تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۲
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۸۵۷۸۶
سرویس خبر : انرژی

۸۰ درصد تجهیزات پتروشیمی قابل ساخت در کشور است

می متالز - مدیر عامل شرکت هلدینگ خلیج فارس معتقد است که وجود ۲ هزار هزار میلیارد نقدینگی سرگردان مثل سونامی همه‌ چیز را خراب می‌کند.
۸۰ درصد تجهیزات پتروشیمی قابل ساخت در کشور است

به گزارش می متالز، جعفر ربیعی در نمایشگاه و همایش حمایت ساخت داخل در صنعت پتروشیمی اظهارداشت: این رویداد به این معنا نیست که قبلا در پتروشیمی از توان داخل استفاده نمی‌کردیم بلکه بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی تجربیات فراوانی دارند و برگزاری این همایش نیز جهشی در این ارتباط به وجود خواهد آورد. به بیان دیگر ما در این همایش دنبال این هستیم که اعضای هلدینگ با سازندگان، شرکت‌های دانش‌ بنیان و استارت آپهایی که مدعی هستند می‌توانند مسایل را حل کنند ارتباط مستقیم و بی‌واسطه برقرار کنیم.

وی افزود: البته شرکت‌هایی هم سال‌ها در صنعت پتروشیمی با ما همکاری کرده و خط شکنان این عرصه در سال های تحریم و غیر تحریم بوده‌اند حتی زمانی که راه برای ورود کالاهای خارجی هم باز بود به ما کمک می‌کردند.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: خیلی افراد ادعا دارند که تحریم‌ها باعث شده پتروشیمی به سمت استفاده از توان داخل برود. البته ما منکر موثر بودن تحریم نیستیم اما اینکه بگوییم فقط تحریم باعث استفاده ما از توانمندی‌های داخل شده جفا است. سال‌هایی که تحریم کم بود و راه واردات نیز بسته نبود پتروشیمی از داخل استفاده می‌کرد.

ربیعی تاکید کرد: صنعت پتروشیمی همیشه منتظر بوده که صنایع داخلی به کمک پتروشیمی‌ها بیایند. البته در برخی تکنولوژی‌ها درصد تامین از خارج بیشتر بود که امیدواریم هم به‌واسطه تحریم و هم اعتقاد این درصد کم شود. البته صفر شدن شعار است و هیچ‌وقت اتفاق نمی‌افتد و از نظر اقتصادی هم درست نیست.

وی با بیان اینکه اگر ۹۰ درصد نیاز از داخل تامین شود نکته مطلوبی خواهد بود، گفت: مدیران پتروشیمی باید از فضای کنونی برای ایجاد ارتباط دوسویه و بدون‌واسطه استفاده کنند و با سازندگان وارد مذاکره شوند.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه ما جلسات زیادی با سازندگان داخلی داشته‌ایم، افزود: اکنون ۸۰ درصد تجهیزات پتروشیمی در داخل کشور قابل ساخت است. البته ما به این قانع نیستیم و کیفیت باید بالا برود و زمان‌بندی تحویل قطعات نیز باید کوتاه‌تر شود تا این درصد (۸۰درصد) بیشتر شود.

ربیعی یاد آور شد: وقتی صحبت از توانمندی داخل می‌شود منظور نتیجه کارکرد مهندسان و کارگران ایرانی است یعنی داخل ایران کالا خلق و اشتغال به وجود آید، نه اینکه بعضا دیده شده تخلف صورت می‌گیرد و کالای خارجی را به‌نام ایرانی به ما تحویل می‌دهند و شکایت هم می‌کنند که چرا از خارج کشور کالا خریداری می‌شود.

وی تاکید کرد: برای کسانی که واقعا تولید می‌کنند راه همواره است و ما اینجا جمع شده‌ایم که با هم کار کنیم. البته ما قانع به این نیستیم که امروز فقط کالای ایرانی خریداری می‌کنیم. قدم بزرگتر این است که شرکت‌های سازنده باید در حوزه فناوری هم کمک و مسایل فنی ما را  حل کنند.

ربیعی با بیان اینکه حل مسایل فنی در صنعت پتروشیمی مسلتزم این است که دانش طراحی و مهندسی معکوس داشته باشیم، خاطرنشان کرد: صنعت پتروشیمی یک صنعت ممتاز کشور است و از هر جهت قابل اعتنا است.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تاکید کرد: تکنولوژی در صنعت پتروشیمی بسیار بالا است و هیچ کشوری حتی آمریکا تنوع خوراک ما را ندارد . ما بازار خوب داخلی برای محصولات داریم و سالانه ۵/۵ میلیارد دلار مواد اولیه به صنایع پایین‌دست تحویل می‌دهیم و اگر تقاضای بیشتری هم باشد می‌توانیم پوشش دهیم.

ربیعی در ادامه گفت: صنعت داخلی پتروشیمی در کشور  آنقدر توانمند است که بازار صادراتی مناسبی داریم و بخش اعظم صادرات کشور روی دوش پتروشیمی است و علیرغم اینکه گفته می‌شود پتروشیمی اشتغالزا نیست در پایین‌دست بسیار ایجاد شغل کرده است. پتروشیمی صنعتی است که هیچ‌ گاه در کشور ما دچار رکود نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ ریزی ۴۰ میلیارد دلاری ظرف ۱۰ سال آینده برای اتمام پروژه‌های موجود و جدید داریم، گفت: از قبل از انقلاب تاکنون ۵۵ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری شده است. رقم سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلار ظرف ۱۰ سال بیانگر بازار وسیع در این صنعت است.

ربیعی با تاکید بر اینکه تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی بسیار مهم است، افزود: باید کاری کنیم این نقدینگی وحشتناکی که در کشور وجود دارد به جای ایجاد ترس وارد تولید شود. در حال حاضر رقم نقدینگی از دو هزار هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته که چرا نباید از آن استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بورس با ابزارهای مختلفی که تعریف کرده باید از این نقدینگی استفاده کرده و آن را در اختیار تولید قرار دهد. البته بروکراسی اداری باعث شده این روند طولانی شود طوری‌که برخی شرکت‌های بزرگ که در بورس حضور دارند پیشمان می‌شوند و دوباره سراغ سیستم بانکی می‌روند. چرا نباید از این سرمایه سرگردان که ترسناک است و همانند سونامی همه چیز را خراب می‌کند استفاده شود.

ربیعی در پایان گفت: پتروشیمی‌ها سودآورند، فقط کمک و همراهی می‌خواهند. بورس می‌تواند بخشی کمی از این نقدینگی را جذب کرده و تبدیل به دارایی و سرمایه برای کشور کند.

عناوین برگزیده