تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۴۵۸
کد خبر: ۸۵۸۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

احتمال بهره برداری از گندله سازی صبانور تا دو سال آینده

می متالز - مدیر عامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (سهامی عام) گفت: با توجه به قرارداد منعقد شده با چینی‌ها و آماده بودن زیرساخت‌های لازم در محل ساخت کارخانه، تجهیزات این پروژه از حدود پنج ماه آینده به تدریج از چین به ایران منتقل خواهد شد و امیدواریم تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.
احتمال بهره برداری از گندله سازی صبانور تا دو سال آینده

به گزارش می متالز، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (سهامی عام) درحال حاضر بزرگترین تولید کننده سنگ آهن، کنسانتره و گندله در غرب و شمال غرب کشور است. محصولات تولیدی این شرکت درحال حاضر شامل سنگ آهن دانه بندی شده ، کنسانتره و گندله آهن است. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (سهامی عام ) است. این شرکت دارای سه معدن است که در استان‌های همدان و کردستان قرار دارند و ظرفیت قطعی و احتمالی سنگ آهن آنها در مجموع نزدیک به ۱۵۰ میلیون تن است. تولید سالیانه این شرکت ۲.۵ میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی است و با ظرفیت ۱.۳ میلیون تن کنسانتره و ۵۵۰ هزارتن گندله، سالیانه به میزان ۱.۲ میلیون تن کنسانتره و همچنین ۵۰۰ هزار تن گندله تولید و روانه بازار داخلی کشور می‌کند.

طرح یک میلیون تنی گندله سازی صبانور طرح یک میلیون تنی گندله سازی صبانور با تامین خدمات آب، برق و گاز آن بر مدار پیشرفت قرار گرفته است. این طرح که قرارداد آن در سال ۲۰۱۳ منعقد شده و پیش پرداخت هایی حدود پنج میلیون دلار بابت آن به شرکت چینی داده شده بود، مقرر بود در مجاورت مجموعه کنسانتره سازی شرکت تاسیس شود. پس از تغییر مدیرعامل شرکت، این طرح به دلیل پایین بودن قیمت سنگ آهن به مدت پنج سال متوقف شد، زیرا آن زمان شرکت توان لازم برای ادامه کار را نداشت. اعمال تحریم های ظالمانه نیز سبب شد تا باز کردن ال. سی برای طرح متوقف شود، پس از آن فعالیت «کونلون» بانک چین متوقف شد که بر این اساس، مشکلات ناتوانی در تضمین طرح و همچنین مشکل انتقال ارز را به دنبال داشت. پس از پنج سال، تصمیم بر ادامه انجام طرح از سوی هیات مدیره گرفته شد و با همان شرکت چینی که طراحی و مهندسی طرح را انجام داده بود رایزنی کرده و ادامه کار داده شد. ‌اکنون زیرساخت های آب، برق و گاز در محل جدید طرح واقع در سه راهی یاسوکند (در محل آهن کردستان)‌ در حال آماده سازی است، زیرا بررسی ها نشان داده این محل از نظر پارامترهای اقتصادی از بازدهی سریعتری برخوردار بوده و دسترسی آن به جاده ها بهتر است. در همین زمینه، با «محمد کلانتری»، مدیرعامل این شرکت به گفت وگو نشستیم تا از مراحل پیشرفت این پروژه و سایر برنامه‌های شرکت صبانور آگاه شویم.

معدن۲۴ – درخصوص پروژه گندله‌سازی شرکت توضیح دهید. مهندس کلانتری: صبانور پروژه یک میلیون تنی با نام گندله‌سازی کردستان را در دست اجرا دارد؛ البته حدود پنج سال پیش از این هم برای اجرا و راه‌اندازی این طرح اقدام و قراردادی با پیمانکاران چینی برای اجرای این پروژه به امضا رسیده و حدود ۴.۵ میلیون دلار هم برای مراحل مهندسی و ساخت آن پرداخت شده بود. در ادامه اما به دلیل مشکلات مالی، این طرح در همان مراحل اولیه متوقف شد. ما پس از گذشت پنج سال توانستیم این پروژه رها شده را دوباره زنده کنیم و با پیمانکاران چینی برای از سرگیری اجرای این پروژه وارد مذاکره شدیم.

