تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۷۰۴
کد خبر: ۸۶۰۶۴
سرویس خبر : انرژی

درآمدزایی از انرژی خورشیدی؛ فرصتی رها شده

می متالز - کارشناسان انرژی‌های تجدیدپذیر را فرصتی مغتنم برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال در کشور با احداث نیروگاه‌های خورشیدی می‌دانند اما معتقدند به دلیل بوروکراسی شدید اداری، نبود زیرساخت‌ها و صدالبته کم‌توجهی مسئولان تاکنون قدم چشم‌گیری در این راه برداشته نشده است.
درآمدزایی از انرژی خورشیدی؛ فرصتی رها شده

به گزارش می متالز، درآمدزایی از انرژی خورشید؛ این همان فرصتی است که در کشور با ