تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۹
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۸۵۲۴۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
کارخانه آهک اهر در خردادماه ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد

سعدمحمدی خبر داد: تازه‌ترین وضع طرح‌های توسعه «فملی»

می متالز - اردشیر سعدمحمدی از تازه‌ترین وضع طرح‌های توسعه مجتمع مس سونگون خبر داد.
سعدمحمدی خبر داد: تازه‌ترین وضع طرح‌های توسعه «فملی»

به گزارش می متالز، مدیرعامل شرکت ملی مس در مراسم بهره‌برداری از بزرگراه خواجه - ورزقان با اشاره به پیشرفت عملیات احداث فاز ۳ تغلیظ گفت: برای این پروژه سرمایه‌گذاری بالغ بر 2.7 هزار میلیارد تومان موردنیاز است که رقمی نزدیک به یک هزار میلیاردتومان آن تخصیص ‌یافته که در قالب قطعات مورد نیاز تهیه و به مجتمع مس سونگون منتقل شده است.

وی همچنین با اشاره به آغاز عملیات خاک‌برداری این پروژه از اوایل سال‌جاری اظهار کرد: طبق محاسبات انجام‌شده برای شروع عملیات اجرایی باید ۳میلیون مترمکعب خاک‌برداری انجام شود که امسال به همت مجتمع مس سونگون به میزان یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آن انجام شده است.

سعدمحمدی ادامه داد: عملیات اجرایی ساخت این کارخانه تغلیظ ۱۵۰ هزار تنی از تیرماه سال ۹۹ آغاز خواهد شد. مدیرعامل شرکت مس با اشاره به تلاش شرکت مس برای تحقق شعار سال یعنی رونق تولید گفت: علاوه بر پروژه فاز ۳ تغلیظ، کارخانه آهک اهر نیز در دست اقدام است که پیشرفت خوبی داشته است و تا خردادماه ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه برای این پروژه 110 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است اضافه کرد: با بهره‌برداری از آن علاوه بر اشتغال‌زایی و ایجاد منابع و گردش مالی در استان، آهک مورد نیاز کارخانه کنسانتره مجتمع مس سونگون از این کارخانه تامین خواهد شد

مدیرعامل شرکت مس با اشاره به فعالیت‌های اخیر این شرکت درحوزه اکتشافات اظهار کرد: مطالعات اکتشافاتی خوب در این حوزه درحال انجام است که با این اکتشافات جدید به ذخایر خوب و مناسبی دست خواهیم یافت. درحال‌حاضر ایران با ۵/ ۳۴ میلیون تن مس خالص اکتشاف شده رتبه هشتم دنیا را در اختیار دارد و تلاش می‌کنیم با اکتشافات جدید به رتبه هفتم جهان دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به پیشرفت پروژه هیپ لیچینگ مجتمع مس سونگون گفت: این پروژه ۳هزار تنی تولید کاتد، در پایان سال آینده به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید و اولین مس کاتدی آذربایجان در پروژه هیپ لیچینگ تولید و به سبد محصولات مجتمع مس سونگون اضافه میشود.

مدیرعامل شرکت مس با اشاره به کاهش ۴۰۰ دلاری قیمت مس در بازار جهانی نسبت به سال گذشته گفت: توانستیم، ارزش دارایی‌های شرکت را به بیش از 62 هزار میلیارد تومان افزایش داد و برای سهامداران بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم.

سعدمحمدی با اشاره به پیشرفت‌های فیزیکی پروژه‌های تکمیل چرخه تولید در مجتمع مس سونگون تصریح کرد: یقین بدانید عملیات اجرایی این پروژه‌ها در اوایل سال ۹۹ آغاز خواهد شد و اقدامات لازم در خصوص انتخاب پیمانکار و... انجام‌گرفته است و همچنین تلاش خواهیم کرد تمامی قطعات و مصالح این پروژه را از داخل استان تامین کنیم تا منابع و گردش مالی آن نصیب استان شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در زمینه پیاده‌سازی نهضت بومی و داخلی‌سازی قطعات گفت: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای لازم با ده شرکت دانش‌بنیان در استان منعقد شده است که از ۱۰۹۲ قطعه موجود در پنل داخلی‌سازی امسال، بیش از ۴۳۰ قطعه به دست توانمند صنعتگران و تولیدکنندگان استان ساخته‌شده و مابقی آن درحال مهندسی معکوس برای ساخت است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده