تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۸۴۷۳۳
سرویس خبر : انرژی
رونمایی از ۴۱ خودرو تبدیلی عمومی هم‌زمان با فجر ۴۱

همه خودروهای عمومی تا ۲ سال آینده گازسوز می‌شوند

می متالز - معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در آیین رونمایی از ۴۱ خودرو عمومی تبدیلی به گازسوز هم‌زمان با چهل‌ویکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: تا دو سال آینده، همه خودروهای عمومی گازسوز می‌شوند.
همه خودروهای عمومی تا ۲ سال آینده گازسوز می‌شوند

به گزارش می متالز، حمید قاسمی ده‌چشمه، ظهر امروز، (دوشنبه، ٢١ بهمن‌ماه) در آیین رونمایی از ۴۱ خودرو طرح ملی تبدیل دوگانه‌سوز که در شهر اصفهان برگزار شد، با اشاره به اخذ مصوبه شورای اقتصاد در زمینه گازسوز کردن خودروها افزود: بعد از این مصوبه، فعالیت وزارت نفت دوچندان شد.

وی با بیان اینکه ذخیره منابع گازی کشور ٣٨ تریلیون مترمکعب است، تاکید کرد: اگر ٣٠ درصد این منبع را استخراج و روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز مصرف کنیم، کشور بدون وقفه تا ١٠٨ سال گاز طبیعی دارد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه ایران رتبه نخست تولید گاز جهان را دارد، گفت: بعد از دستیابی به مخازن گاز، اکنون در مرحله مصرف هستیم.

وی با اشاره به اینکه مصرف یک میلیارد مترمکعب گاز معادل ٨٠ میلیون لیتر بنزین در روز و معادل ١٢ برابر مصرف بنزین کشور است، تاکید کرد: مصرف سوخت پاک گاز موجب حذف آلودگی شهرهای بزرگ می‌شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه تمرکز وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پخش بر دوگانه‌سوز کردن خودروها است، اظهار کرد: اکنون فضایی فراهم شده که تا دو سال آینده صددرصد خودروهای حمل‌ونقل شهری بار و مسافر گازسوز می‌شوند و هیچ خودرو عمومی وجود نخواهد داشت که از سوخت سی‌ان‌جی استفاده نکند، مگر اینکه خودش نخواهد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: استفاده از سی‌ان‌جی موجب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل خانوار می‌شود، از سوی دیگر خودروهایی که تبدیل می‌شوند، استانداردهای یورو ۴ را پاس می‌کنند.

قاسمی ده‌چشمه با اشاره به ابعاد ملی این طرح اظهار کرد: هدفگذاری این طرح تبدیل یک میلیون و ۴۶۴ خودرو است، همچنین پول حاصل از صادرات نفت با این طرح به مردم باز می‌گردد.

وی با تاکید براینکه برای اجرای این طرح از ظرفیت تمام مخزن‌سازان کشور استفاده می‌کنیم، افزود: در مرحله دوم با کمک وزارت صمت و اتحادیه سوخت‌های جایگزین، تمام شرکت‌های تبدیل را شناسایی کرده‌ایم و با کمک استاندارد، بر دوگانه‌سوز کردن خودروها، مطابق با استانداردها نظارت می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: به دنبال این طرح، گواهی سلامت سوخت رانندگان و دارندگان خودروهای عمومی به‌صورت رایگان انجام می‌شود که تفاوت در قیمت خودروهای آنها را در پی دارد.

صرفه‌جویی حاصل از جایگزینی سی‌ان‌جی با بنزین، معادل ساخت یک پالایشگاه جدید است

وی با تاکید بر اینکه پیش از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، مقدار مصرف سی‌ان‌جی ١٩ میلیون مترمکعب بود، افزود: اکنون مصرف سوخت سی‌ان‌جی به ۲۵ میلیون مترمکعب رسیده و این به معنای ساخت یک پالایشگاه در تهران با تولید روزانه ۶ میلیون لیتر بنزین است.

قاسمی ده‌چشمه تصریح کرد: با اجرای طرح تبدیل خودروهای عمومی گویی ۲.۵ تا ٣ پالایشگاه نفت ساخته‌ایم که سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود، زیرا ساخت یک پالایشگاه نیازمند ١١ سال زمان است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح با تکیه بر صددرصد توان کارخانجات داخلی اجرایی می‌شود، تصریح کرد: وزارت نفت برای اجرای صحیح این طرح سختگیر است و امید می‌رود این طرح تا ۱۵ ماه آینده به‌طور کامل اجرایی شود.

به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تجربه پیشین ٩٢٠ هزار دستگاه خودرو بدون هیچ آسیبی در کشور دوگانه‌سوز شده‌اند.

عناوین برگزیده