تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۳۶۳
کد خبر: ۸۶۰۲۵
سرویس خبر : انرژی

برنامه ایران خودرو در سال آینده | تولید ۳۰ درصد محصولات با موتور گازسوز

می متالز - مدیر عامل ایران خودرو گفته است، سال آینده حدود ۳۰ درصد از محصولات با موتور EF7 پایه گازسوز به بازار عرضه خواهد کرد.
برنامه ایران خودرو در سال آینده | تولید ۳۰ درصد محصولات با موتور گازسوز

به گزارش می متالز، فرشاد مقیمی در حاشیه یازدهمین همایش موتور‌های درون سوز در جمع خبرنگاران با اشاره به تدوین نقشه راه موتور در ایران خودرو گفت: در کوتاه مدت، موتور‌های پرمصرف را با موتور‌های کم مصرف جایگزین خواهیم کرد و با اولویت دهی در حوزه گازسوز کردن خودرو‌ها با مخزن CNG بنا داریم هم نیاز‌های داخل کشور را تامین کنیم و هم با عمل به تعهدات بین المللی در موضوع کاهش آلاینده‌هایی مانند دی اکسید کربن، گام برداریم.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات دیگر ما برای کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلاینده‌ها حرکت در مسیر موتور‌های الکتریکی است و در این باره امروز خودروی رانا با موتور الکتریکی رونمایی کردیم که باتری آن با استفاده از توانمندی داخل کشور تامین شده است.

مقیمی گفت: تاکنون یکی از نقص‌های خودرو‌های گازسوز، اشغال بخش زیادی از صندوق عقب توسط مخزن CNG بود که با همت مرکز موتور و مرکز تحقیقات ایران خودرو، موفق شدیم علاوه بر افزایش سطح مخزن، آن را به کف خودرو منتقل کنیم به این ترتیب علاوه بر افزایش حجم صندوق عقب، میزان پیمایش با هر مخزن نیز تا ۴۰۰ کیلومتر افزایش یافته است.

وی افزود: درخواست ما از وزارت نفت این است که کمک کند تا ما این مخازن CNG را با ظرفیت‌های موجود در کشور به تولید انبوه برسانیم، زیرا طراحی آن انجام شده و خودرو‌های دارای مخازن از آزمون‌های لازم، موفق بیرون آمده است.

مقیمی گفت: استفاده از موتور‌های جدیدی که در مرکز موتور و مرکز تحقیقات ایران خودرو طراحی و ساخته شده، محدودیتی ندارد یعنی با اندک تغییراتی، این موتور‌ها بر روی همه پلتفرم‌های خودرویی قابلیت نصب دارد.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین از اعلام آمادگی این خودروسازی برای حمایت از پایان نامه‌ها و طرح‌های دانشجویی در حوزه موتور‌های احتراقی و الکتریکی خبر داد.

 

لزوم تغییر قوانین برای تحقق اهداف زیست محیطی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در یازدهمین همایش ملی موتور‌های درون‌سوز، گفت: به روزآوری قوانین و استانداردها، لازمه تحقق اهداف زیست محیطی خودروسازان است، از این رو استاندارد‌های مصرف سوخت و آلایندگی متناسب با شرایط و زیرساخت‌های کشور باید به روزرسانی شود.

 فرشاد مقیمی، برقی‌سازی محصولات، کوچک‌سازی قوای محرکه و استفاده از سوخت‌های کم کربن را از اقدامات اجرایی ایران‌خودرو در جهت تحقق اهداف ملی مصرف سوخت برشمرد.

وی افزود: تولید خودرو‌های برقی، توسعه موتور ملی پایه گازسوز و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با این موتور، افزایش پیمایش، جانمایی مخزن در کف و همچنین آغاز توسعه موتور سه استوانه از دیگر رویکرد‌ها برای تحقق اهداف ملی مصرف سوخت است.

مقیمی، بهبود عملکرد خودرو، توسعه موتور‌های کم مصرف، توسعه موتور‌های گازسوز و برقی سازی را چهار مسیر اصلی برای بهینه‌سازی و کاهش مصرف سوخت در نقشه راه ایران خودرو بیان کرد و گفت: راهبرد میان مدت ایران خودرو در استفاده از سوخت گاز طبیعی و برقی‌سازی بخش‌های مختلف خودرو در کنار طراحی و تولید خودروی برقی خواهد بود.

