تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۸
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۸۵۵۰۴
سرویس خبر : انرژی

نیمی از ظرفیت انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خالی است

می متالز - رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه ۴۹ درصد ظرفیت انجمن در اختیار صنعت نفت و یک درصد در اختیار بازارهای صادراتی کشورهایی از جمله آذربایجان، سوریه، تاجیکستان و… قرار داردگفت: در سال‌هایی که کار به سازندگان داخلی ارجاع می‌شد، خیلی از شرکت های ایرانی فعالیت های خود را توسعه داده و در این حوزه سرمایه گذاری کردند، اما در حال حاضر به دلیل کاهش تقاضا، ۵۰ درصد ظرفیت موجود خالی است.
نیمی از ظرفیت انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خالی است

به گزارش می متالز، محمدپور، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، عصر امروز ۲۷ بهمن ماه در مراسم آغاز به کار نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در جزیره کیش گفت: در نمایشگاهی شرکت کرده‌ایم که هر دو طرف عرضه و تقاضا در آن حضور دارند؛ شرکت‌های پتروشیمی به عنوان یک بازار جذاب برای ما محسوب می‌شوند و شرکت های سازنده داخلی نیز می توانند در این نمایشگاه محصولات خود را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه ۸۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲۵۰ هزار نفر اشتغال غیر مستقیم در این انجمن به وجود آمده است، افزود:۱۵۳ شرکت دانش بنیان عضو این انجمن هستند و گردش مالی سالانه این انجمن ۲.۷ میلیارد یورو است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: ۶۰درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور به این سطح توانمندی رسیده که به دانش طراحی، مهندسی و ساخت دسترسی پیدا کرده است. خیلی از شرکت های این انجمن در خارج از کشور مشغول فعالیت هستند و در حال انتقال تکنولوژی هستند به عنوان نمونه یکی از شرکت های ایتالیایی درخواست کرده تا تکنولوژی ساخت تجهیزات سرچاهی از طرف شرکت‌های سازنده ایرانی منتقل شود.

محمدپور با اعتقاد به اینکه ۲۰درصد تجهیزات از طریق مهندسی معکوس و مشارکت با طرف خارجی قابل انتقال است، گفت: ۲۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را به دلیل مقدار تقاضای بازار، مقیاس تولید و میزان سوددهی به آن وارد نشده ایم.

وی به چالش های عمده سازندگان اشاره کرد و تصریح کرد: : کاهش تقاضا، بیمه و مالیات، مشکلات ترخیص و ثبت سفارش، مطالبات معوق، خرید بی رویه از خارج از کشور، افزایش هزینه مواد اولیه و رقابت نابرابر از عمده مشکلات انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفتاست که منجر به ورشکستگی صنعت ساخت تجهیزات شده است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در پایان گفت: ۴۹ درصد ظرفیت انجمن در اختیار صنعت نفت و یک درصد ظرفیتمان در اختیار بازارهای صادراتی کشورهایی از جمله آذربایجان، سوریه، تاجیکستان و… قرار دارد؛ در سالهایی که کار به سازندگان داخلی ارجاع می‌شد، خیلی از شرکت های ایرانی فعالیت های خود را توسعه داده و در این حوزه سرمایه گذاری کردند، اما در حال حاضر به دلیل کاهش تقاضا، ۵۰ درصد ظرفیت موجود خالی است.

عناوین برگزیده