تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۱۸
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۸۵۶۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش روزانه بازار سرمایه:

شکستن پیاپی سدهای مقاومت در دریای بی‌کران پول

می متالز - جمع معاملات امروز ۶۸,۱۳۲ میلیارد ریال بود که ۸۸ درصد آن مربوط به معاملات خرد سهام بود. شاخص کل نیز با تغییر ۴,۰۶۳ واحد مثبت به ۴۷۶,۸۱۳ رسید.
شکستن پیاپی سدهای مقاومت در دریای بی‌کران پول

به گزارش می متالز، بازار امروز دو چهره متفاوت داشت. در نیمه اول وقت معاملات شاهد برتری شدید طرف تقاضا نسبت به عرضه‌های صورت گرفته بودیم و خیلی زود شاخص کل توانست با افزایش ده هزار واحدی، خود را به ایستگاه مهم ۴۸۰ هزار واحدی رساند فتح این نقطه که به تعبیر تحلیلگران تکنیکی، یکی از نقاط مقاومت شاخص بشمار می‌رود، خیلی آسان صورت گرفت ولی در نیمه دوم وقت، شاهد هجوم خیل عظیمی از عرضه‌ها و برچیده شدن صف‌های فروش در بسیاری از نماد‌های مطرح و پیش روی بازار بودیم. ولی قدرت خریداران آن قدر قوی و نیرومند بود که تسلیم عرضه‌ها نگشته و شاخص کل را به منفی‌ها نکشاند هر چند نماگر بازار بیش از ۶۰۰۰ واحد از فتوحات بدست آمده خویش را پس داد، ولی به کمتر از نیمه کانال ۴۷۶ هزار واحدی رضایت نداد و خیمه خود را در ارتفاعات ۴۷۶.۸۱۲ برافراشت.

اینک همه چیز مهیای فتح و تصرف کانال مهم ۵۰۰ هزار واحدی است امری که با توجه به عطش و هیجان مثبت خرید در بین سهامداران (اعم از حقیقی و حقوقی)، دستیابی به آن دور از انتظار نیست و عنقریب این قله رفیع نیز به فتوحات شاخص کل بازار افزوده شود.

در بازار امروز اکثر نماد‌ها در ۳ گروه گروه‌های خودرویی و پالایش و سیمانی منفی بودند و بر خلاف جریان رو به جلوی بازار، حرکت کردند این در حالیست که سه گروه مهم فولادی، معدنی و پتروشیمی با رشد خیره کننده‌ای همراه بوده و سهامداران خویش را خوشحال و خندان به خانه هایشان فرستادند. 

 

اوضاع بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «پارس»، «شتران» و «پارسان» با رشد حدود ۴۲۳۰ واحدی روبرو بود. بازار آغازی مثبت و طوفانی داشت، ولی بازار گروه خودرویی، پالایشی و سیمانی خراب و رو به زوال بود امری که به کاهش ۶۰۰۰ واحدی شاخص کل از اوج بازار انجامید.

این در حالیست که گروه‌های دلارمحور بازار (نظیر پتروشیمی ها، معدنی‌ها و فولادی ها)، از اقبال بازار و رشد قیمتی بسیار خوبی برخوردار بوده و در کانون توجه بازار قرار داشتند.
 

کارنامه امروز بازار

شاخص کل ۴۷۶,۸۱۲ واحد / میزان تغییر ۴۰۶۲ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۷,۳۳۲,۹۴۶ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۴۲,۳۸۲ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۶.۴۳۷ میلیارد سهم.

 

نمادهای تاثیر گذار در شاخص

فارس ۱۲۵۸ واحد مثبت/ فولاد ۹۲۵ واحد مثبت/ فملی ۶۹۷ واحد مثبت/ رمپنا ۴۶۲ واحد منفی/ پارس ۴۱۹ واحد مثبت/ شتران ۳۷۳ واحد مثبت/ پارسان ۳۱۵ واحد مثبت

 

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۹۹۵.۲ میلیارد سهم/ فولاد ۳۷۶ میلیون سهم/ خساپا ۳۵۷.۷ میلیون سهم/ ذوب ۳۱۵.۷ میلیون سهم/ خپارس ۲۷۸.۶ میلیون سهم

 

گزارش جامع بازار امروز

جمع معاملات امروز ۶۸,۱۳۲ میلیارد ریال بود که ۸۸ درصد آن مربوط به معاملات خرد سهام بود. شاخص کل نیز با تغییر ۴,۰۶۳ واحد مثبت به ۴۷۶,۸۱۳ رسید. همچنین تراز نقدینگی حقیقی (خرید منهای فروش) به مقدار ۱,۷۴۳ میلیارد ریال مثبت بود.

