تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۷
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۸۵۰۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی بودجه ۹۹ با رویکرد درآمد دولت از واردات

می متالز - باتوجه به تمرکز جدی دولت بر تامین هزینه‌های خود از طریق وصول مالیات، موضوع بررسی میزان درآمدهای دولت از محل واردات در بودجه سال ۹۹، به یکی از دغدغه‌های واردکنندگان تبدیل شده و در نشست ماهانه شورای راهبردی مجمع واردات با حضور جمعی از فعالان اقتصادی، این موضوع و اثر آن بر مولفه‌های اقتصادی بنگاه‌های فعال در عرصه تجارت خارجی بررسی شد.
بررسی بودجه ۹۹ با رویکرد درآمد دولت از واردات

به گزارش می متالز، سعید اویس، مدیر روابط عمومی مجمع واردات با اشاره به مباحث این نشست اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد مالیات بر واردات که یکی از اقلام مالیات‌های غیرمستقیم در ذیل درآمدهای عمومی کشور قرار دارد، در بودجه سال ۹۹ بالغ بر ۲۰هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این رقم هرچند که نسبت به بودجه سال گذشته حدود ۳۸درصد کاهش را نشان می‌دهد، ولی بررسی‌های مقایسه‌ای و دقیق تر بیانگر آن است که این کاهش، در عمل به هیچ وجه به معنای کاهش مالیات پرداختی واردکنندگان نخواهد بود، چراکه این رقم، بالغ بر ۸/ ۷ درصد بیش از مبلغ پرداختی واقعی سال گذشته واردکنندگان است.

 از مهم‌ترین دلایلی که پیش بینی میزان درآمدهای دولت از محل واردات، کاهش یافته، اولا این است که در سال‌های گذشته، برآوردهای مالیات بر واردات در بودجه، دست بالا و به‌صورت بیش برآوردی بوده و در مرحله تحقق، تنها حدود ۵۴ درصد آن محقق شده ولی در بودجه ۹۹ پیش بینی‌ها واقع‌گراتر صورت گرفته است. ثانیا اینکه با افزایش نرخ ارز و همچنین سیاست‌های اتخاذی از سوی بانک مرکزی و نیز اعلام محدودیت‌های وارداتی متعدد و ممنوعیت ۱۵۰۰ قلم کالا، شاهد کاهش قابل توجه میزان واردات هستیم که طبیعتا اثر مستقیمی بر پیش بینی مالیات بر واردات خواهد گذاشت. وی تصریح کرد: اینکه مبلغ کل مالیات حاصل از واردات در سال ۹۹ بالغ بر ۸/ ۷درصد افزایش یابد، بر چهار پیش فرض می‌تواند استوار باشد که عبارتند از افزایش واردات قانونی، افزایش نرخ متوسط تعرفه موثر، افزایش نرخ ارز یا ترکیبی از عوامل فوق که به هرحال هرعاملی اعم از توقف ثبت سفارش، کمبود منابع ارزی، افزایش لیست محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های واردات، می‌تواند به عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده منجر شود.

عناوین برگزیده