تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۸۵۶۱۸
سرویس خبر : انرژی

پیشرفت ۵۰ درصدی خط لوله انتقال نفت گوره – جاسک در بخش زودهنگام

می متالز - مدیرعامل شرکت متن آخرین وضع طرح خط لوله انتقال نفت گوره – جاسک را تشریح کرد و گفت: بخش زودهنگام این طرح پیشرفت ۵۰ درصدی دارد.
پیشرفت ۵۰ درصدی خط لوله انتقال نفت گوره – جاسک در بخش زودهنگام

به گزارش می متالز، تورج دهقانی شامگاه یکشنبه (۲۸ بهمن‌ماه) و در حاشیه بازدید از کارخانه فولاد اکسین خوزستان در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشرفت حدود ۲۵ درصدی کل طرح گوره جاسک و پیشرفت ۵۰ درصدی در بخش زودهنگام طرح گفت: این رقم پیشرفت در حالی است که با وجود تعریف این طرح از چند سال پیش، عملیات اجرایی آن از تابستان ۹۸ آغاز شد و در این مدت کوتاه شاهد این پیشرفت هستیم.

وی افزود: سال ۹۹ با راه اندازی زودهنگام طرح گوره - جاسک ظرفیت انتقال نفت یا مایعات گازی را در سواحل مکران شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت متن در توضیح وضع دیگر بخش‌های طرح ملی گوره - جاسک گفت: ساخت ۵۰ پمپ به سه سازنده برتر پمپ کشور محول شده است که در حال فعالیت هستند و روند فعالیتشان هفتگی پایش می‌شود.

به گفته دهقانی، حدود ۱۵ پیمانکار اجرایی در بخش‌های مختلف در پهنه هزار کیلومتری کشور در این طرح فعال هستند، حدود ۲۰۰ کیلومتر لوله تولید شده و بخش عمده آن به سایت ارسال و جوشکاری نیز از ماه‌های گذشته آغاز شده است و باید با حفظ همین شتاب به زمانبندی برسیم.

وی با اشاره به توانمندی کارخانه فولاد اکسین خوزستان برای تولید ورق نیس اظهار کرد: این تولید به‌طور عمده برای طرح ملی گوره-جاسک با حدود هزار کیلومتر لوله ۴۲ اینچ است.

مدیرعامل شرکت متن با بیان اینکه بازدید امروز از کارخانه فولاد اکسین خوزستان به عنوان حلقه میانی خطوط لوله انجام شد، ادامه داد: حلقه نخست «اسلب» یا مواد اولیه از سوی کارخانه فولاد مبارکه تولید و در حلقه دوم در فولاد اکسین خوزستان به «ورق» تبدیل و در حلقه سوم از سوی لوله‌سازان به «لوله» تبدیل می‌شود.

دهقانی حلقه دوم که از سوی فولاد اکسین خوزستان تولید می‌شود را مهمترین حلقه فرآیند تولید دانست و گفت: به دلیل انحصاری بودن این شرکت در تولید ورق عریض، موفقیت طرح گوره - جاسک برای زمانبندی به‌موقع به شدت به بازده و کارکرد این شرکت بستگی دارد که تاکنون نهایت تلاش را داشته است.

وی افزود: انتظار داریم این شرکت همین روند را حفظ، ادامه و ارتقا دهد و تعهد تولید و تحویل ماهانه ۲۵ هزار تن با سرویس ترش را انجام دهد، این شرکت تاکنون حدود ۸۰ هزار تن ورق برای این طرح ساخته است.

احداث خط لوله گوره - جاسک و پایانه صادراتی نفت‌خام در بندر جاسک، از طرح‌های اولویت‌دار شرکت ملی نفت ایران است که با استفاده حداکثری از توان پیمانکاران و سازندگان داخلی در دست اجرا قرار دارد. این طرح مشتمل بر بخش‌های ساخت حدود هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ، پنج ایستگاه پمپاژ، تجهیزات اندازه‌گیری و پایش، ساخت مخازن ذخیره‌سازی و ساخت اسکله صادراتی است و با اجرای آن، امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از پایانه نفتی گوره در استان بوشهر به منطقه جاسک در ساحل دریای عمان فراهم می‌شود و جاسک به عنوان دومین پایانه صادراتی نفت خام کشور، اهمیت راهبردی می‌یابد.

عناوین برگزیده