بیشترین تاثیر روی شاخص کل (گروه، صنعت و نماد): فلزات اساسی؛ محصولات شیمیایی؛ و «فارس»
بیشترین ورود پول حقیقی (صنعت و نماد): آهن و فولاد و «فولاد»
بیشترین اختلاف سرانه تعدادی خرید از فروش برای حقیقی و حقوقی: «شپاکسا» و «ساربیل»
نماد‌ها با معامله عمده: «شلرد» «غبهار» «فولاد»


اهم اخبار و تحولات روزانه

۱) حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در کنفرانس خبری در خصوص نقدینگی کشور گفته، نقدینگی همیشه خیلی بد نیست ممکن است خوب باشد ممکن است بد. نقدینگی ما نقدینگی بدی نیست.

۲) ترامپ که عمر خود را در بازرگانی گذرانده در خصوص ویروس کرونا و پزشکی این چنین گفت: کروناویروس جدید تا آوریل از بین می‌رود! وی گفت آوریل خیلی خیلی مهم است و گرمای هوا ویروس را می‌کشد.

۳) شرکت‌های فولادی در یک فراخوان، دلار خود را ۱۴۲۰۰ تومان به فروش رساندند؟!

۴) روز گذشته دلار نیمایی در بخش حواله تا ۱۳.۲۰۰ تومان هم بالا رفت. عمده عرضه در این قیمت‌ها توسط پتروشیمی‌ها صورت می‌گیرد و احتمالا رقم فروخته شده توسط آن‌ها ۱۳۰۰۰ تومان بوده است.

۵) روز گذشته در بورس کالا قیمت شمش فولاد در سطح ۴۹-۵۰ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. بحث‌هایی مطرح است که میزان عرضه طی روز جاری توسط فولادی‌ها افزایش یابد، اما تغییر در فرمول عرضه صورت نگیرد. فولادساز‌های ایرانی که محصول خود را با قیمت مناسبی صادر می‌کنند به دلیل پیش فروش محصولات در ۳ ماه آینده، میزان عرضه در بورس کالا را کاهش داده اند.

۶) برخی منابع خبری می‌گویند ملی صنایع مس توانسته تمام موجودی انبار خود را به فروش برساند و محصول خود را برای نیمه سال آینده نیز پیش فروش کند.

۷) طی سه روز پی در پی آمار کرونا نزولی بوده بنابراین بازارجهانی در بازگشایی واکنش مثبتی روی برخی کامودیتی‌ها داشته است. البته امروز، دوشنبه، در آمریکا تعطیل رسمی به مناسبت روز رئیس جمهور است بنابراین حجم‌ها ضعیف است و بعد از بسته شدن بازار اروپا حجم معاملات بیشتر هم کاهش می‌یابد.

۸) شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن اعلام کرد که از این هفته تولید خودرو در سه کارخانه از ۴ کارخانه اصلی خود در چین را از سر می‌گیرد.

۹) برخی منابع خبری می‌گویند که FATF مجددا به ایران مهلت می‌دهد.

۱۰) خزانه دارى امریکا جمعه شب اعلام کرده است که قصد دارد تعرفه گمرکى واردات محصولات ایرباس اروپا را از ۱۰% به ۱۵% افزایش دهد. همچنین تعرفه واردات برخى محصولات لبنى و مشروبات اروپایى نیز به زودى به ۲۵% افزایش پیدا خواهد کرد.

۱۱) دولت چین قصد دارد سوبسیدهایى به ارزش ۸ میلیارد یوان براى حمایت از بخشهاى اقتصادى که از شیوع کرونا متاثر شده اند، اختصاص دهد.

۱۲) لرى کودلاو مشاور تجارى ترامپ هم از سخنان قبلى خود عقب نشینى کرد و از "احتمال" تاثیر پذیرى نرخ تولید ناخالص فصل اول امریکا از شیوع کرونا سخن گفت!

