تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۱۱
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۸۵۲۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرد:

شرکت مس سال آینده از مرز تولید 300 هزار تن مس می گذرد

می متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سال آینده، شرکت مس قصد دارد برای اولین بار در تاریخ 50 ساله این شرکت، از مرز تولید 300 هزار تن مس محتوی عبور کند.
شرکت مس سال آینده از مرز تولید 300 هزار تن مس می گذرد

به گزارش می متالز، در حالی که مدیرعامل شرکت ملی مس ایران بیشترین سوددهی صنعت مس را تا پایان سال 98 اعلام کرده است از سوی دیگر فعالیت های اکتشافی شرکت مس رشد حدود 80 درصدی داشته است. تاپایان دی ماه حدود 18 هزار و 300 میلیارد تومان فروش شرکت مس بوده است که از لحاظ وزن بالاترین رکورد در 50 سال عمر صنعت مس در ایران به شمار می رود. در حالی که شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان متولی اصلی این صنعت، در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری مس و همچنین تولید محصولات مسی مانند کاتد، اسلب، بیلت و مفتول، فعالیت داشته و همیشه عملکرد قابل قبولی را به نمایش گذاشته است. در همین خصوص و مسائلی مانند تشدید تحریم ها و برنامه ریزی های اقتصادی رشد صادرات غیر نفتی در صنعت مس با اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

برنامه این شرکت برای نیمه دوم سال 98 چیست؟

امیدوار هستیم با توجه به تولید 132 هزار و 400 تنی کاتد مس که در 6 ماهه ابتدایی سال صورت گرفت و برنامه‌ریزی مدون برای نیمسال دوم، برای اولین بار شاهد یک رکورد شگفت‌آور از شرکت ملی مس در خصوص میزان تولید باشیم. در تلاش هستیم میزان تولید مس کاتدی را نیز در سال 98 به بیش از 260 هزار تن برسانیم. شرکت مس با همان روند شیب صعودی 6 ماهه گذشته، در مهر ماه هم به تولید ادامه داد و در تلاش هستیم همین روند رشد را در 6 ماهه دوم سال نیز حفظ کنیم و عملکرد مناسبی را در بحث تولید، سودآوری و عملیات توسعه‌ای از خود به نمایش بگذاریم.

 

عملکرد شرکت ملی مس در 6 ماهه ابتدایی امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت ملی مس طبق گزارش عملکردی که در کدال و بورس کالا ارائه شده است، توانسته در میزان تولید، فروش و صادرات محصولات و کنسانتره مسی در 6 ماه گذشته نسبت به کل سال 97 عملکرد درخشانی را به نمایش بگذارد؛ به عبارت دیگر، میزان فروش شرکت مس در مدت طی شده از سال 98 از کل میزان فروش سال گذشته بیشتر بوده است. میزان صادرات ما در سال گذشته، 47 هزار تن بود که این میزان در 6 ماهه نخست سال جاری به بیش از 52 هزار تن رسید. شرکت مس توانست از نظر عملکرد اقتصادی و سوددهی در عرصه فروش و صادرات محصولات مسی در بین شرکت‌های داخلی در رده‌های نخست کشور قرار گیرد.

 

برای سال آینده چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارید؟

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سال آینده، شرکت مس قصد دارد برای اولین بار در تاریخ 50 ساله این شرکت، از مرز تولید 300 هزار تن مس محتوی عبور کند. طرح‌های توسعه‌ای را به طور جدی دنبال می‌کنیم و بسیاری از پروژه‌ها را به فاز عملیاتی رسانده‌ایم. همچنین در تلاش هستیم که در سال 99 یکی از کارخانه‌های جدید تولید کنسانتره را به بهره‌برداری برسانیم.

 

در میدکو و برنامه های اکتشافی سال آینده چه برنامه ریزی هایی انجام شده است؟

ببینید، در میدوک ذخایر اکتشافی گسترش یافته است و ما در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک کارخانه جدید تولید کنسانتره هستیم که بتوانیم فاز 2 میدوک را با توجه به ذخیره 150 هزار تنی این مجموعه، به مرحله عملیاتی برسانیم. در سال 99 شاهد افتتاح کارخانه کنسانتره 150 هزار تنی دره‌آلو خواهیم بود، همچنین راه‌اندازی کارخانه 150 هزار تنی دره‌زار را تا سال 1400  در دستور کار قرار داده‌ایم. عملیات خاکبرداری و احداث کارخانه 120 هزار تنی فاز 3 تولید کنسانتره مس سونگون، نیز شکل گرفته و بخش‌های ذوب و پالایش این مجتمع به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید. در بخش معدن سرچشمه نیز طرح‌های نوینی را برای کاهش زمان انتقال باطله‌ها در برنامه داریم. تجهیزات و دستگاهای مجتمع مس سرچشمه قطعا در آینده نزدیک به‌روز خواهند شد و سعی بر آن است که از تکنولوژی‌های نوین دنیا در این خصوص بهره‌مند شویم.

