازی چین در نیمه دوم سال تا حدودی بازیابی داشت، اما کل تولید و فروش هر دو افت بیشتری نسبت به سال 2018 داشتند.

انجمن خودروسازان چین علت این افت را چالش‌های ناشی از تنش تجاری با آمریکا، دگرگونی صنعت خودروسازی و تغییرات سیاست‌گذاری عنوان کرد. دولت چین استانداردهای زیست‌محیطی را در 2 سال گذشته ارتقا داده است که بسیاری از این قوانین بخش خودروسازی را تحت تاثیر قرار دادند. همچنین این کشور یارانه برای خودروهای انرژی نوین را کاهش داد که باعث افت فروش این خودروها شد. کل تولید خودروهای انرژی نوین در سال 2019 به یک میلیون و 242 هزار دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.3 درصد کاهش داشت، اما فروش این خودروها با افت 4 درصدی به یک میلیون و 206 هزار دستگاه رسید. به گفته یکی از اعضای ارشد این انجمن، دلیل دیگر افت فروش خودروهای انرژی نوین، عدم محبوبیت این خودروها در میان مصرف‌کنندگان چینی بود. به همین جهت، او چشم‌انداز محافظه‌کارانه‌ای برای فروش این خودروها در سال 2020 ترسیم می‌کند.

در تایید این داده‌ها، برخی فعالان بازار فولاد در شرق چین اظهار داشتند که در ماه‌های اکتبر تا دسامبر معاملات بیشتری در ورق سرد انجام دادند، اما سال 2019 به طور کلی سال سخت‌تری نسبت به 2018 بود. گفتنی است که خودروسازی، از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان ورق سرد فولادی به‌شمار می‌رود. در روز 10 ژانویه، قیمت هفتگی ورق سرد داخلی در شرق چین بین 4 هزار و 450 یوان تا 4 هزار و 490 یوان بر تن بود، در حالی که این رنج قیمتی در اول نوامبر برابر با 4 هزار و 190 تا 4 هزار و 220 یوان بر تن ارزیابی شده بود. لازم به ذکر است که قیمت ورق سرد از اوایل نوامبر رو به افزایش بوده است.

اما قیمت ورق گرم در مقایسه با ورق سرد افزایش بیشتری داشت که نشان می‌دهد تقاضای فولاد در خودروسازی در مقایسه با سایر صنایع مصرف‌کننده فولاد با وجود بازیابی در اواخر سال، ضعیف‌تر بوده است. قیمت ورق گرم در شرق چین در 13 ژانویه نسبت به اول نوامبر حدود 370 تا 380 یوان بر تن افزایش داشت. صنایع دیگر چین مانند ماشین‌آلات سنگین و توسعه زیرساخت رشد سریع‌تری نسبت به بخش خودروسازی ثبت کردند.

طبق داده‌های انجمن خودروسازان چین، تولید کامیون‌های سنگین در سال 2019 با 7.3 درصد رشد به یک میلیون و 193 هزار دستگاه رسید، اما فروش با 2.3 درصد افزایش به یک میلیون و 174 هزار دستگاه رسید. این انجمن علت رشد را افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت عنوان کرد. سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت از ژانویه تا نوامبر سال گذشته با رشد 5.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2018 به 53.37 تریلیون یوان رسید.

عناوین برگزیده