تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۱۲
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۸۵۳۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ورود نقدینگی هراس اصلاح بازار را حذف کرده/ پیش بینی شاخص ۵۰۰ هزارتایی

می متالز - یک شرکت مشاوره سرمایه گذاری با بررسی وضعیت امروز اعلام کرد به دلیل ادامه ورود حجم زیاد نقدینگی و افزایش این متغیر درسال آینده، هراسی از اصلاح قابل توجه نیست و شاخص توان رسیدن به ۵۰۰ هزار واحد را هم دارد.
ورود نقدینگی هراس اصلاح بازار را حذف کرده/ پیش بینی شاخص ۵۰۰ هزارتایی

به گزارش می متالز، در پی اتمام معاملات امروز بازار سهام که با ثبت رکود جدید شاخص 472 هزار تایی همراه شد، شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) اعلام کرد: در دومین روز هفته، شاخص با رشد 10761 واحدی به 472 هزار و 749  واحد و شاخص هم وزن با افزایش 2426 واحدی به 152 هزار  و 458 واحد رسیدند.

بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص ناشی از نمادهای "فولاد، فارس و فملی" بود و ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز 4717 و 2543  میلیارد تومان برآورد شد.

طی روزهای اخیر، افزایش تقاضای محسوس برای سهام پتروشیمی، پالایشی و همچنین در معاملات امروز بزرگان فلزی را شاهد بودیم. به طوریکه فولاد مبارکه به صف خرید رسید و بیشترین ارزش معاملات را با حدود 180 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

همچون هفته های گذشته، حجم محسوسی از ورود نقدینگی در سهام مشاهده می‌شود و به همین دلیل هراس چندانی از اصلاح قابل توجه در بازار مشاهده نمی‌شود.

در این میان، تازه‌ترین آمار بانک مرکزی حاکی از افزایش حجم نقدینگی به 2262 هزار میلیارد تومان دارد و با این اوصاف و تخمین رشد نقدینگی، احتمال رشد حجم نقدینگی تا پایان سال به بیش از 2400 هزار میلیارد تومان وجود دارد و در این بین نیز سهم بورس از نقدینگی چشم‌گیر خواهد بود.

از سوی دیگر در بازارهای موازی، رشد دلار به محدوده 14200 تومان، اثراتی در افزایش تقاضای سهام کالایی منعکس می کند. قیمت سکه نیز حدود 5 میلیون و 170 هزار تومان است.

بازارهای جهانی نیز همچنان متاثر از ویروس کرونا در چین منفی هستند و در هفته پایانی میلادی، مس به 5756 دلار و روی به 2149 دلار رسید. اما قیمت هر انس طلا به 1584 دلار افزایش یافت و هر بشکه نفت برنت به 57.33 دلار رسید.

در بخش اخبار داخلی، وزارت بهداشت، انتشار نامه ای در فضای مجازی از سوی معاونت درمان این وزارتخانه به رئیس جمهور و درباره شیوع ویروس کرونا در ایران را جعلی خواند و اعلام کرد هنوز هیچ مورد مثبت ابتلا به این ویروس ثبت نشده است. 

لعیا جنیدی معاون رییس جمهور هم اعلام کرد دولت خواهان تداوم همکاری با نظام مالی و پولی دنیا بوده و نپذیرفتن FATF اقتصاد ایران را در مقابل نظام مالی و پولی بین المللی قرار می دهد. ظریف هم اعلام کرد ایران آماده‌ است با همسایگان درباره ساز و کار امنیتی گفت‌وگو کند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ هم مهم‌ترین مصوبات این کمیسیون در حوزه مالیات را اعلام و از اخذ مالیات از خانه‌های بیش از ۱۰ میلیارد تومان و خودروهای بالاتر از یک میلیارد تومان خبر داد. دبیر انجمن خودروسازان هم معتقد است دلیل اینکه قیمت‌ها کاهشی‌اند، عمدتا به علت تصمیم گرفته شده در بودجه ۹۹ است که پیش‌بینی شده برای خرید و فروش خودرو مالیات اخذ شود.

همچنین به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی از سوم اسفند به ازای هر یک میلیون تومانی سهام عدالت به صورت علی‌الحساب ۲۰۵ هزارتومان سود واریز می‌شود. علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران هم گفت معاملات فروش تعهدی محدود و تنها در پنج نماد آغاز می‌شود و ساز و کارهای کنترلی پیش‌بینی شده و اگر شاخص (کل و هم وزن) بیش از 1.5 درصد افت داشته باشند، عملیات متوقف می‌شود. در نهایت روحانی پس از تبیین مواضع دولت درباره مهمترین مسائل و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی عصر امروز یکشنبه در نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌دهد.

در حوزه اخبار خارجی نیز مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز پس از دیدار با وزیرخارجه روسیه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت در کسوت مسئول هماهنگ کننده، متعهد است مواضع تمام طرف‌ها را شنیده و توافق هسته‌ای ایران را زنده نگه دارد.

معاون وزیر خارجه چین هم می گوید پکن مطمئن است شیوع ویروس کرونا بزودی به پایان خواهد رسید و وقتی کرونا به پایان برسد، تقاضای سرکوب شده مصرف کننده بسرعت آزاد خواهد شد و اقتصاد چین دوباره با قدرت بازخواهد گشت.

از سوی دیگر، مرحله اول توافق تجاری چین وآمریکا از چند ساعت دیگر رسما اجرایی می‌شود و اجلاس FATF از امروز تا پایان هفته برای تصمیم‌گیری در مورد بعضی موارد از جمله ایران برگزار می‌شود. آمریکا هم با تشدید تنش تعرفه‌ای با اروپا، قصد دارد تعرفه واردات هواپیما از اروپا را از ۱۰ به ۱۵درصد افزایش دهد.

در این میان ترامپ در روزهای گذشته مدعی شد مصمم است کسری تجاری بیش از هزار میلیارد دلاری با اروپا را مرتفع سازد. ادعایی که نگرانی‌ها را در خصوص آغاز جنگ‌ تجاری دیگری در جهان افزایش داده است.

با این اوصاف همان طور که در گزارش های پیشین اشاره  شد، جریان ورود نقدینگی به بورس همچنان ادامه داشته و بازار به صورت متعادل در مسیر افزایشی قرار دارد. گرچه با رسیدن قیمت بسیاری از نمادها به سقف‌های تاریخی، عرضه‌ها نیز سنگین و قابل توجه است ولی قدرت تقاضا همچنان عاملی برای امید به ادامه رشد قیمت ها شده است.

فعالان بازار معتقدند شاخص می‌تواند تا محدوده ۵۰۰ هزار واحدی هم صعود کند . هر چند به طور حتم با اصلاحاتی روبرو خواهد شد. آنچه که در این روند به سرمایه گذاران کمک می کند توجه به ارزندگی سهام و دوری از جریان های سفته بازانه است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده