تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۸۵۵۰۳
سرویس خبر : انرژی

ربیعی: صفر شدن وابستگی به خارج، یک شعار است / ۹۰ درصد نیازهای صنعت پتروشیمی از داخل تأمین شود

می متالز - مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه صفر شدن وابستگی به خارج، یک شعار است که از نظر اقتصادی نیز صحیح نیست، تاکید کرد: اگر بتوانیم ۹۰ درصد نیازهای این صنعت را از داخل تأمین کنیم، به نقطه قابل قبولی رسیده ایم.
ربیعی: صفر شدن وابستگی به خارج، یک شعار است / ۹۰ درصد نیازهای صنعت پتروشیمی از داخل تأمین شود

به گزارش می متالز، جعفر ربیعی عصر امروز ۲۷ بهمن ماه در مراسم آغاز به کار نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در جزیره کیش گفت: تشکیل چنین رویدادی قطعا به این معنا نیست که پیش از این در صنعت پتروشیمی از توانمندی داخلی استفاده نمی کردیم.

وی افزود: خیلی از حاضرین در این نمایشگاه سال های سال در این صنعت مشغول به کار بوده و هستند و تجربیات فراوانی دراین صنعت کسب کرده اند. تشکیل این رویداد به این معناست که حرکت جدید و جهشی به وجود بیاوریم. به بیان دیگر ما در این همایش به دنبال این هستیم که بی واسطه، همه اعضای خانواده شرکت پتروشیمی خلیج فارس، با سازندگان و شرکت های دانش بنیان و شرکت های فناور و استارت آپ هایی که مدعی هستند در صنعت پتروشیمی می توانند مساله ای را حل کنند، ارتباطی بدون واسطه و مستقیم برقرار کرده تا منجر به هدفی شود.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: لازم است از شرکت هایی که سال‌هاست همکار ما هستند و بسیاری از نیازهای ما را در صنعت پتروشیمی رفع می کنند، قدردانی میکنم. این شرکت ها خط شکنان این عرصه بودند و سال هاست که در این حوزه فعالیت می کنند، چه در سال هایی که تحریم فشار مضاعفی بر این صنعت آورده و چه در سالهایی که تحریم وجود نداشته و راه برای خرید تجهیزات پتروشیمی باز بوده، اما این شرکت ها پروژه های صنعت پتروشیمی را اجرا می کرده اند و یادگارهای بزرگی از خود به جا گذاشته اند.

وی با بیان اینکه خیلی از افراد ادعا دارند که تحریم موجب شده تا صنعت پتروشیمی به سوی استفاده از توانمندی داخلی گام بردارد،افزود: منکر این نیستم که تحریم در این جریان موثر بوده اما در بسیاری از سال هایی که تحریم کمتر بوده و راه واردات بسته نبوده، در آن سال ها هم صنعت پتروشیمی از سازندگان و شرکت های داخلی استفاده می کرده است.

ربیعی گفت: این موضوعات گواه این است که صنعت پتروشیمی همواره در انتظار فعالیت‌های شرکت های داخلی بوده است. در برخی از تکنولوژی ها قبول داریم که درصد تأمین خارج بیش از داخل بوده است و امیدواریم این درصد هر چه بیشتر کم شود. صفر شدن وابستگی به خارج، یک شعار است که از نظر اقتصادی نیز صحیح نیست. اگر بتوانیم ۹۰ درصد نیازهای این صنعت را از داخل تأمین کنیم، به نقطه قابل قبولی رسیده ایم.

وی با بیان اینکه سازندگان داخلی، از این فرصت استفاده کنند و سبد محصولاتی خود را به شرکت های پتروشیمی حاضر در نمایشگاه ارائه دهند، گفت: امیدواریم مذاکرات سازندگان داخلی و شرکت‌های پتروشیمی به قراردادها و تفاهمنامه های اجرایی منجر شود، بیش از ۸۰ درصد تجهیزات صنعت پتروشیمی در داخل کشور قابل ساخت است. اما به این میزان قانع نیستیم. کیفیت محصولات و رعایت زمان بندی را باید بالا ببریم.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تاکید کرد: نباید قانع به این باشیم که تا به امروز کالایی از خارج خریداری می شده و امروز یک ایرانی آن را می سازد. قدم بزرگتر آن است که شرکت های توانمند داخلی بتوانند در حوزه فناوری به صنعت پتروشیمی کمک کنند. برای ساخت یک محصول از مهندسی معکوس می توان استفاده کرد، اما مهمتر آن است که تغییری در فرایند ساخت آن ایجاد شود. در صنعت پتروشیمی از این مساله ها فراوان وجود دارد که مستلزم آن است که دانش طراحی و فناوری آن را داشته باشیم و راه حلی برای آن ارائه دهیم. صنعت پتروشیمی کشور، صنعت ممتازی است و از هر جهت قابل اعتلاست. از سطح تکنولوژی بسیار بالایی قرار دارد و تنوع خوراک مورد نیاز این صنعت در هیچ کشوری مانند ایران نیست.

وی با بیان اینکه سالانه ۵.۵ میلیارد دلار مواد اولیه به صنایع پایین دستی تحویل می دهیم، اما برخی از محصولات هنوز در داخل کشور تولید نمی شود که با توسعه صنعت پتروشیمی می توان این محصولات را نیز در داخل تولید کرد، افزود: بازار صادراتی مناسبی نیز در این صنعت وجود دارد و بخش اعظی از صادرات کشور بر دوش صنعت پتروشیمی قرار دارد. صنعت پتروشیمی یکی از صنایع اشتغالزا در زنجیره پایین دستی به شمار می رود؛ از ابتدای توسعه این صنعت تا اوایل همین دولت، ۵۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این صنعت شده است که ظرف ده سال آینده ۴۰ میلیارد دلار به آن افزوده خواهد شد.

ربیعی در پایان با تاکید بر اینکه بخش کمی از نقدینگی را به کمک بورس باید جمع آوری کرده و در صنعت پتروشیمی به دارایی تبدیل کنیم افزود: بحث تأمین مالی پروژه های پتروشیمی از اهمیت بالایی برخوردار است، از نقدینگی موجود در کشور که ۲ هزار هزار میلیارد تومان تخمین زده شده و باید به بهترین شکل استفاده کرد تا به بخش تولید سرازیر شود.

عناوین برگزیده