تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۴۰
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۸۵۰۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌ گذاری ایران:

از رکود دراز مدت بورس در آینده نزدیک نگرانیم/ افزایش بیش از حد قیمت سهام، چالش اصلی بازار سرمایه

می متالز - وور پرایس یا افزایش بیش از حد قیمت سهام برخی از شرکت‌ها که در دراز مدت موجب رکود طولانی و ایستایی بازار بورس خواهد شد، نگرانی‌های زیادی را در میان مدیران ارشد بورس و نهادهای سرمایه‌ گذاری ایجاد کرده است.
از رکود دراز مدت بورس در آینده نزدیک نگرانیم/ افزایش بیش از حد قیمت سهام، چالش اصلی بازار سرمایه

به گزارش می متالز، کود در بازار مسکن که احتمالا از اسفند تا خردادماه آینده، تعداد معاملات افزایشی نخواهد بود، ظرفیت محدود بازار ارز، رشد نقدینگی و همچنین رشد بازار سهام نگرانی‌های زیادی در میان مدیران ارشد بورس، مدیران نهادها و کارگزاری‌های بورسی ایجاد کرده است که ادامه سیاست‌های نادرست اقتصادی و مالی، تنور این نگرانی‌ها را داغ‌تر می‌کند. با سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌ گذاری ایران، در باره حجم بزرگ نقدینگی‌های جدید و آینده بازار سهام گفت‌ و گو کرده‌ایم. وی ضمن ابراز نگرانی از افزایش سرمایه‌های جدید در بورس بدون ایجاد بسترهای لازم، می‌گوید: «اوور پرایس یا افزایش بیش از حد قیمت سهام برخی از شرکت‌ها که در دراز مدت موجب رکود طولانی و ایستایی بازار بورس خواهد شد، نگرانی‌های زیادی را در میان مدیران ارشد بورس و نهادهای سرمایه‌ گذاری ایجاد کرده است.» به گفته وی، «سیاست‌ گذاری‌های نادرست می‌تواند تمامی بخش‌های اقتصادی ایران را وارد چالش‌های جدی کند.» متن این گفت‌ وگو در پی می‌آید.

برخلاف برخی از فعالان بازار که از ورود نقدینگی‌های جدید به بازار سهام بسیار خوشحالند، جناب‌عالی نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اید، چرا؟

شاید معامله‌ گران از رشد شاخص در این روزها که در پی ورود گسترده نقدینگی‌های جدید به بورس ایجاد شده است، خوشحال و راضی باشند و پرتفوهای‌شان را پرسود ببینند، اما بسیاری از متولیان، مدیران و فعالان بازار از وضعیت کنونی شاخص و به اصطلاح اوور پرایس یا افزایش بیش از حد قیمت سهام شرکت‌ها تا چند برابر ارزش ذاتی‌شان، به‌ شدت نگران هستند. این موضوع در دراز مدت موجب رکود طولانی و ایستایی بازار خواهد شد که بسیار نگران‌ کننده است. هجوم نقدینگی‌های جدید به بورس خبر خوبی است، به شرط این‌ که همزمان با آن توسعه زیرساخت‌های لازم مانند: افزایش تعداد شرکت‌ها، رشد سهام شناور آزاد شرکت‌ها، توسعه نهادهای تخصصی، کار گزاری‌ها، سبد گردانان، بزرگ شدن صندوق‌ها، تغییر و تبیین برخی قوانین و مقررات و غیره را نیز به‌دنبال داشته باشد و بر ارزش پایه بازار، مطابق رشد 10 درصدی آن، بیفزاید.

نگرانی‌ها از ریزش بازار است؟

نه. اینجا صحبت از ریزش بازار مطرح نیست بلکه موضوع اصلی، نبود زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای پاسخ‌گویی به این حجم بزرگ از ورود نقدینگی‌ها به بازارسرمایه مطرح است و این‌که مدیران اقتصادی و متولیان بازار چه برنامه‌ها و استراتژهایی برای جذب سرمایه‌های جدید دارند!

-مصداق بارز گفته‌های جناب عالی در زمینه نبود زیرساخت‌ها برای پاسخ‌گویی به نیاز سرمایه‌گذاران و سهامداران جدید، مشکلات فنی بسیاری از کارگزاری‌ها برای ارایه کدهای بورسی است که در روزهای اخیر نیز شدت گرفته است!

بله. دقیقا همین طور است. این مشکل، یکی از نمونه‌های بارز در فراهم نبودن امکانات و ابزارهای لازم برای جذب نقدینگی‌های جدید است که این روزها شاهد آن هستیم. مشکلات فنی کارگزاری‌ها و ناتوانی آنها برای افراد جدیدی که درخواست دریافت کد بورسی دارند، تنها بخشی از این نگرانی‌ها را تشکیل می‌دهد، بنابراین مشکلات فنی را هم باید به سایر مواردی که ذکر کردم، بیافزاییم و این‌ها بخشی از نگرانی‌های مااست که باید جدی گرفته شوند.

راهکارهایی که اشاره کردید، ضمانت کافی برای حل این چالش‌ها ارایه می‌دهند؟

افزون بر راهکارهای بلندمدت، باید حتی راهکارهای کوتاه‌ مدت برای رفع بخشی از این مشکلات و نگرانی‌ها ارایه داد و برنامه‌هایی هم برای درازمدت طراحی و اجرا کرد. البته این مشکلات نباید مانعی برای ورود نقدینگی و توسعه بازار سرمایه باشد. به‌هر روی، اکنون بهترین فرصت استفاده از سرمایه‌ها برای بخش‌های اقتصادی فرا رسیده است و اگر به‌درستی از این فرصت طلایی استفاده نشود، اقتصاد کشور در معرض تنش‌های جدی‌تری قرار می‌گیرد و این دل‌نگرانی اصلی بسیاری از مدیران نهادهای سرمایه‌ گذاری است که در نشست‌های اخیر با 250 نهاد کارگزاری بورس و برخی مدیران ارشد بازار سرمایه نیز مطرح شد.

عناوین برگزیده