تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۸۴۷۱۶
سرویس خبر : انرژی

تداوم افتتاح‌ طرح‌های گازرسانی شهری و روستایی در فجر ۴۱

می متالز - هم‌زمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، عملیات اجرایی و افتتاح طرح‌های مختلف گازرسانی در نقاط مختلف کشور به بهره‌برداری رسید یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.
تداوم افتتاح‌ طرح‌های گازرسانی شهری و روستایی در فجر ۴۱

به گزارش می متالز، سیروس شهبازی، مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه به موضوع گازرسانی به نقاط مختلف این استان اشاره کرد و گفت: پروژه‌های گازرسانی به این استان شامل عملیات اجرایی گازرسانی به هفت روستای شهرستان قصرشیرین، آغاز عملیات اجرایی و بهره‌برداری از گازرسانی به ۱۱۳ روستای بخش سرفیروزآباد، بهره‌برداری از گازرسانی به هفت روستای شهرستان اسلام‌آباد غرب و بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی به ۱۹ روستا در شهرستان گیلانغرب می‌شود که از ابتدای دهه فجر تاکنون انجام شده است.

وی افزود: عملیات اجرایی گازرسانی به هفت روستای شهرستان قصرشیرین با اعتباری بالغ بر ۵.۱ میلیارد تومان برای گازرسانی به ۲۰۱ خانوار آغاز شده است. هم‌اکنون در شهرستان قصرشیرین ۹۹ درصد جمعیت شهری از نعمت گاز طبیعی برخوردار  و از مجموع ۴۶ روستا تعداد ۱۸ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند که تاکنون تعداد ۱۳ روستا گازرسانی و ۱۱ روستا نیز در حال اجراست.

شهبازی به آغاز عملیات اجرایی و بهره‌برداری از گازرسانی به ۱۱۳ روستای بخش سرفیروزآباد شهرستان کرمانشاه اشاره و تصریح کرد: این پروژه با اعتبار اولیه ۵۸ میلیارد تومان برای رساندن گاز به ۲۵۰۰ خانوار و بهره‌برداری از ۱۰ روستا با ۳۰۵ میلیارد تومان اعتبار بابت رساندن گاز به ۲۷۳ خانوار اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه عنوان کرد: هم‌اکنون در شهرستان کرمانشاه از مجموع ۷۴۳ روستا، تعداد ۴۸۲ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند که تاکنون تعداد ۴۳۲ روستا به شبکه گاز متصل شده‌اند و عملیات اجرایی ۱۷۰ روستا در حال انجام است، همچنین تعداد ۸۱ روستا در مرحله طراحی و پیمان‌سپاری قرار دارد.

وی درباره بهره‌برداری از گازرسانی به هفت روستای شهرستان اسلام‌آباد غرب، گفت: شرکت گاز استان کرمانشاه به‌منظور محرومیت‌زدایی از روستاهای استان و همسو با مأموریت‌های خود از گازرسانی به هفت روستا با اعتباری بالغ بر ۲.۲ میلیارد تومان برای رساندن گاز به ۲۰۵ خانوار بهره‌برداری کرد.

شهبازی افزود: هم‌اکنون در شهرستان گیلانغرب ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۵۰ درصد روستاییان با مجموع ۱۳۲۰۰ خانوار در بخش شهری و روستایی از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و هم‌اکنون ۳۰ روستای شهرستان یادشده با تعداد ۳۳۵۱ خانوار گازدار هستند و ۷۷ روستا با اعتباری بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان برای گازرسانی به ۴۰۰۰ خانوار در حال اجراست.

 

اجرای بیش از ۷۱۰۰ کیلومتر شبکه گاز در استان قزوین

اسماعیل مفرد بوشهری، مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین در این باره گفت: با توجه به توسعه گازرسانی در شهرها و روستاهای استان در سال‌های اخیر نیاز به ساختمانی متناسب با این توسعه و همسو با خدمت‌رسانی بهتر و مطلوب‌تر احساس می‌شد که در این باره با توجه به دریافت مصوبه‌های لازم، اجرای این طرح کلید خورد.

وی افزود: کلنگ این طرح در بهمن‌ماه سال ۹۵ در زمینی به مساحت ۳ هزار و ۱۰۰ مترمربع زده شد و در آذرماه امسال، با هزینه بالغ بر ۲۳۰ میلیارد ریال پایان یافته است.

بوشهری با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۰۰ درصد خانوار شهری و ۸۵ درصد خانوار روستایی استان قزوین از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، تصریح کرد: بیش از ۷۱۰۰ کیلومتر شبکه گاز در استان اجرایی شده که این حجم از شبکه بیان‌گر میزان خدمات ارائه‌شده به مردم استان در حوزه گازرسانی است.

