تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۸۴۷۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلار در یک قدمی 14 هزار تومان | مسیر معکوس ارزش ذاتی و ارزش بازاری ارز

می متالز - نرخ هر دلار آمریکا تا ساعت 12 امروز در تقلای ورود به 14 هزار تومان بود. پس از جدا شدن دلار از نیمه پایینی کانال 13 هزار تومان یا به بیان بهتر عدم مشاهده میل نزول بیشتر در نرخ ارز بار دیگر تقاضا و سیگنال‌های غیراقتصادی در حال داغ کردن بازار هستند.
دلار در یک قدمی 14 هزار تومان | مسیر معکوس ارزش ذاتی و ارزش بازاری ارز

به گزارش می متالز، در این میان حضور بازارگردان و همچنین عوامل بنیادی عامل فشار بر ارز محسوب می‌شوند اما عامل غیراقتصادی بار دیگر در ماه‌های اخیر خودنمایی کرده است که مسیر متفاوت با انتظارات را رقم زده است.

نرخ هر دلار آمریکا تا ساعت 12 امروز در سطح 13950 تومان و قیمت هر سکه طلا نیز حدود 5 میلیون و 70 هزار تومان معامله شد؛ همچنان دلار بیشترین اثر را بر نوسان قیمت سکه دارا است. قرار داشت همان‌طور که پیش از این نیز اشاره گرچه از منظر متغیرهای اقتصادی رشد بیشتر نرخ دلار توجیهی در شرایط کنونی ندارد اما فضای ملتهب می‌تواند باعث شود تا متغیرهای کلان اقتصادی خود را با دلار هماهنگ سازند. به این ترتیب در حالی‌که ارزش ذاتی دلار در شرایط کنونی از ارزش بازاری پایین‌تر است و در نتیجه انتظار می‌رود دلار به سمت  ارزش ذاتی (قمیت‌های پایین‌تر) حرکت کند اما برخلاف آن فضای ملتهب سیاسی که در ماه‌های اخیر در کشور رقم خورد و برخی از شایعاتی که در شرایط کنونی نیز شنیده می‌شود دستاویز خوبی برای داغ شدن دوباره دلار توسط دلالان شده است.

از حوادث آبان‌ماه تا شهادت سپهبد سلیمانی در میانه‌های دی و در ادامه احتمال وقوع جنگ و در شرایط کنونی نیز اخبار از عدم تایید FATF و سایر اخبار سیاسی همه فضای اقتصاد کشور را ملتهب نگه داشته‌اند. گرچه به گفته رئیس بانک مرکزی تصمیم آتی سازمان FATF هیچ تاثیری بر روابط واقعی مالی کشور آن هم در شرایط تحریم ندارد اما در گزارش‌های پیشین نیز اشاره شد که رد لوایح مرتبط از نگاه بازاریان سیگنالی برای عدم تعامل و ادامه تحریم‌ها بوده و همین موضوع دستاویز خوبی برای داغ کردن دلار بوده است. در فضای ملتهب نیز کنترل منطقی متغیرهای اقتصادی کاری بسیار دشوار است و این موضوع نه‌تنها برای بانک مرکزی کشور ما بلکه سایر کشورها نیز در مواجهه با ریسک‌های ناخوانده و سیاسی در کنترل نوسانات بازارها با مشکل مواجه می‌شوند.

حال نیز همین فضای ملتهب می‌تواند اثر خود را در متغیرهای کلان اقتصادی مانند رشد نقدینگی منعکس کرده و به این ترتیب عامل بنیادی که پیش از این از سطوح کنونی دلار حمایت نمی‌کرد مسیری دیگری را رقم بزند و مسیر معکوس نزدیک شدن ارزش ذاتی به ارزش بازاری را در بازار ارز شاهد باشیم.

عناوین برگزیده