تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۹
بازدید: ۳۶۷
کد خبر: ۸۵۱۴۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل «سالکو»:

۱۶ سلول احیا در آلومینیوم جنوب وارد مدار تولید ‌شد

می متالز - ظهر دیروز مدیرعامل سالکو (آلومینیوم جنوب ایران) از روزنامه روزگارمعدن بازدید کرد.
۱۶ سلول احیا در آلومینیوم جنوب وارد مدار تولید ‌شد

به گزارش می متالز، شهریار طاهرپور، مدیرعامل سالکو در موسسه فرهنگی مطبوعاتی روزگارمعدن حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مجموعه با مدیران، خبرنگاران و پرسنل روزنامه‌های صمت و روزگار معدن دیدار و گفت‌وگو کرد.
 

آلومینیوم جنوب در ایستگاه پایانی

مدیرعامل آلومینیوم جنوب در حاشیه این بازدید خبر از بهره‌برداری از آلومینیوم جنوب در سال ۱۳۹۹ داد.
طاهرپور با بیان اینکه آلومینیوم جنوب یکی از پروژه‌های بزرگ کشور و ثمره برجام است گفت: ظرفیت تولید این شرکت یک میلیون تن شمش برنامه‌ریزی شده و فاز نخست آن با تولید ۳۰۰ هزار تن است که در زمان بهره‌برداری، ۱۰۰هزار تن آن وارد مدار تولید و به مرور تا اواسط سال آینده تکمیل می‌شود. ما در این کارخانه از جدیدترین فناوری روز دنیا بهره بردیم. وی افزود: تاکنون ۱۶ دیگ(سلول احیا) این کارخانه وارد مدار تولید شده است و فاز نخست این پروژه تا سال آینده به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.
او با اشاره به سخنان جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری که در بازدید از سایت این پروژه گفته بود، ما نمی‌گذاریم هیچ مانعی بر سر راه راه‌اندازی پروژه‌های نیمه‌تمام وجود داشته باشد، افزود: مهم‌ترین نقطه قوت پروژه، شکل اجرای آن به صورت EPCF است که براساس آن مهندسی، ساخت، خرید تجهیزات و تامین منابع مالی آن باید ازسوی پیمانکار انجام شود.
خوشبختانه پیمانکار کار را بسیار خوب پیش برد و باوجود تحریم‌ها با بهترین کیفیت و با دقت کارخود را انجام داد. عمده تجهیزات اصلی این کارخانه اروپایی و ژاپنی است.
مدیرعامل آلومینیوم جنوب با بیان اینکه ارزش پروژه آلومینیوم جنوب، حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برابر با ۷.۱ میلیارد یوآن است تصریح کرد: سهامداران این شرکت ایمیدرو و شرکت سرمایه‌گذاری غدیرهستند که یک میلیارد یوآن سرمایه‌گذاری ‌کردند و ۶ میلیارد یوآن دیگر سرمایه مورد نیاز از طریق فاینانس تامین شد.
طاهرپور در ادامه بیان کرد: ما برای تولید ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم به ۵۲۰ مگاوات برق نیاز داریم که قرار شده است این میزان برق از شبکه سراسری و از طریق دو خط نیروگاه عسلویه به لامرد و عسلویه به فسا تامین شود.
 

برنامه‌های سالکو برای تامین مواد اولیه

وی با بیان اینکه سالکو برای تولید ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم به ۶۰۰ هزار تن پودر آلومینا نیاز دارد، گفت: تاکنون ۶۰ هزار تن پودر آلومینای مورد نیاز را تامین کرده‌ایم که با روند فعلی راه‌اندازی و وارد مدار کردن سلول‌های احیا، تقریبا تا تیر سال آینده کفایت می‌کند؛ با این وجود تامین چند محموله ۳۰ هزار تنی در دست اقدام است.
 وی با بیان اینکه کک نفتی که ماده اولیه آند است یکی از گلوگاه‌های صنعت آلومینیوم کشور به شمار می‌آید عنوان کرد: تجربه نشان داده تحریم اخیر امریکا در مورد کک نفتی و الکترود گرافیتی کار را سخت‌تر خواهد کرد.
این اتفاق می‌تواند به ایجاد انگیزه بیشتر دولت برای تولید کک نفتی و الکترود گرافیتی بینجامد؛ چرا که برای صنعت استراتژیک آلومینیوم، کک نفتی و پودر آلومینا گلوگاه شمرده می‌شود.
وی افزود: ایمیدرو در این زمینه گام‌هایی برداشته و ما نیز با شرکت‌های خارجی صحبت کردیم و موافقتنامه‌هایی هم مبادله شده تا پروژه‌ تولید آند را برای ما فاینانس هم کنند. فقط منتظریم گفت‌و‌گویی با سهامداران خود داشته باشیم تا موافقت آنها را برای تامین مالی بخشی از پروژه هم بگیریم تا کار شروع شود.
 مدیرعامل آلومینیوم جنوب(سالکو) درباره تامین بوکسیت از خارج نیز گفت: ایران در گینه دارای یک معدن بوکسیت است که می‌توان برای تامین بوکسیت مورد نیاز کارخانه تولید آلومینا در پارسیان از آن استفاده کرد؛ البته شناسایی ذخایر جدید بوکسیت در داخل کشور نیز از برنامه‌های این شرکت است.
طاهرپور در بخش دیگری از سخنانش افزود: برای واردات مواد اولیه خود به اسکله‌ای اختصاصی نیاز داریم که ساخت آن برعهده ایمیدرو است و پیش‌بینی می‌شود یک ماه دیگر اسکله آماده نصب تجهیزات باشد.
وی با بیان اینکه حدود یک سال است که دوباره به پروژه آلومینیوم جنوب بازگشته گفت:‌ در سال‌های گذشته کار بسیار خوب پیش رفت با این حال عمده فعالیت‌های ما در این یک سال نظارت بر حسن عملکرد پیمانکار، ساخت زیرساخت‌ها مانند اسکله، آب و برق و تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید است که با تعامل مناسب با سهامداران در حمایت مالی آنان عملکرد موفقی داشتیم و خوشبختانه این مهم انجام شد.
امیدواریم این حمایت همچنان از طرف شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و ایمیدرو ادامه یابد تا پروژه به ظرفیت نهایی خود برسد.
وی در ادامه سخنان خود و با اشاره به اینکه بخش مهمی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه از طریق تهاتر تامین شده است تصریح کرد: شرکت‌های داخلی و خارجی به ما اعتماد کرده و قبول کردند مواد اولیه مورد نیاز ما را ارسال کنند و ما به ازای آن، شمش آلومینیوم تولیدی کارخانه را تحویل بگیرند.
 این موضوع کمک بسیار مهمی در شرایط خاص تحریم راه‌اندازی پروژه کرد.
همچنین با رایزنی‌های انجام شده پیمانکار باوجود دریافت نکردن مطالبات خود در یک سال گذشته، کار را متوقف نکرد و به بهترین وجه آن را انجام داد.

عناوین برگزیده