تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۸۵۵۵۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
نبض تولید و عرضه فولاد در اصفهان تشریح شد

رشد صادرات ذوب‌ آهن با افت فروش داخلی

می متالز - مدیرعامل ذوب‌ آهن گفت: ذوب‌آهن فرآیندهای تولید فولاد را بومی‌سازی کرده و اکنون قادر به ساخت کوره‌بلند، باتری کک‌سازی و ایستگاه ریخته‌گری است.
رشد صادرات ذوب‌ آهن با افت فروش داخلی

به گزارش می متالز، منصور یزدی‌زاده در بازدید جمعی از اقتصاددانان، استادان دانشگاه‌های علامه و تهران از ذوب‌ آهن برای بررسی چالش‌های این صنعت ادامه داد: ذوب‌آهن به‌تدریج شرایط مطلوبی پیداکرده و آماده اوج‌گیری است، اما مشکلات فعلی آن از بیرون سازمان تحمیل‌شده است.  وی گفت: ذوب‌ آهن تنها شرکت در ایران است که به روش کوره‌بلند محصولات فولادی را به روش معمول در دنیا تولید می‌کند و به همین دلیل به‌جای استفاده از گاز و بهره‌مندی از یارانه انرژی آن، از زغال‌سنگ استفاده می‌کند. یزدی‌زاده ادامه داد: اما فولاد مبارکه و خوزستان به روش احیای مستقیم و با گاز طبیعی کار می‌کنند و به همین دلیل با یارانه انرژی شرایط بهتری از ذوب‌آهن دارند. وی افزود: ذوب‌آهن از زغال به‌عنوان انرژی استفاده می‌کند و تنها شرکتی است که از سنگ‌آهن مرغوب‌ترین فولاد یعنی ریل تولید می‌کند. یزدی‌زاده درباره محصولات جدید این شرکت نیز گفت: انواع ریل بین‌شهری و داخل شهری را در دست تولید داریم. تولید آزمایشی ریل معدن را آغاز کرده و ورق‌های سازه فولادی نیز به‌تازگی تولید شده است. وی درباره تاثیر ویروس کرونا بر بازار محصولات فولادی گفت: شیوع کرونا تاثیر اندکی روی قیمت مواد اولیه و سایر محصولات صنعتی در دنیا گذاشت؛ اما پیش‌بینی می‌شود که نرخ محصولات فولادی به جایگاه گذشته خود بازگردد.  یزدی‌زاده با اشاره به افزایش تولید فولاد در کشور، گفت: در سال‌جاری نسبت به سال گذشته، همه زیرمجموعه‌های تولید محصولات فولادی افزایش تولید را تجربه کرده‌اند به‌طوری‌که تولید کنسانتره سنگ‌آهن به ۴۹ میلیون تن، گندله ۴۲ میلیون تن، آهن اسفنجی ۲۹ میلیون تن، فولاد خام ۲۶ میلیون تن، محصولات تخت ۱۲میلیون تن و محصولات ساختمانی به ۱۰ میلیون تن افزایش‌یافته است.

وی تصریح کرد: هرچند روند تولید محصولات افزایشی بوده، ولی از ظرفیت تولید کشور فاصله دارد. یزدی‌زاده افزود: برای فولاد خام بین ۳۲ تا ۳۶ میلیون تن ظرفیت‌سازی شده است. وی همچنین به کاهش مصرف داخلی فولاد اشاره کرد و گفت: در ۸ ماه سال ۹۶ تقریبا ۱۱میلیون تن مصرف فولاد کشور بوده که این نرخ در ۸ ماه ۹۷ به ۸۶/ ۱۰ میلیون تن رسیده و در سال‌جاری نیز روند آن کاهشی بوده است. وی از کاهش تولید مسکن، خودرو و فعالیت‌های عمرانی به‌عنوان مهم‌ترین دلایل کاهش مصرف فولاد در داخل کشور یادکرد و گفت: با کاهش مصرف و افزایش تولید، صادرات افزایش می‌یابد.  وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که نرخ صادرات در سال‌جاری نسبت به سال ۹۶ بیش از ۳۰ درصد باشد. معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به‌عنوان میهمان اصلی این مراسم گفت: ذوب‌آهن گستره بزرگی دارد و از استان‌های کرمان، گلستان، مازندران و سمنان مواد اولیه تهیه می‌کند. حجت‌اله میرزایی ادامه داد: هشت معدن بزرگ در کرمان و معادن البرز شرقی و البرز مرکزی نیز محصولات خود را به ذوب‌آهن می‌فرستند.

وی افزود: گستره جغرافیایی تامین نیروی انسانی و نهاده‌های تولید ذوب‌آهن، وسیع است به‌طوری‌که این شرکت سنگ‌آهن موردنیاز خود را از بافق و خراسان جنوبی و آب و نیروی انسانی خود را هم از استان‌های چهارمحال بختیاری و اصفهان تامین می‌کند. میرزایی به روند خصوصی‌سازی ذوب‌آهن اشاره کرد و گفت: خصوصی‌سازی ناتمام این شرکت مشکلاتی را برای آن ایجاد کرد به‌طوری که ذوب‌آهن با آغاز سیاست‌های خصوصی‌سازی، بخش زیادی از فعالیت‌های خود را برون‌سپاری و شرکت‌های جانبی وابسته تاسیس کرد.

میرزایی افزود: این شرکت میزان نیروی انسانی خود را از ۱۷ هزار نفر به حدود ۹ هزار نفر رساند و بقیه را در قالب شرکت‌های پیمانکار به کار گرفته بود. به گفته میرزایی، در حال حاضر دوباره تعداد نیروی انسانی ذوب‌آهن به ۱۳ هزار نفر رسیده تا مسائل مالی هم به مشکلات تامین نهاده این شرکت اضافه شود.

عناوین برگزیده