 

مشعل گاز منطقه دربند شهرستان مهدی‌شهر استان سمنان روشن شد

علیرضا شریفی‌نژاد، مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان، گفت: چشم‌انداز شرکت گاز استان در افق برنامه ۱۴۰۴، افزایش سهم گاز طبیعی در سبد انرژی سوخت‌های فسیلی استان به ۷۵ درصد است.

وی افزود: گازرسانی به روستاها با هدف گسترش رفاه، عدالت و گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی با هدف رونق تولید و اشتغال از راهبردهای شرکت گاز برای دستیابی به این چشم‌انداز است.

شریفی‌نژاد با اشاره به سهم ۷۰ درصدی صنعت و نیروگاه‌های استان سمنان از مصرف کل استان، نقش خدمات کارکنان شرکت گاز را در توسعه و رونق اقتصادی و اجتماعی استان بی‌بدیل دانست و تصریح کرد: برای گازرسانی به روستاها و واحدهای تولیدی و کشاورزی منطقه، حدود ۱۱ کیلومتر خط تغذیه و شبکه داخلی و یک ایستگاه تقلیل فشار گاز با ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب در ساعت با اعتباری بالغ بر ۲۸ میلیارد ریال اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه از منظر پدافند غیرعامل، عنوان کرد: با بهره‌برداری از این زیرساخت که با لحاظ اصول پدافند غیرعامل طراحی و اجرا شده است، ضریب پایداری جریان گاز شهرستان مهدی‌شهر به مراتب ارتقا می‌یابد و ریسک تامین انرژی گاز منطقه به کمترین مقدار ممکن کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه همه شهرهای استان سمنان از نعمت گاز برخوردارند، گفت: از دهه فجر سال ۹۲ تاکنون، بیش از ۹۵ روستای استان به شبکه گاز متصل شده‌اند و با افتتاح طرح‌های گازرسانی در ایام دهه فجر، جمعیت روستایی برخوردار از نعمت گاز طبیعی استان به ۹۰ درصد می‌رسد.

 

 بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۶۲ پروژه گازرسانی در استان همدان

عبدالله فیاض، مدیرعامل شرکت گاز استان همدان با بیان این مطلب، گفت: تعداد ۶۴ پروژه گازرسانی با هزینه‌ای بالغ بر ۷۵ میلیارد و ۵۶۱ میلیون ریال افتتاح می‌شود که از این تعداد، افتتاح گازرسانی به ۶ روستا از توابع شهرستان‌های ملایر، ‌ اسدآباد و کبودرآهنگ انجام می‌شود که نزدیک به ۱۳۰ خانوار روستایی از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد، همچنین ۹۸ پروژه گازرسانی نیز که مربوط به صنایع استان است با اعتباری بالغ بر ۱۲۸ میلیارد و ۷۶۷ میلیون ریال، کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه همدان دارای ۳۱ شهر و ۱۰۷۴ روستاست که تمامی شهرها و روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان (۳۱ شهر و ۱۰۲۷ روستا) گازدار هستند، افزود: رویکرد این شرکت ارتقای کیفی خدمات به مشترکان و همچنین گازرسانی به همه صنایع، مراکز تجاری، کشاورزی، دامداری و مجتمع‌های گلخانه‌ای موجود در استان است.

فیاض تصریح کرد: تا ابتدای بهمن‌ماه امسال، تعداد کل مشترکان گاز طبیعی در استان همدان، ۶۱۹ هزار و ۱۷۳ مشترک است که این تعداد شامل ۴۲۵ هزار و ۷۱۹ خانوار شهری و ۲۱۷ هزار و ۸۸۷ خانوار روستایی است، ضمن اینکه میزان شبکه‌های تغذیه و توزیع گاز در استان، ۹ هزار و ۳۳۸ کیلومتر، تعداد علمک‌های نصب‌شده، ‌ ۳۲۱ هزار و ۸۶۱ بوده و این در حالی است که تعداد ۱۱ شهرک صنعتی و ۷ ناحیه صنعتی نیز در استان همدان گازدارند.

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان اعلام کرد: از ابتدای امسال تا ابتدای بهمن‌ماه، ۱۷۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع اجرا، ۲ هزار و ۹۶۱ انشعاب نصب، ۱۱ هزار ۱۸۳ اشتراک پذیرش، ۲ هزار و ۲۲۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف شده و ۲۲۴ واحد صنعتی، کشاورزی، جزء یا عمده، مشترک شده‌اند.

 

افتتاح عملیات گازرسانی به ۴ روستای شهرستان بهمئی استان کهگیلویه‌ و بویراحمد

رحمان خادم، مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه‌وبویراحمد با بیان اینکه با بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به چهار روستای شهرستان بهمئی، ۱۳۷ خانوار با جمعیت ۵۶۰ نفری از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد، گفت: برای این پروژه، ۵ هزار و ۴۶ کیلومتر عملیات شبکه‌گذاری و اعتباری بالغ بر ۵۷۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: ۳۹ درصد از خانوارهای روستایی شهرستان بهمئی از نعمت گاز طبیعی برخوردار و ۶۱ درصد دیگر خانوار روستایی واجد شرایط گازرسانی هستند.

