تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۸
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۸۵۲۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
وزیر صمت اعلام کرد:

خودکفایی در تولید الکترود، نخستین گام برای شکست تحریم

می متالز - وزیر صمت گفت: هرچند الکترود کافی به میزان ۲ سال نیاز کشور وجود داشت، اما بعد از ۲۰ سال موفق شدیم واحد تولیدی را که مونتاژ است در کشور احداث کنیم که این واحد تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
خودکفایی در تولید الکترود، نخستین گام برای شکست تحریم

به گزارش می متالز، در آیین تقدیر از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی که عصر چهارشنبه 23 بهمن ماه و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار خراسان رضوی و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران در محل سالن همایش‌های «اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی» برگزار شد، از مجتمع فولاد خراسان به عنوان صادرکننده نمونه استان تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم، با حضور دکتر رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون بازاریابی و فروش مجتمع فولاد خراسان، به نمایندگی از مدیرعامل شرکت، لوح تقدیر و تندیس صادرکننده نمونه را دریافت کرد.

در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تحریم‌ها باعث افزایش صادرات و تولید کشور شد به طوری که طی ۱۰ ماه امسال تولید در بیشتر رسته‌ها روند افزایشی داشته است.

رضا رحمانی در جمع صادرکنندگان و کارآفرینان نمونه استان اظهار کرد: بخش تولید با دو بال پرواز می‌کند که یک بال فناوری و بال دیگر صادرات است و کشورهایی مسیر توسعه و پیشرفت را طی کرده‌اند که صادرات کالا را جدی گرفته‌اند.

وی گفت: امسال از نظر این وزارتخانه، صادرات پیشران بخش تولید قرار گرفته و شرایط ایجاب می‌کند که صادرات جدی گرفته شود.

رحمانی افزود: امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت هفت محور راهبردی را برای توسعه تولید و صادرات در نظر گرفت که یکی از آنها توسعه صادرات است.

وزیر صمت ادامه داد: در ۱۰ ماه امسال صادرات کشور از نظر وزن ۱۸ درصد افزایش داشته که این رقم در خراسان رضوی ۲۱ درصد بوده است.

وی با اشاره به کاهش صادرات کالا طی این مدت از نظر ارزش گفت: دلیل این موضوع کاهش ۳۰ درصدی پایه ارزش صادراتی در گمرک است و گرنه افزایش ارزش صادرات نیز با افزایش وزن آن برابر بود.

 

خودکفایی در تولید الکترود، نخستین گام برای شکست تحریم

وزیر صمت با اشاره به رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خودکفایی در تولید گفت: کشور در حوزه صنعتی وابستگی‌هایی به خارج داشته و دارد که برخی از آن‌ها خطرناک بوده و تبدیل به گلوگاه شده است و یکی از این موارد مربوط به الکترود گرافیتی بود که دشمنان چند مرتبه ارسال آن به کشور را تحریم کردند.

رحمانی افزود: هرچند الکترود کافی به میزان ۲ سال نیاز کشور وجود داشت، اما بعد از ۲۰ سال موفق شدیم واحد تولیدی را که مونتاژ است در کشور احداث کنیم که این واحد تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر صمت اظهار داشت: با وجود تحریم‌ها، امسال تولید فولاد در کشور نیز ۶.۵ درصد افزایش یافت.

وی گفت: ماده اولیه الکترود، کک سوزنی و اسفنجی است که در این زمینه تفاهمنامه‌ای به مبلغ یک میلیارد دلار با وزارت نفت منعقد شد تا دو شرکت فولاد و آلومینیم تولید کک اسفنجی و کک سوزنی را برعهده بگیرند.

در ادامه این مراسم محمدحسن پارسا، معاون بازاریابی و فروش «مجتمع فولاد خراسان»، با اشاره به توانمندی های این شرکت در زمینه  صادرات، به ویژه کشورهای هم‌مرز با استان و منطقه آسیای میانه، گفت: حضور فولاد خراسان در نمایشگاه‌ای بازرگانی و تخصصی کشورهای همسایه، حفظ و ارتقای کیفیت محصولات، استفاده از ظرفیت‌های ترابری دریایی، ریلی و جاده‌ای و نیز راهبرد مجتمع در تعریف مشتریان، به عنوان یکی از ذی‌نفعان کلیدی شرکت از جمله دلایل کسب توفیق در بازارهای خارجی بوده است.

به گفته حمیدرضا شنوایی، مدیر صادرات فولاد خراسان، این شرکت در سال گذشته بالغ بر 160 هزار تن انواع محصولات خود را به بازارهای هدف صادر کرده است.

گفتنی است درآمد ارزی حاصل از صادرات، حفظ و توسعه بازارهای هدف و فعالیت‌های بازاریابی، مهارت‌های فنی و تخصصی شرکت در امر صادرات و عضویت در تشکل صادراتی، از جمله محورهای ارزیابی عمومی برگزیدگان در این مراسم است.

عناوین برگزیده