تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۸۴۹۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت در بورس کالا است/ بازار داخل و خارج بورس مکمل یکدیگرند

می متالز - یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: نرخ پایه در بورس کالا براساس نرخ جهانی فولاد و نرخ ارز نیمایی است. قیمت میلگرد با توجه به افزایش نرخ ارز از حدود ۱۱ به ۱۳ هزارتومان و همچنین ارز نیمایی که مبنای محاسبه نرخ میلگرد در بورس است از حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان به یازده هزار و ۷۰۰ تومان، واکنش نشان داده است.
عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت در بورس کالا است/ بازار داخل و خارج بورس مکمل یکدیگرند

به گزارش می متالز، لذا بازار خارج از بورس از بورس تبعیت می‌کند و برخی مواقع بازار بورس از بازار بیرون تاثیر می‌گیرد، لذا این دو بازار مکمل یکدیگر هستند.

علی اصغر بهرامی، مدیر فلزی کارگزاری مفید در یکی از دلایل گرانی میلگرد را ناشی از نوسانات نرخ ارز دانست و گفت: نرخ پایه در بورس کالا بر اساس نرخ جهانی فولاد و نرخ ارز نیمایی است. وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، کالاها یا با تاخیر واکنش نشان می‌دهند و یا به پیشواز آن می‌روند.

وی ادامه داد: قیمت میلگرد با توجه به افزایش نرخ ارز از حدود 11 به 13هزار تومان و همچنین نرخ ارز نیمایی که مبنای محاسبه نرخ میلگرد در بورس است از حدود 10هزار و ۷۰۰ تومان به 11هزار و 700 تومان، واکنش نشان داده است. لذا بازار خارج از بورس از بورس تبعیت می‌کند و برخی مواقع بازار بورس از بازار بیرون تاثیر می‌گیرد، لذا این دو بازار مکمل یکدیگر هستند.

بهرامی نرخ پایه بورس را براساس نرخ جهانی فولاد و نرخ ارز نیمایی عنوان کرد و افزود: وقتی نرخ پایه را 4200 تومان می‌گذارند، اگر بورس کارش را بلد نیست چرا با قیمت 5300تومان از بورس خرید می‌کنند؟

وی تصریح کرد: وقتی قیمت میلگرد خارج از بورس بیش از 5200 است و نرخ پایه در بورس 4300تا 4500 بر اساس نیمایی و جهانی فولاد گذاشته می‌شود، همه به دنبال این هستند که از بورس خرید کنند که نهایت قیمت پنج هزار تومان است تا درصدی سود برای خریدار بماند و اگر خریدار تولیدکننده باشد، بالطبع ارزان‌تر از بیرون خرید می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تفاوت عرضه و تقاضا را تعیین کننده قیمت عنوان کرد و افزود: مکانیزم قیمت گذاری در بورس کالا مشکلی ندارد.

مدیرفلزی کارگزاری مفید بیان داشت؛ این که برخی بورس کالا را مقصر گرانی‌ها و شفاف نبودن قیمت می‌دانند، بی اساس است چراکه تحویل و قمیت گذاری در بورس کالا مشکلی ندارد اما منابع محدود است، علاوه بر این محدودیت‌های دیگری هم وجود دارد که باید به سپرده گذاری مرکزی وثایقی سپرده بگذارند و براساس آن عرضه انجام دهد. بر فرض مثال برای 10میلیارد تومان سپرده نمی‌تواند بیشتر از سپرده کالا عرضه و بفروش برساند.

وی تصریح کرد: همچنین نمی‌تواند بیشتر از تعهدی که به بورس داده عرضه کند.

بهرامی گفت: تا یک ماه پیش، فروشندگان میلگرد التماس می‌کردند اما کسی از آن‌ها خرید نمی‌کرد، حال که قیمت‌ها افزایش یافته برچه اساس سود را از بخش تولید خارج می‌کنند و به واسطه‌ها می‌دهند؟

کارشناس بازار سرمایه در مورد گلایه شرکت‌ها به توزیع قطره چکانی واحدهای فولادی عرضه کننده ورق در بورس کالا، گفت: این موضوع به پیشینه تولیدکننده و اینکه چه همکاری با سازمان مطبوع اش داشته برمی‌گردد، یعنی پروانه بهره‌برداری که از وزارت صمت می‌گیرند. تولیدکننده پروانه بهره‌برداری ماهی هزار تن ورق از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گیرد اما به جای تولید ماهی هزار تن ورق، ماهی 500 تن تولید کرده و از این میزان تولید فقط 250تن را اظهار می‌کند، پس مشکل خود تولید کننده است چرا که بر اساس پروانه و میزان اظهار شده در سامانه بهین‌ یاب سهمیه تعلق می‌گیرد، پس اینجا مقصر کسی به غیر از تولید کننده نیست که سهمیه کم تعلق می‌گیرد.

وی اظهار کرد: بعضی مواقع رانت‌هایی نیز در بورس کالا توزیع شده است که مختص بورس کالا هم نبوده و نیست حتی شرکت‌های بازرگانی و هلدینگ‌های تخصصی این رانت را توزیع کرده‌اند یا عامه مردم نیز با ارز 4200 به سفرهای خارجی می‌رفتند و ارز خود را در بازار آزاد می‌فروختند. پس این رانت مختص بورس کالا نبوده و حاصل تصمیمات غلط در اقتصاد کلان بود.

وی در پایان گفت: خلاهای قانونی در بورس است که می‌تواند به آنهایی که دنبال رانت هستند، کمک کند اما درکل این موضوع که بورس کالا دنبال توزیع یا ایجاد رانت است صحت ندارد و هر کارشناس اقتصادی این ادعا را رد می‌کند.

عناوین برگزیده