خادم عنوان کرد: تعداد مشترکان گاز طبیعی در استان کهگیلویه‌وبویراحمد، ۱۹۷ هزار و ۱۶۷ انشعاب است که از این تعداد ۵۷ هزار و ۵۰۲ انشعاب روستایی و تعداد ۱۳۹ هزار ۶۶۵ انشعاب شهری در استان داریم.

 

بهره‌برداری و کلنگ‌زنی پروژه‌های گازرسانی در استان یزد

در ایام دهه فجر، با اجرای ۷ کیلومتر خط فلزی، اجرای ۳۷ کیلومتر شبکه پلی‌اتیلن، نصب یک ایستگاه تقلیل فشار به ظرفیت ۵ هزار مترمکعب بر ساعت با قابلیت نصب ۴۰۰ عدد علمک و صرف اعتباری معادل ۸۰ میلیارد ریال، پروژه گازرسانی به ۶ روستای شهرستان بهاباد استان یزد به بهره‌برداری رسید.

علی‌اکبر میدانشاهی، مدیرعامل شرکت گاز استان یزد با اعلام این خبر از آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به باقیمانده دهستان جلگه و فاز نخست بنستان با صرف اعتباری معادل ۱۸۰ میلیارد ریال که شامل اجرای ۵۱ کیلومتر شبکه توزیع، ۲۵ کیلومتر خط تغذیه، نصب دو ایستگاه تقلیل فشار به ظرفیت ۵ هزار مترمکعب بر ساعت با قابلیت نصب ۹۰۰ عدد انشعاب و بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به جایگاه سوخت سی‌ان‌جی بهاباد با اجرای یک کیلومتر خط تغذیه و صرف اعتباری معادل ۵ میلیارد ریال به‌عنوان دیگر پروژه‌های انجام شده در شهرستان بهاباد، نام برد.

میدانشاهی عنوان کرد: پروژه گازرسانی به روستاهای شهرستان خاتم نیز با اجرای ۴ کیلومتر شبکه پلی‌اتیلن به قطر ۹۰ میلی‌متر، اجرای یک کیلومتر شبکه پلی‌اتیلن به قطر ۶۳ میلی‌متر با صرف اعتباری معادل ۶.۱ میلیارد ریال صورت پذیرفته که قابلیت نصب ۲۸ عدد انشعاب را فراهم ساخته است.

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد از آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به صنایع دارای شرایط شهرستان خاتم با اجرای ۳۵ کیلومتر خط فلزی و نصب سه ایستگاه تقلیل فشار (TBS)  و همچنین آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به صنایع شهرستان بافق با اجرای ۱۴ کیلومتر خط تغذیه ۶ اینچ، اجرای ۳ کیلومتر خط تغذیه ۴ اینچ و نصب یک ایستگاه تقلیل فشار TBS به ظرفیت ۵ هزار مترمکعب بر ساعت و صرف اعتباری معادل ۶۰ میلیارد ریال به‌عنوان پروژه‌هایی همسو با گازرسانی به صنایع استان نام برد.

 

بهره‌برداری از پروژه گازرسانی روستای کووه‌ای قشم

فواد حمزوی، مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان اعتبار این پروژه را بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با اجرای عملیات گازرسانی به روستای کووه‌ای، بیش از هزار و ۶۰۰ خانوار زیر پوشش گاز طبیعی قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اهمیت گازرسانی به شهر قشم، تصریح کرد: با توجه به موقعیت استثنایی شهر قشم برای تبدیل شدن به یک کانون اقتصادی صنعتی و وجود صنایع بزرگ انرژی‌بر، گازرسانی شهر قشم در دو فاز تعریف شده است که فاز نخست گازرسانی به تعداد ۳۹۸ انشعاب و تحت پوشش قرار گرفتن نزدیک به ۷۵۰ خانوار در سال‌های گذشته انجام شده و فاز دوم نیز در مرحله طراحی است.

حمزوی گفت: شهر درگهان و روستای هلر جزیره قشم نیز، در هفته دولت امسال گازدار شد و بیش از ۴ هزار خانوار شهری و روستایی تحت پوشش گاز طبیعی قرار گرفتند.

 

گرمای گاز در ارتفاعات تالش

حسین اکبر، مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان گفت: با گازرسانی به روستاهای شادمیلرزان و بنون، مجموع روستاهای بهره‌مند از گاز در تالش به ۱۸۶ روستا و درصد بهره‌مندی روستایی این شهرستان به ۹۱.۲ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه این دو روستا در مجموع دارای ۱۱۵ خانوار هستند، افزود: برای گازرسانی به این روستاها در مجموع ۷۸۰ میلیون تومان هزینه شده است.

عناوین برگزیده