برنامه اکتشافی شرکت ملی مس به شکل جدی‌تری ادامه خواهد داشت. ما در سه بخش سونگون، میدوک و سرچشمه ذخایر خوبی برای اکتشاف داریم و به نتایج اولیه خوبی رسیده‌ایم و امیدوار هستیم طرح‌های توسعه‌ای که در نظر داریم را به بهترین شکل ممکن پیش ببریم. در حال حاضر، ذخایر معدنی سونگون به بیش از یک میلیارد تن افزایش یافته و ذخایر معدن مس میدوک نیز به بیش از پانصد میلیون تن افزایش یافته است. میزان سودآوری هرکدام از کارخانه‌های میدوک، دره‌آلو و دره‌زار که ظرفیتی بالغ بر 150 هزار تن دارند، حدود یک هزار و 300 تا یک هزار و 500 میلیارد تومان گردش مالی در سال خواهد داشت که ارزش سودآوری بالایی را برای شرکت ملی مس دارد.

 

ایران از نظر معادن مس در دنیا چه جایگاهی دارد؟

ما در سال‌های گذشته 22.5 میلیون تن ذخیره مس خالص داشتیم که با اکتشافات جدید توانستیم جایگاه هشتم دنیا را حفظ کنیم و در حال حاضر، 34.5 میلیون تن مس خالص در کشور داریم و ذخایر ما 4.15 درصد ذخایر جهان است. ایران در تولید آند در آسیا رتبه ششم و در دنیا رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است، همچنین ایران در تولید مس پالایش شده در آسیا دارای رتبه هفتم و در دنیا بیستم است.

 

چرا میزان عرضه و تقاضای  محصولات شرکت ملی مس در بورس کالا کاهش یافته است؟

در دنیا از 25 میلیون تن مسی که در حال تولید است، بیش از 10 میلیون تن آن در صنعت ساخت‌وساز و مصارف ساختمانی به کار می‌رود و حدود هشت میلیون تن دیگر، در زیر ساخت‌ها مصرف می‌شود. با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده در دو سال گذشته، میزان ساختمان‌سازی به صورت چشمگیری کاهش یافته و به دنبال آن به طور طبیعی مصرف مس نیز تنزل یافته است. ما هیچ‌گونه مشکلی برای عرضه در بورس کالا برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نداریم و هر هفته بیش از نیاز داخل و خریداران، در بورس کالا محصول عرضه می‌کنیم اما به منظور اینکه برای شرکت مس مشکلی به وجود نیاید، هر آنچه که در بورس کالا خریداری نشود و مصرف‌کننده داخلی به آن نیاز نداشته باشد را صادر می‌کنیم. در واقع، سعی بر آن است که در بخش صادرات مشکلی ایجاد نکنیم و با روند رو به رشد به مسیر ادامه دهیم.

 

شرکت ملی مس چه برنامه‌هایی را در حوزه صادرات مدنظر دارد؟

در تلاش هستیم که میزان صادرات را در نیمه دوم سال، نسبت 6 ماهه ابتدایی امسال افزایش دهیم. به طور کلی، شرکت ملی مس در بخش‌های اکتشاف، استخراج، تولید و فروش حرکت رو به رشد و مثبتی را در پیش گرفته است و امیدوار هستیم در جایگاه بالاتری از لحاظ اقتصادی و تولید ناخالص ملی نسبت به شرایط کنونی قرار گیریم و در ارتقای اقتصاد کشور بتوانیم سهم عظیمی را به خود اختصاص دهیم. در بحث مالی نیز شفاف‌سازی هوشمند را وارد فاز اجرایی کرده‌ایم و تا سال آینده تصمیم داریم کل سیستم مالی شرکت مس را در تمام مجتمع‌های خود به صورت هوشمند کنترل کنیم؛ این امر، یک اتفاق تازه و مهم در شرکت مس خواهد بود.

 

در راستای پیوند صنعت مس و محیط‎‌های دانشگاهی چه برنامه‌ای دارید؟

ما به دنبال نزدیک کردن سطح علمی شرکت مس با تکنولوژی‌های‌ روز دنیا هستیم؛ در همین راستا، در مجتمع مس سرچشمه همایشی را با محوریت استارتاپ‌ها، توسعه‌ و تکنولوژی برگزار کردیم و 10 مقاله روز دنیا در حوزه ایمنی و معدنکاری مورد بررسی قرار دادیم و به مرحله عملیاتی رساندیم. هدف از برگزاری نشست‌ها و ارتباط با مراکز علمی، ارتقای شرایط صنعت مس کشور است. امیدوار هستیم که صنایع داخلی کشور روز به روز در مسیر گسترش گام بردارد؛ در همین راستا، شرکت ملی مس نیز از هرگونه حمایت و همکاری برای پیشرفت صنعت و تولیدکنندگان داخلی دریغ نخواهد کرد و سعی دارد در همه سطوح، تمام طرح‌های توسعه‌ای را به طور جدی پیگیری و عملیاتی سازد.

عناوین برگزیده