۱۳) قیمت گاز طبیعی در ایالات متحده به پایین‌ترین نرخ خود از ۲۰۱۶ تا کنون نزول کرده است. فرمول گاز مصرفی پتروشیمی‌ها به قیمت جهانی تا حدی وابسته است. ضمنا بهانه‌ها برای افزایش غیر متعارف قیمت گاز مصرفی واحد‌های صنعتی نیز از بین می‌رود!

۱۴) چهارشنبه هفته جاری، ۳۰ بهمن، ۱۰۰ میلیون سهم اکتیو عرضه می‌شود. هر کد ۱۰۰ سهم با قیمت ۱۷۰۰۰ ریال می‌تواند درخواست خرید بدهد.

۱۵) خبرگزاری TSEPRESS می‌گوید بوتان ۷ میلیارد تومان در یک استارتاپ حمل و نقلی سرمایه گذاری کرده تا ازین طریق وارد بازار جدیدی شود.

۱۶) در کگهر ۱۰۳ درصد افزایش سرمایه از آورده نقدی خواهیم داشت.

۱۷) «ختوقا» دنده عقب گرفت و سهامداران خود را زیر کرد. افزایش سرمایه از ۱۲۴۴ درصد به ۵۰۰ درصد تعدیل شد!

۱۸) پروژه عظیم هلدینگ فارس با نام بیدبلند به پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصدی رسید.

۱۹) واتی قصد دارد ۷.۴۳ درصد لکما را ۲۸ اسفند عرضه کند.

۲۰) سیمان کرمان توانست اولین محموله سیمان تولیدی خود را به کشور چین صادر کند!

۲۱) با توقف کامل همکاری با پژو، ایران‌خودرو تولید محصولی جدید به‌نام K۱۳۲ را در برنامه قرار داده است.

۲۲) حسن روحانی در بخشی از سخنان روز گذشته خود گفته، در مورد عربستان همواره دولت‌هایی بودند که پیام می‌اوردند به خصوص عراق و پاکستان فعال بودند. ما مشکل غیرقابل حل نداریم. مهم‌ترین مسئله بحث یمن است. اگر عربستان دست از تجاور بردارد شرایط برای گفتگو و مصالحه اماده‌تر است. حسن روحانی در مورد مذاکرات محرمانه دو جانبه ایران و امارات و محتوای این مذاکرات گفت که ما با امارات در حال مذاکره بودیم و هستیم. به جز امارات کشور‌های دیگر منطقه هم امریکا را از این که در منطقه شاهد یک جنگ باشند، برحذر کرده اند. ما دنبال جنگ نیستیم آمریکایی هم بدنبال جنگ نیستند. ترامپ به دنبال این است که در انتخابات بعدی پیروز شود. وی در خصوص مکانیزم ماشه نیز گفته، اروپایی‌ها دنبال مکانیسم ماشه رفتند. برای ان‌ها توضیح دادیم چرا نمی‌توانید استفاده کنید. شما ابتدا باید امریکا را به برجام برگردانید تا بعد مکانیسم را فعال کنید.

 

پیش بینی بازار سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸

بازار همچنان داغ و پر رونق است و جریان ورود نقدینگی سنگین به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه هر روز بر مقادیر آن افزوده میشود و طیف کثیری از صاحبان سرمایه و نقدینگی، مشتاق به حضور و سرمایه گذاری در سهام شرکت‌های فعال در بورس هستند.

البته بورس تهران اخیرأ رشد‌های افسارگسیخته‌ای را تجربه می‌کند و مجالی برای اصلاح دیده نمی‌شود. علت اصلی رونق بی پایان بورس نیز هجوم بی‌کران پول و تعداد محدود سهام، عنوان شده است.

