تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۳۷
بازدید: ۳۴۱
کد خبر: ۸۵۰۶۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
مدیر فروش شرکت آلوپن:

سهم بازار پروفیل را از دست دادیم

می متالز - مدیرفروش شرکت آلوپن گفت: گرچه کیفیت محصولات داخلی در زمینه در و پنجره و نما از بسیاری از شرکت‌های ترکیه‌ای برتر است اما اقدامی در جهت منع واردات نیز صورت نگرفت و به این ترتیب، مشکل تامین مواد اولیه و واردات در و پنجره، موجب شد که سهم عمده بازار داخلی را از دست بدهیم.
سهم بازار پروفیل را از دست دادیم

به گزارش می متالز به نقل از فلزات آنلاین، محرم اسماعیل‌پور، اظهار داشت: شرکت آلوپن توانایی انجام تمام مراحل تولید در و پنجره را از مرحله اکستروژن تا آبکاری، پادرکوتینگ و آندایزینگ را دارد و به همین خاطر، مسلما با موانع و چالش‌های زیادی مواجه است؛ به خصوص در سال گذشته که برای تامین مواد اولیه از طریق بورس مشکلات بسیاری داشتیم، همچنین نوسانات شدیدی در خصوص قیمت مواد اولیه وجود داشت که تمام فعالیت تولیدی ما را تحت‌الشعاع قرار داد. با اینکه در سال جاری مشکلات تامین مواد اولیه، تا حدودی برطرف شده  و قیمت‌ها به ثبات رسیده است؛ اما سهم بازار را از دست داده‌ایم.

وی بیان کرد: مشکلات تامین مواد اولیه موجب شد که کشورهای همسایه همانند ترکیه، سهم بیشتری از بازار را به دست بیاورند و همچنین چند پروژه تولید در و پنجره و نما در کشور به شرکت‌های ترکیه‌ای واگذار شد که این امر برای شرکت ما که در سال‌های گذشته، سابقه صادرات به کشورهای اروپایی (آلمان، هلند و اسپانیا) داشتیم، مناسب و خوشایند نیست.

بنگاه‌های کوچک و تازه تاسیس، بازار را آشفته کرده‌اند

مدیرفروش شرکت آلوپن توضیح داد: علاوه بر مشکلات تأمین مواد اولیه، شرایط اقتصادی پروژه‌ها نیز نابه‌سامان شد و بنگاه‌های کوچکی در این مدت ایجاد شدند که شیوه‌های پرداختی‌ متعددی را پیشنهاد دادند. با اینکه برخی از شرکت‌های معتبر و قدیمی همچون شرکت ما این موضوع را که حد استاندارد پیش پرداخت اولیه چقدر باید باشد را رعایت می‌کنیم اما شرکت‌های کوچک تازه تاسیس این موضوع را رعایت نمی‌کنند و گاهی شاهد بوده‌ایم که قراردادهای قسطی را عقد کرده‌‌اند که موجب شده بازار خرید و فروش پروفیل آشفته شود.

اسماعیل‌پور ادامه داد: در نهایت یا باید در پروژه‌ها با شیوه‌ای که بنگاه‌های کوچک پیشنهاد داده بودند، شرکت می‌کردیم و یا باید آن قراردادها را فسخ می‌کردیم. وضعیت بازار به گونه‌ای بود که ما مجبور شدیم راه دوم را انتخاب کنیم و بخش وسیعی از سهم بازار را از دست بدهیم.

وی تصریح کرد: در زمینه طراحی و مهندسی سیستم‌های در و پنجره به دلیل اینکه هیچ‌گونه مرجع استانداردی در کشور وجود نداشت که بتواند پنجره‌ها را آزمایش کند، از دانش فنی ضروری کشورهای اروپایی استفاده کردیم و در این خصوص از شرکت آلوکی ایتالیا کمک گرفتیم.

مدیرفروش شرکت آلوپن افزود: در این 15 سال، سعی کردیم که سیستم‌های در و پنجره را به‌روزرسانی کنیم و با روش‌های نوین، توانستیم پروژه‌های مختلف و موفقی را در کشور اجرا کنیم. همچنین با کمک‌ شرکت لی لی ایتالیا که تنها شرکتی است که در زمینه ساخت نمای شیشه‌ای بدون سوراخ فعالیت می‌کند، توانستیم این طرح را در کشور در سایزهای مختلف ایجاد کنیم و پروژه‌های بزرگی همانند پروژه CIP فرودگاه امام خمینی را با استفاده از این روش، احداث کردیم.

