تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۰:۲۳
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۸۵۷۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
غلامحسین شافعی در نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد

رویکردهای غلط در یارانه‌دهی، کمر توسعه را شکسته است

می متالز - غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد با انتقاد از رویکردهای توسعه‌ای در کشور، بی‌توجهی به روستاها و توجه به شهرها را از اقداماتی دانست که بروز پدیده‌های ناخوشایند اجتماعی و اقتصادی را به دنبال داشته است. شافعی همچنین رویکردهای غلط در سیستم یارانه‌دهی را از عوامل اصلی رشدنیافتگی کشور عنوان کرد.
رویکردهای غلط در یارانه‌دهی، کمر توسعه را شکسته است

به گزارش می متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با تأکید بر اینکه رویکردهای غلط در سیستم یارانه‌دهی کشور، کمر توسعه را شکسته و عامل رشدنیافتگی کشور به شمار می‌آید، گفت: بخش آسیب‌دیده جامعه، نیازمند حمایت جدی است و سزاوار نیست شهروند کهن‌سالی که منبعی برای کسب درآمد ندارد یا بازنشسته‌ای که سال‌ها خدمت کرده، برای تأمین معاش خانواده خود ناگزیر به اشتغال مجدد باشد؛ اما با پرداخت یارانه یکسان به 78 میلیون یارانه‌بگیر کشور، یک بی‌عدالتی بزرگ رخ می‌دهد و منابع کشور با چالش روبه‌رو می‌شوند.

باید باور کنیم که هیچ جامعه‌ای با یارانه دادن توانمند نشده است.

غلامحسین شافعی در پانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد افزود: متأسفانه هیچ‌گاه اقدامات و رویکردهای توسعه‌ای در کشور، از روستا آغاز نشده و همواره ملاک شهرها بوده‌اند. در چنین شرایطی است که شهرها جذابیت بیشتری در قیاس با روستاها پیدا می‌کنند و تمرکز امکانات در این مراکز جمعیتی، به تشدید پدیده حاشیه‌نشینی منجر می‌شود.

شافعی یادآور شد: تبعات ناشی از توسعه مراکز اسکان غیررسمی در شهرها، گریبان مدیران شهری را می‌گیرد و بخشی از سرانه درآمدی شهرها باید صرف این پدیده و آسیب‌های ناشی از آن شود. بپذیریم که تا این رویکرد اصلاح نشود، چالش حاشیه‌نشینی نیز برای شهر مهار نمی‌شود.

او با تقدیر از اقدامات انجام گرفته در راستای توسعه و آبادانی شهر مشهد به مدد تیم تخصصی فعال در بدنه مدیریت شهری، بیان کرد: مشهد از منظر مؤلفه‌های مختلف، یک شهر استثنایی به شمار می‌آید. میزبانی از 25 تا 30 میلیون زائر و گردشگر در سال، اقتضائات ویژه‌ای را برای این شهر ایجاد کرده است.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد گردشگری و زیارت مشهد، کمتر مدیریت شهری را منتفع می‌کند و چه‌بسا، شهرداری باید هزینه‌های سنگین‌تری را برای توسعه زیرساخت‌ها، نگهداری و شهرآرایی در مشهد هزینه کند. از سوی دیگر، اگرچه این کلان‌شهر را «ملی» و «بین‌المللی» خطاب می‌کنند اما سهمی از ردیف‌ها و درآمدهای ملی، نصیب آن نمی‌شود و به‌جای امتیاز دادن، در حق این شهر اجحاف می‌کنند. درمجموع باید اذعان کنیم که مدیریت شهری مشهد، در شرایط موجود با رسالتی دشوار روبه‌روست.

 

درخواست برای تحقق ماده 16 قانون بهبود محیط کسب‌وکار، توسط شهرداری مشهد

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود، نسبت به روند توسعه شهر که سیمای هویتی آن را مخدوش کرده نیز انتقاد کرد و گفت: در مسئله توسعه شهری و همچنین روند نوسازی و بهسازی، هویت تاریخی، فرهنگی و معماری شهر از اهمیت بسزایی برخوردار است و نگرانیم که روند پُرشتاب توسعه، مجال حراست و حفاظت از این هویت را از ما دریغ کند. به همین منظور، درخواست ما توجه ویژه شهردار و تیم مدیریت شهری به ضروریات مهم است.

او با یادآوری مسئولیت شهرداری مشهد در اجرای ماده 16 قانون بهبود محیط کسب‌وکار، متذکر شد: نص این بند از قانون، شهرداری‌ها را موظف کرده تا به‌منظور بالا بردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایرانی به بازار مصرف و ایجاد امنیت برای فروشندگان کم سرمایه (با استفاده از زمین‌های متعلق به خود و یا وزارت راه و شهرسازی)، مکان‌های مناسبی را برای عرضه کالاهای تولید داخل آماده کنند و بر مبنای قیمت تمام‌شده به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به متقاضیان عرضه کالاهای ایرانی اجاره دهند.

او افزود: در حال حاضر، در بسیاری از شهرهای کشور این ماده‌قانونی به مرحله اجرا درآمده اما در مشهد، شاهد تحقق آن نبوده‌ایم. امیدواریم با تمرکز و حمایت تیم فعلی شهرداری، این مهم میسر شود.

رئیس اتاق ایران، به برنامه‌های پارلمان بخش خصوصی در راستای توسعه آموزش‌ها به‌ویژه ایجاد مدرسه کسب‌وکار اشاره و بیان کرد: علاوه بر آن در تلاشیم تا در بحث اوراسیا، حمایت از تشکل‌های تحت پوشش و اتاق‌های مشترک نیز برنامه‌های توسعه‌ای مختلفی را به مرحله اجرا درآوریم. تلاش پارلمان بخش خصوصی ایران در راستای تربیت مدیران آینده، کلید خورده است و این مهم را در مشهد، در چارچوب مدرسه کسب‌وکار پیگیری خواهیم کرد. درخواست داریم تا مدیریت شهری نیز در این باب همکاری و مساعدت لازم را داشته باشد.

او به تفاهماتی اشاره کرد که پیش‌ازاین در باب استقرار اتاق مشهد در نمایشگاه بین‌المللی به‌عمل‌آمده بود و خواستار تسریع در تحقق آن‌ها شد.

به عقیده شافعی، پارلمان بخش خصوصی این توان را دارد تا جنبه‌های بین‌المللی نمایشگاه مشهد را احیا و تقویت کند.

عناوین برگزیده