تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۱
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۸۴۳۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

عامل رونق در صنعت سیمان چیست؟

می متالز - طرح مسکن ملی که به پیشنهاد وزارت راه اجرایی تدوین شده است در صورت اجرا می‌تواند بر افزایش مصرف بسیاری از صنایع وابسته به بخش مسکن از جمله صنعت سیمان تاثیرگذار باشد.
عامل رونق در صنعت سیمان چیست؟

به گزارش می متالز، محمد حیدری با اشاره به نقش رکود صنعت ساختمان و پروژه‌های عمرانی بر صنایع وابسته به ساخت و ساز از جمله صنعت سیمان گفت: « افق تولیدکنندگان صنعت سیمان برای 1404 تولید 100 میلیون تن سیمان در کشور است. اکنون 85 میلیون تن سیمان درکشور تولید می‌شود و طبیعی است که طرح‌های محرکی از جمله طرح مسکن ملی می‌تواند بر رونق صنایع از جمله صنعت سیمان تاثیرگذار باشد.»

وی با اشاره به تاثیر رکود بخش مسکن در مصرف سیمان گفت:‌ » البته باید یادآور شد که تمام دلایل کاهش مصرف سیمان مربوط به بخش ساختمان و رکود ساخت‌وسازها در کشور نیست. طرح مسکن ملی که به پیشنهاد وزارت راه و اجرایی تدوین شده است در صورت اجرا می‌تواند بر افزایش مصرف بسیاری از صنایع وابسته به بخش مسکن از جمله صنعت سیمان تاثیرگذار باشد.»

حیدری خاطرنشان کرد: « فراخوان این طرح انجام شده است و در مرحله پذیره نویسی است و از‌ آنجا که فرآیندو برنامه‌ریزی زمانی ان مشخص نیست نمی‌توان به صورت تقریبی پیش‌بینی کرد که تا چه میزان مصرف سیمان در کشور را افزایش می‌دهد.»

وی با اشاره به نارسایی‌های بخش حمل و نقل و افزایش سرسام‌اور هزینه‌های حمل کالا و توزیع آن در بازار داخلی یا صادرات گفت: « دو بخش حمل و نقل ریلی و جاده‌ای درکشور وجود دارد که بخش حمل و نقل جاده‌ای در اختیار بخش خصوصی و بخش حمل و نقل ریلی در انحصار دولت است. راه آهن بخش‌های مختلف را به پیمانکاران واگذار کرده است اما این واگذاری نیز خود چالشی در این بخش است.»

عضو انجمن تولیدکنندگان صنعت سیمان عنوان کرد:‌ » هزینه‌ها به صورت تصاعدی افزایش یافته است. افزایش هزینه‌ سوخت، افزایش هزینه‌های نگهداری و قطعات موجب شده است تا افراد شاغل در بخش‌های حمل ونقل ریلی و جاده‌ای با افزایش هزینه‌های تمام شده نرخ‌ها را افزایش دهند.اما باوجود این افزایش‌های سالیانه که تا 20 درصد هست صنعت سیمان هنوز درگیر در پروسه قیمت گذاری است و از جمله چالش‌های اصلی صنعت است.»

وی افزود: « قیمت‌گذاری سیمان اکنون به گونه‌ای است که ارزش یک پاکت سیمان با هزینه حمل آن برابر است درحالی که ارزش بار دیگری مانند میلگرد با هزینه حمل چند ده برابر است. بخش حمل و نقل جاده‌ای هم علاقه چندانی به جابه جایی بار برای صنعت سیمان ندارد.»

حیدری با تاکید بر ضرورت آزادسازی قیمت سیمان تصریح کرد:‌ « قیمت‌گذاری دستوری سیمان ناشی از نوعی سوء برداشت است.در واقع آزادسازی صنعت سیمان به نفع دولت است. حدود 80 درصد از کارخانجات سیمان مربوط به بخش‌های دولتی یا شبه دولتی است. مجموعه فارس خوزستان که تولیدکننده 38 درصد سیمان کشور است و طبیعی است که افزایش درآمدهای ناشی از این صنعت به نفع مجموعه دولت است.»

وی افزود: « جوسازی‌های انجام‌شده یکی از دلایلی است که موجب شده است نرخ‌ها در این بخش عقب نگه داشته شوند. درحالی که قیمت مسکن در کشور چندین ده برابر افزایش یافته است با هدف کاهش قیمت‌تمام شده تولید مسکن نرخ سیمان پایین نگه داشته شده است و هدف دولت در کنترل قیمت مسکن ناکام مانده است.»

عضو انجمن تولیدکنندگان سیمان عنوان کرد:‌ » این سوء‌برداشت موجب شده است تا دولت این تحلیل نادرست را داشته باشد که با عقب نگه داشتن تولیداتی از جمله سیمان تلاش کند تا نرخ تمام‌شده ساخت در کشور افزایش نداشته باشد.»

عناوین برگزیده