اما اگر به ارزش‌گذاری شرکت‌ها بپردازیم، احتمالا به این نتیجه می‌رسیم که ترمز رشد سهام باید چند هفته قبل‌تر کشیده می‌شد، اما امروز شاخص سهام وارد کانال ۴۷۰ هزار واحدی شده است. از نگاه تحلیلگری و مفروضات ذهنی (نشات‌گرفته از رویه سنتی) بورس جایی برای رشد ندارد و بورس تمام سقف‌های تحلیلی مورد نظر را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته است. البته منظور از تفکر سنتی، تفکر قدیمی یا اشتباه نیست و اتفاقا معیار‌های تحلیلی معتبری که همه از آن برای ارزش‌گذاری استفاده می‌کنیم بر مبنای روش‌های ارزش‌گذاری در دنیا است، اما این معیار‌ها در وضعیت کنونی در بورس تهران بی‌اعتبار شده است. حال اینکه چه زمانی دوباره بنا است بازار به رویه سنتی یا همان عقلانیت بازگردد را باید مورد بحث قرار داد و پیش از این باید ابتدا این موضوع را پیش کشید که آیا واقعا سهام در شرایط کنونی از مسیر عقلانی و منطقی خارج شده است یا خیر.

تنها توجیهی که برای وضعیت کنونی بازار سهام می‌توان مطرح کرد «دریای بی‌کران پول» است که مقاومت‌های پیش‌روی سهام را یکی پس از دیگری در هم شکسته است. در این میان برخی از موارد در تازه‌ترین ترازنامه‌های ماهانه بانک‌مرکزی نظر ما را جلب کرد که می‌تواند در تحلیل وضعیت کنونی سهام موثر باشد.

البته در نقطه مقابل به گفته کارشناسان، نسبت ارزش بازار به نقدینگی کل کشور از سقف تاریخی عبور کرده است و بسیاری بر این عقیده‌اند که سهام در مسیر هیجانی بالاتر از ارزش واقعی خود قرار دارد و فارغ از جولان نقدینگی در سهام باید در انتظار پایان مسیر صعودی و اصلاح سهام بود. باید منتظر ماند که سرانجام بازار سهام در عبور از معیار‌های ارزش‌گذاری و جدال با هجوم نقدینگی به کجا خواهد رسید.

تغییر چشمگیر سهم بورس از نقدینگی: شش هزار میلیارد تومان ارزش معاملات خرد در بازار سهام کشور، سهمی در حدود ۲۵‌ده‌هزارم (۰.۰۰۲۵ یا ۲۵۰۰ سهم در میلیون) از کل نقدینگی کشور دارد. نسبت نقدینگی در بورس تهران به کل نقدینگی کشور در اوایل سال ۹۷ به سختی به ۱۲۰ سهم در میلیون (۱۲‌صدهزارم) می‌رسید. بر این اساس نسبت ارزش معاملات به کل نقدینگی کشور بیش از ۲۰ برابر شده است. اما چرا این نسبت مهم است. در نگاه نخست به‌نظر می‌رسد که رشد بورس در شرایط کنونی تمامی ندارد.

برای آن‌که بتوانیم مدت زمان صعود بورس را حدس بزنیم یا به زبان ساده‌تر زمان پایان صعود پرشتاب یا آغاز اصلاحی سهام را تخمین بزنیم باید به عواملی که باعث شکل‌گیری چنین موج قدرتمندی در بورس تهران شده است بپردازیم. فعلا نیز دستاویزی جز نقدینگی و رشد روزافزون ارزش معاملات نداریم و این نقدینگی که به سمت بورس روانه شده است نیز مجزا از نقدینگی کل کشور نیست.

قصد تحلیل نقدینگی کشور را در این بخش نداریم، اما برخی از سناریو‌ها و تغییرات چشمگیر که مشاهده می‌شود جالب توجه بوده که شاید در نتیجه‌گیری نیز موثر باشد. علاوه بر این زمانی‌که به رویه رشد نقدینگی در بانک‌مرکزی نگاهی می‌اندازیم شاید دیگر نتوان به سادگی از احتمال افت نرخ دلار سخن گفت و شتابی که نقدینگی در پیش گرفته است می‌تواند رشد همسان را برای بازار ارز رقم بزند و احتمالا همگان پس از اتفاقات دو سال اخیر از اثر رشد ارز بر سهام آگاهی کافی دارند.

