تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۸۵۷۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بخش معدن، عرصه‌ای برای توسعه همکاری ایران و عمان

می متالز - رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری اتاق مشترک ایران و عمان معتقد است: امروز بخش معدن به‌منزله عرصه نوینی برای توسعه همکاری میان تهران - مسقط محسوب می‌شود و زمینه‌ساز ارتقای مبادلات بین دو کشور به‌حساب می‌آید.
بخش معدن، عرصه‌ای برای توسعه همکاری ایران و عمان

به گزارش می متالز، «کاظم مرادی» بعدازظهر دوشنبه در نشست بررسی فرصت‌های معدنی عمان در خانه معدن ایران، اضافه کرد: عمان با برخی کشورهای منطقه از لحاظ ذخایر معدنی غنی تفاوت دارد و این امر به‌گونه‌ای است که جایگاه پنجم درآمدی این کشور به نام معدن شناخته می‌شود.
وی خاطرنشان ساخت: بررسی در بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نشان می‌دهد که عمان از نظر فروکروم جایگاه نخست را دارد و براساس برنامه‌ریزی‌ها انتظار می‌رود امسال (سال میلادی ۲۰۲۰) عمان به رتبه بزرگترین صادرکننده گچ دنیا دست یابد.
مرادی افزود: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد عمان از ذخایر آهکی غنی برخوردار است و اکتشاف‌های معادن فلزی هم از وجود مس، طلا، نقره و...در این کشور خبر می‌دهد.
وی ضمن یادآوری وجود ۴۵۰ معدن فعال در این کشور گفت: کرومیت سهم ۱۱ درصدی دارد، سنگ مرمر هفت درصد و بقیه بخش‌ها سهمی به خود اختصاص داده‌اند که این آمار گویای سهم بالای کرومیت است.
به گفته مرادی خصوصیات زمین شناسی و فعالیت‌های معدنی کشور عمان تا حدود زیادی به شرایط استان سیستان و بلوچستان شباهت دارد و فعالان معدنی کشور می‌توانند در قالب سرمایه‌گذاری مشترک با این کشور فعالیت داشته باشند.
آمارهای اعلام شده نشان می‌دهد که حجم مبادلات تجاری ایران و عمان سال گذشته به بیش از یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار رسید که از این رقم بیش از ۶۰ درصد سهم ایران و بقیه مربوط به عمان است.
نایب رئیس کمیسیون یاد شده خاطرنشان ساخت: همکاری مشترک ایران و عمان فرصت خوبی برای راهیابی به سایر بازارهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است و جمعیت افزون بر ۴۰۰ میلیون نفری منطقه یک شاخص مهم به‌حساب می‌آید.
 جمهوری اسلامی ایران حدود پنج هزار و ۵۰۰ معدن فعال دارد که از آن‌ها سالیانه به‌طور متوسط ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود و سهم مصالح ساختمانی بالغ بر ۶۰ تا ۶۵ درصد است.
ایران با برخورداری از ۶۸ نوع ماده معدنی از لحاظ تنوع، رتبه دهم جهان را دارد و با اکتشاف و شناسایی حدود ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی که حدود ۴۰ میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است، در جایگاه پانزدهم دنیا قرار دارد.

عناوین برگزیده