وی شناخت وضع موجود را عامل مهمی برای برنامه‌ریزی توسعه‌ای بیان و افزود: از عوامل اصلی نقش آفرین در ایجاد گاز CO۲ حدود ۲۳ درصد مربوط به سامانه حمل و نقل است که ۱۷ درصد از آن مربوط به خودرو است از این میزان، ۸/۵ درصد در حوزه فعالیت و ماموریت ایران‌خودرو تعریف می‌شود که مربوط به خودرو‌های فعلی بوده و تنها ۰/۵ درصد متعلق به خودرو‌های جدیدی است که وارد بازار می‌شود.

مقیمی گفت: با توجه به افزایش عمرخودرو‌ها باید توجه ویژه‌ای به نوسازی آن صورت گیرد از این رو ایران‌خودرو که نقش کلیدی در این بخش دارد، آمادگی خود را برای نوسازی خودرو‌های فرسوده که عامل اصلی آلایندگی است اعلام می‌کند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، تدوین بسته حمایتی موثر برای جایگزینی خودرو‌های فرسوده را توسط مسئولان خواستار شد و افزود: برای غلبه بر چالش‌های برقی‌سازی، افزایش سهم سوخت‌های کم‌کربن و کوچک‌سازی موتور، باید زمینه توسعه فن آوری‌های مورد نیاز فراهم شود و حمایت مناسب دولت از توسعه فن‌آوری‌ها برای بهره‌برداری از تولید انرژی سبز و گسترش آن به عمل آید.

مقیمی جایگزینی موتور‌های کم مصرف با موتور‌های پرمصرف و اختصاص سهم بیشتر به موتور‌های پایه گازسوز را از جمله برنامه‌های کوتاه مدت ایران خودرو برشمرد و گفت: حذف کامل موتور‌های پرمصرف و ارتقای موتور‌های کم مصرف، افزایش سهم خودروی گازسوز در سبد محصولات و توسعه محدود فن‌آوری‌های برقی‌سازی موتور از اهداف میان مدت ایران خودرو است.

 وی افزود: توسعه خانواده موتور کوچک‌سازی شده و توسعه فن‌آوری‌های خودرو‌های برقی برنامه‌های بلندمدت ایران خودرو در نقشه راه توسعه موتور ایران خودرو قرار دارد.

مقیمی با تاکید بر اهمیت همکاری با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و سایر صنایع در مسیر توسعه فن آوری‌های قوای محرکه گفت: ایران خودرو در حوزه‌های مطالعاتی، طراحی و توسعه و ساخت همکاری‌هایی را با این سه حوزه آغاز کرده است.

 

ارائه توانمندی‌های ساخت موتور در همایش بین المللی موتور‌های درون‌سوز

شرکت‌های دانش بنیان، آخرین دستاورد‌های قوای محرکه و موتور خود را حاشیه همایش بین المللی موتور‌های درون سوز، ارائه کردند.

۳۹ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه ساخت تجهیزات موتور، دستاورد‌ها و محصولات جدید در حوزه موتور را در حالی به این نمایشگاه آوردند که تا پیش از این، بسیاری از این قطعات وارداتی بود و با تحریم صنعت قطعه سازی و خودروسازی، آسیب‌های فراوانی از این ناحیه متوجه صنایع داخلی شد؛ حالا، اما دست توانمند متخصصان داخلی، صنعت قطعه سازی و خودروسازی را در ریل حرکت به جلو قرار داده است.

برگزاری دو میزگرد تخصصی با موضوع چالش سوخت و قوای نوین محرکه و انقلاب صنعتی چهارم نیز از محور‌های اصلی یازدهمین همایش بین المللی موتور‌های درون سوز است.

برای این همایش ۱۲۰ مقاله دریافت شده از دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی و همچنین در ۱۵ نشست صنعتی آن نیز دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان ارایه خواهد شد.

برگزاری پنجمین جشنواره علمی و فن‌آوری و معرفی پایان‌نامه‌های برتر در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و معرفی ایده برتر در حوزه قوای محرکه و موتور، از دیگر محور‌های این همایش است.

۴سازنده برتر در کاهش ارزبری تولید، تحقیقات و نوآوری معرفی می‌شوند و چهره‌های ماندگار حوزه صنعت موتور نیز در این همایش مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

یازدهمین همایش بین‌المللی موتور‌های درون‌سوز و نفت که به همت انجمن علمی موتور و ساپکو برگزار شده است و تا فردا ۳۰ بهمن‌ ادامه خواهد داشت.

عناوین برگزیده