معدن۲۴ – وضعیت حال حاضر پروژه گندله‌سازی کردستان چیست و در در چه مرحله‌ای است؟ مهندس کلانتری: میلیون دلار نیز برای مهندسی و تامین‌کنندگان چینی به امضا رسیده و پیش‌پرداخت آن نیز به این پیمانکاران پرداخت شده است. پیش بینی می شود با شروع به کار خط تولید گندله کردستان، حدود ۲۰۰ نفر به طور مستقیم جذب این واحد شوند که با توجه به نزدیکی محل ساخت کارخانه به شهرستان بیجار، اولویت نخست ما برای تامین نیروی کار، استفاده از نیروهای بومی همین منطقه خواهد بود.

معدن۲۴ – درخصوص تامین مالی پروژه توضیح بفرمایید. مهندس کلانتری: به منظور تامین مالی این پروژه، شرکتی به نام صبا امید تاسیس کردیم که ۷۰ درصد سهام آن در اختیار شرکت معدنی و صنعتی صبانور و ۳۰ درصد دیگر آن نیز در اختیار پامیدکو است. در ماه‌های گذشته، همچنین دو محموله ۱۰۰ هزار تنی کنسانتره صادرات داشته ایم که شهریورماه از بندر امام خمینی انجام شد. بخشی از درآمد حاصل از این صادرات برای تامین تجهیزات خط گندله‌سازی در نظر گرفته شده است.

معدن۲۴ – درخصوص مقصدهای فروش محصولات و داخلی یا صادراتی بودن آنها توضیح بفرمایید. مهندس کلانتری: هدف‌گذاری امروز شرکت، بر تامین نیاز مواد اولیه شرکت‌های فولادی داخلی است و برنامه ای برای صادرات نداریم. سنگ آهن استخراجی ابتدا به کنسانتره تبدیل و در مرحله بعد، به صورت گندله درمی‌آید. بخشی از این محصولات به صورت گندله و بخشی نیز به شکل کنسانتره به فروش می‌رسد. اکنون عمده‌ترین خریداران گندله صبانور، شرکت فولاد مبارکه و شرکت فولاد آذربایجان هستند و کنسانتره نیز به مجتمع فولاد خراسان ارسال می شود. از آنجایی که امروز شرکت‌های فولادساز داخلی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید فولاد دچار مشکل جدی هستند، دولت با وضع تعرفه ۲۵ درصدی تاکید دارد که محصولات شرکت‌های معدنی باید با اولویت تامین مواد اولیه شرکت‌های فولادسازی داخلی به فروش برسد. به همین دلیل صبانور گزینه صادرات را از برنامه‌های خود حذف کرد.

معدن ۲۴- نظر شما درباره قیمت‌های دستوری وضع شده برای کنسانتره و گندله چیست و آیا می‌تواند تامین کننده نیازهای شرکت‌های فعال در حوزه معدن باشد؟ کلانتری: قیمت‌های پیشین در این زمینه چندان مطلوب نبود و همین موضوع هم باعث ترغیب بیش از پیش شرکت‌های معدنی برای صادرات این محصولات بود ولی با جلسات مشترکی که شرکت‌های بزرگ معدنی همچون چادرملو و گل‌گهر با شرکت‌های بزرگ فولادی داشتند، توافقاتی حاصل شد که تا حدی این مسئله به توازن نزدیک شد. در پی این جلسات، قیمت کنسانتره تولید داخل، از میزان ۱۴ درصد به حدود ۱۶درصد قیمت شمش فولاد شرکت فولاد خوزستان رسید و قیمت گندله نیز با همین میزان رشد، از ۲۱.۵ درصد به حدود ۲۳.۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان ارتقا یافت. به عنوان مدیرعامل یک شرکت معدنی و صنعتی معتقدم قیمت سنگ آهن، کنسانتره و گندله باید به طور طبیعی و بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شود، نه به صورت دستوری و بخش‌نامه‌ای. در این صورت فروش این مواد بر اساس پیشنهاد قیمت بالاتر انجام می‌شود. اگر این نظام برقرار شود، گندله و کنسانتره در کشور قیمت بالاتری خواهند داشت و حاشیه سود مطلوب‌تری را نیز برای بخش معدن به همراه خواهد آورد.

عناوین برگزیده