تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۳
بازدید: ۳۷۸
کد خبر: ۸۵۹۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تصویب شد/ افزایش سرمایه 57 درصدی «فارس» از سود انباشته

می متالز - مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای افزایش سرمایه این شرکت از 9150 میلیارد تومان به 14400 میلیارد تومان صبح چهارشنبه 30 بهمن ماه با حضور ۹۴.۸۱ درصد سهامداران برگزار شد.
در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تصویب شد/ افزایش سرمایه 57 درصدی «فارس» از سود انباشته

به گزارش می متالز، جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه روزی آرزو بود ارزش کل بازار سرمایه به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد، اظهار کرد: در حال حاضر ارزش بازار «فارس» از ۱۰۳ هزار میلیارد تومان هم گذشته است.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به برنامه‌های آتی این مجموعه اشاره کرد و گفت: امسال پروژه‌های لردگان، ایلام و پالایشگاه گاز بیدبلند به بهره‌برداری می‌رسد. در سال آینده نیز پروژه شیرین‌سازی سبک پتروشیمی بوعلی سینا و آمونیاک پتروشیمی هنگام راه‌اندازی خواهد شد. همچنین بخش دوم پروژه جمع‌آوری فلر که خوراک پتروشیمی بیدبلند را تضمین می‌کند، وارد فاز اجرایی می‌شود. همچنین در سال ۱۳۹۹ فاز اول گاز یادآوران خلیج فارس راه‌اندازی و در سال ۱۴۰۰ نیز پروژه آپادانا را خواهیم داشت. پتروشیمی هنگام و آپادانا دو پروژه خوراک گاز هستند و باعث می‌شوند هلدینگ از نظر خوراک متعادل‌تر شود. در سال ۱۴۰۰ واحد آتش گرفته بوعلی سینا، صدف عسلویه، بندر امام خمینی (ره) و کارون، به علاوه افزایش ظرفیت تندگویان برای تولید پت و تکمیل زنجیره ایلام و پتروشیمی گچساران اتفاق خواهد افتاد. در سال ۱۴۰۱ باید خوراک پایین‌دست گچساران را تامین کنیم و در سال ۱۴۰۲ به بعد جهش سوم پتروشیمی رخ خواهد داد و چندین پروژه در دست اجرا قرار خواهد گرفت؛ از جمله فاز دوم یادآوران، اتیلن اوکساید اندیمشک، پتروشیمی گیلان، پتروشیمی هرمز که مگاپروژه هستند و از بندر امام خمینی (ره) هم بزرگتر خواهد بود، پتروشیمی همت، طرح الفین جنوب در ماهشهر، پروپیلن از پروپان در پایین دست پارس، مکران چابهار و سنقر.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری با افزایش مشکلات تحریمی و کمبود خوراک روبه‌رو بودیم، گفت: تولید محصولات پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس در ۱۱ ماه سال جاری نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته افزایش یافته و تا پایان سال جاری نیز به ۱۰۳ درصد از اهداف پیش‌بینی شده، می‌رسیم. همچنین بازده سهام هلدینگ خلیج فارس از دی ماه سال گذشته تاکنون به ۹ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته و به بیان دیگر، بازده سهام شرکت ۱۲۸ درصد بوده است.

مدیرعامل فارس خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ هیچ کدام از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس زیان‌ده نبودند و هیچ طرحی بدون توجیه اقتصادی در این مجموعه شروع به فعالیت نمی‌کند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به افزایش سرمایه قبلی هلدینگ خلیج فارس که از ۵۰۰۰ میلیارد تومان به ۹۱۵۰ میلیارد تومان در دی ‌ماه سال گذشته بود، اظهار کرد: ۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان به طرح توسعه‌ای پالایشگاه بیدبلند تزریق شده که پیشرفت فیزیکی آن را به عنوان بزرگترین پروژه پالایشگاهی کشور از ۵۷ درصد به ۹۵ درصد رسانده است و این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلار تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و پتروشیمی ایلام نیز 96 درصد پیشرفت داشته که اوایل سال آینده محصول آزمایشی این مجتمع تولید می‌شود. همچنین میزان پیشرفت پروژه اوره – آمونیاک پتروشیمی هنگام از ۴۱ درصد به ۷۵ درصد و میزان پیشرفت پروژه متانول آپادانا از ۲۶ درصد به ۴۱ درصد رسیده است. پتروشیمی لردگان نیز در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

ربیعی با بیان اینکه افزایش سرمایه پیشنهادی هلدینگ خلیج فارس ۵ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بود، ادامه داد: سازمان بورس با ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ موافقت کرده و ۶۵۰ میلیارد تومان از پیشنهاد افزایش سرمایه مورد موافقت قرار نگرفته است. به گفته ربیعی از این میزان افزایش سرمایه، ۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان سهم افزایش سرمایه در شرکت‌های تابعه، ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان صرف دارایی‌ها در شرکت‌های زیر مجموعه و ۸۲۰ میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌های شرکت در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در پایان به بدهی‌های هلدینگ اشاره داشت و گفت: با شرکت ملی صنایع پتروشیمی به توافق‌های خوبی رسیدیم و همه بدهی‌های شرکت نیز تعیین تکلیف شده‌ است. همچنین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس یک شرکت توسعه‌ای است و نباید از این شرکت انتظار سود کلان داشت.

عناوین برگزیده