تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۰۳
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۸۴۲۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خوب‌ها و بد‌های هفته را بشناسید:

"وآوا" سرخ‌پوش شد

می متالز - ثبت بازدهی ۲۳ درصدی بازار سهام در یک ماه اخیر موجب شد تا همچنان انتخاب اول سرمایه گذاران باشد که در این میان، "وآوا" در حال تخلیه حباب قیمتی خود است و "سیلام" بسیار سبز از مجمع خود بازگشت.
"وآوا" سرخ‌پوش شد

به گزارش می متالز، در هفته‌ای که سپری شد نوسان را در تابلوی معاملات بازار سرمایه شاهد بودیم.

با همه این اوصاف شاهد رکوردشکنی مجدد شاخص کل در این هفته بودیم و سقف جدید ۴۴۵ هزار واحدی نیز لمس شد.

در این هفته، عرضه اولیه شرکت «کلر پارس» انجام گرفت که یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۴۹۸ ‏نفر در آن شرکت کردند و رکوردی تازه در عرصه عرضه اولیه به ثبت رسید.

در شرایط کنونی که فوران نقدینگی را شاهد هستیم، عرضه اولیه شرکت‌های بزرگ بیش از پیش احساس می‌شود. در شرایطی که ارزش معاملات بازار سرمایه به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان در روز رسیده، ارکان این بازار مالی برای هدایت این نقدینگی باید برنامه مؤثر و جدی داشته باشند.

به طور کلی در هفته‌ای که گذشت شاخص کل رشد ۴.۳ درصدی داشت که از رشد هفته قبل از آن، بیشتر است و بازدهی سالانه خود را به رقم ۱۸۲ درصد نزدیک کرد.

در میان نماد‌هایی که در جریان بازار قرار داشتند، اغلب نماد‌ها در مجموع عملکرد مثبت داشتند و سهامداران ۶۷ درصد شرکت‌ها بازدهی کسب کردند.

در بین شرکت ها، ثبت ۴۹ درصد رشد قیمت در نماد "سیلام"، نشان پربازده‌‎ترین سهم هفته را به خانه سیمانی‌ها برد. "سیلام" در هفتمین روز بهمن ماه، افزایش سرمایه ۱۹۱ درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران را در مجمع فوق العاده به تصویب رساند. در زمان بازگشایی، با رشد قابل توجه ۳۶ درصدی معاملات خود را از سر گرفت و در روز‌های پس از آن نیز با صف خرید همراه شد.

دومین سهم پربازده هفته در نماد "قهکمت" رقم خورد و از آن جا که مشمول رفع گره معاملاتی شده بود و در یک روز ۲۲ درصد رشد قیمت را تجربه کند. شایان ذکر است که حذف ارز دولتی شکر موجب شد تا نگاه‌ها به سمت این صنعت بچرخد و سهام قندی‌ها در پی احتمال افزایش قیمت قند و شکر در بازار مصرف، تقاضای خوبی را در تابلوی معاملات خود دیدند.

"بورس" در جایگاه سوم ایستاد. در خصوص این شرکت باید گفت که در ۹ ماهه منتهی به آذر سال جاری ۱۴۱۴ میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده که ۱۳۹ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل است. نکته جالب توجه این است که "بورس" طی این مدت، از محل کامزد معاملات، ۱۵۴۶ میلیارد ریال درآمد کسب کرده است.

در میان ۳۳ درصد نماد‌ها که افت قیمت داشتند، سهامداران "وآوا" زیر خط بازدهی قرار گرفت و سرخ‌پوش شدند؛ این شرکت چندی پیش شفاف سازی کرده بود که قیمت سهم چند برابر NAV است و حباب دارد.

بررسی‌های آبسیم نیز حاکی از آن بود که NAV هر سهم "وآوا" حدود ۳۰۸۸ ریال بوده و در حال حاضر، هر سهم این شرکت در محدوده ۱۲۴۰۰ ریال داد و ستد می‌شود.

دومین سهمی که در این هفته زیان سنگین به ثبت رساند، "سمتاز" بود که با وجود حضور در بازار محدود پایه، ۱۵ درصد افت قیمت داشت.

در انتهای این فهرست نام "سصفها" نیز به چشم می‌خورد؛ شرکتی که در کنفرانس کاغذی اعلام کرده بود به دلیل مازاد عرضه بر تقاضای سیمان و کلینکر، امکان افزایش نرخ فروش سخت شده اما؛ همچنان پیگیر این موضوع هستیم.

نگاهی کلی‌تر به بازار سرمایه حاکی از آن است که شاخص صنعت "حمل و نقل" رشد مطلوبی داشت و پربازده‌ترین صنعت هفته لقب گرفت. رشد قیمت "حکشتی" در این امر بسیار دخیل بوده است.

دومین صنعتی که از خود عملکرد قابل قبولی برجای گذاشت نیز در همین حوزه فعالیت دارد و صنعت "پیمانکاری صنعتی" نیز با رشد ۱۳ درصدی، جزو بهترین صنایع هفته لقب گرفت.

در بین اندک صنایع زیانده هفته، گروه "فعالیت‌های هنری" با افت شاخص ۷ درصدی مواجه شد و در گوشه رینگ تالار بورس قرار گرفت. صنایع "محصولات چرمی" و "استخراج سایر معادن" نیز با افت ۴ درصدی شاخص‌های خود روبرو شدند.

پیش‌بینی بازار هفته آینده

همچنان نقدینگی بسیار زیادی در بازار سهام در جریان است که اجازه اصلاح شدید شاخص را نمی‌دهد و همچنان اغلب کارگزاری‌ها روز‌های شلوغ خود را سپری می‌کنند. به گفته وزیر اقتصاد در سال جاری ۲۶ هزار میلیارد تومان از نقدینگی سرگردان جامعه به سمت بازار سرمایه کوچ کرده است.

سیل نقدینگی، شاخص‌ها را با خود همراه کرده اما؛ باید توجه داشت که اغلب سهامداران تازه وارد شناخت چندانی از بازار سرمایه نداشته ضمن آنکه استراتژی معاملاتی نیز ندارند و صرفا به قصد کسب بازدهی کوتاه مدت وارد شده‌اند.

در صورتی که این افراد آموزش‌های لازم را نبینند و با فرهنگ سهامداری آشنا نشوند، با اندک منفی شدن بازار، جوگیرانه در صفوف فروش می‌نشینند.

با همه این اوصاف باید توجه داشت که ارزش بازار سرمایه در سال ۹۲ حدود ۱۳۰ میلیارد دلار بود و امروز نیز با وجود ورود بیش از ۵۰ شرکت جدید و افزایش تورم و نرخ ارز، همچنان در همین محدوده است.

به نظر می‌رسد، همچنان بازار سرمایه انتخاب اول سرمایه‌گذاران باشد و هر چند کجدار و مریز اما؛ رو به صعود حرکت خواهد کرد.

عناوین برگزیده