اسماعیل‌پور مطرح کرد: در زمینه اجرایی نیز دفتر فنی مهندسی در اختیار داریم و در طراحی‌ها از نقشه‌برداری ازبیلت (As Built) استفاده می‌کنیم. همچنین تمام موارد باد، زلزله و... در طراحی‌ها لحاظ می‌‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1353 فعالیت خود را در زمینه تولید پروفیل در و پنجره آغاز کردیم و خط تولید این شرکت، توسط آمریکایی‌ها ساخته شده است و تمام مراحل ساخت شامل اکستروژن، پیش‌سازی مصنوعی، ادیتینگ، آندایزینگ و پادرکوتینگ را نیز در اختیار داریم.

اداره استاندارد هیچ‌گونه دانشی در زمینه استانداردسازی در و پنجره‌ها ندارد

مدیرفروش شرکت آلوپن اظهار کرد: اداره استاندارد در مورد در و پنجره‌ها عملکرد خوبی نداشته است؛ به گونه‌ای که پروفیل‌های متفرقه از شرکت‌های کوچک، را استاندارد اعلام می‌کند. این در حالی است که اداره استاندارد هیچ‌گونه دانشی در این زمینه ندارد و سال‌ها می‌شود که کنترل و نظارتی بر فعالیت‌های شرکت‌های تولیدکننده دیده نمی‌شود.

اسماعیل‌پور بیان کرد: ظرفیت اسمی شرکت 11 هزار تن در سال است که با توجه به قدمت کارخانه، در حال حاضر امکان تولید پنج هزار تن در سال را داریم. شرکت دو دستگاه‌ پرس یک هزار و 800 تنی و دو هزار تنی آمریکایی دارد که هر سال برنامه تعمیرات و بازسازی این دو دستگاه را انجام می‌دهیم و با استفاده از این دستگاه‌ها، توانسته‌ایم پروفیل‌های گلخانه‌ای طویل زیادی را به اسپانیا، هلند و آلمان صادر کنیم؛ به طوری که میزان صادرات شرکت به یک هزار و 200 تن رسیده بود.

وی عنوان کرد: به دلیل مشکلات بانکی و مبادلات ارز و همچنین تحریم‌ها، صادرات ما به کشورهای اروپایی از بین رفت و در حال حاضر تنها با شرکتی در کویت، همکاری داریم؛ اما اگر مناسبات بهبود پیدا کند، این توانایی را شرکت ما دارد که میزان صادرات خود را افزایش دهد.

به داخلی‌سازی قطعات و یراق‌آلات روی آورده ‌ایم

مدیرفروش شرکت آلوپن تصریح کرد: برخی از قطعات و یراق‌آلات حساس که امکان ساخت و تولید آن در داخل کشور را نداریم، وارد می‌کنیم اما قادر به ساخت بخش اعظم قطعات و یراق‌آلات در کشور هستیم و به داخلی‌سازی آن قطعات روی آورده‌ایم.

اسماعیل‌پور اذعان کرد: در زمینه پروفیل و مقاطع شرکت‌های تولیدکننده بی‌شماری فعال هستند که مطابق استانداردهای اروپایی فعالیت می‌کنند؛ به همین خاطر، لزومی ندارد که در زمینه در، پنجره و پروفیل واردات داشته باشیم و باید در ابتدا از واردات محصولاتی که داخلی‌سازی شده است، جلوگیری کنیم.

وی در پایان گفت: در شرکت، قطعات صنعتی همانند قطعات پزشکی، خودرو، لوله‌های آب، روشنایی و یخچال را نیز تولید می‌کنیم و همچنین ماشین‌های آتش‌نشانی که با آلومینیوم ساخته می‌شود را در شرکت آلوپن همانند نمونه‌های مشابه آلمانی، تولید کردیم. شهرداری این خودروهای آتش‌نشانی که دارای 12 قطعه و اتاق آلومینیومی است را پس از انجام آزمایش‌های لازم، خریداری از ما کرد و تاکنون توانسته‌ایم 100 دستگاه خودروی آتش‌نشانی را تولید و به فروش برسانیم.

عناوین برگزیده