گفتنی است میزان رشد نقدینگی کشور در سال ۹۶ حدود ۲۲ درصد بود و این عدد در سال ۹۷ به ۲۳ درصد رسید. اما آماری که بانک‌مرکزی از حجم نقدینگی کشور در سال ۹۸ منتشر کرده است حاکی از این موضوع است که میزان رشد نقدینگی کشور از ابتدای سال تا پایان آذر از ۲۰ درصد عبور کرده است. این درحالی است که به‌صورت تاریخی سه‌ماه پایانی سال و در آستانه شروع سال‌جدید معمولا نرخ رشد نقدینگی بیشتر می‌شود. بررسی روند ۷۸ ماه اخیر نقدینگی این موضوع را تایید می‌کند که نرخ رشد نقدینگی در ماه‌های پایانی سال به‌خصوص در اسفند رشد محسوسی را نسبت به ماه‌های قبل از آن تجربه می‌کند.

بر این اساس اگر بنا باشد که رویه سال‌های گذشته بار دیگر تکرار شود و با توجه به رویه نرخ رشد نقدینگی از ابتدای سال تا پایان آذر بعید نیست که رشد نقدینگی کشور در پایان اسفند سال‌جاری نسبت به اسفند سال قبل به حدود ۳۰ درصد نزدیک شود. در این خصوص نقدینگی در آذر نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد نزدیک به ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد و پایه پولی نیز رشد تقریبا مشابهی را به ثبت رسانده است.

با یک تخمین از اعداد نقدینگی کشور تا پایان بهمن و در نظر گرفتن نرخ دلار حدود ۱۴ هزار تومانی، ارزش دلاری نقدینگی کشور به حدود ۱۷۰ میلیارد دلار رسیده است. ارزش دلاری نقدینگی در مهر سال گذشته از ۱۱۵ میلیارد دلار کمتر بود و مهر سال ۹۶ نیز این عدد از ۳۵۰ میلیارد دلار بیشتر بود. براساس آمار موجود باید گفت ارزش دلاری نقدینگی از میانگین تاریخی کمتر بوده و شاید بتوان گفت که دلار فاصله چندانی از سطوح تعادلی ندارد.

افت بیشتر ارزش دلاری نقدینگی معمولا پایدار نبوده و در دوره زمانی کوتاه مانند مهر سال گذشته شاهد افت محسوس این عدد (با جهش محسوس نرخ دلار) بودیم که در ماه‌های بعد سریع این نسبت خود را تعدیل کرد یا اینکه در مقاطعی که دست دولت باز بوده و آرامش بر کشور حاکم بوده است به پشتوانه دلار‌های نفتی سرکوب ارزی در دستور قرار گرفته می‌شد و ارزش دلاری نقدینگی کشور به بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار نیز می‌رسید که نتیجه آن در التهاب شدید بازار‌ها طی دو سال اخیر خود را نشان داد.

در چنین شرایطی و با توجه به این موضوع که فعلا چشم‌انداز رشد محسوس اقتصادی یا رفع تحریم‌ها و افزایش درآمد ارزی مشاهده نمی‌شود احتمالا بانک‌مرکزی نیز به تعدیل دلار همسان با تورم و رشد نقدینگی رضایت دهد تا کشور بار دیگر به تلاطم جدید وارد نشود. با این تفاسیر ادامه رشد نرخ ارز‌ها تا نیمه نخست سال آینده دور از انتظار نیست، گرچه در این میان سایر عوامل نیز اثرگذار هستند. برای مثال یکی از دلایل اصلی رشد پایه پولی افزایش دارایی‌های ارزی بانک‌مرکزی است.

در این‌خصوص پایه پولی از ابتدای سال‌جاری تاکنون رشد نزدیک به ۴۹ هزار میلیارد تومانی داشته است و دارایی‌های خارجی رشد نزدیک به ۲۹ هزار میلیارد تومانی را دارا است. بررسی بیشتر این بخش به گزارش جداگانه‌ای نیاز دارد. به هر حال اگر واقعا این فرضیه که دلار نزدیک سطوح تعادلی معامله می‌شود را در نظر بگیریم و مسیر رشد را با توجه به رشد نقدینگی کشور در نظر بگیریم، طبیعی است که بار دیگر تقاضا برای سهام کالایی افزایش یابد.

مشابه هفته اخیر، بار دیگر تاکید می‌شود که برای بررسی دقیق‌تر باید سناریو‌های ارزش‌گذاری را با مفروضات مختلف نیز در نظر گرفت و اینجا تنها از لنز نوسان متغیر‌های اثرگذار بر سهام بررسی شده است.

حافظ عزیزی نقش

مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار

عناوین برگزیده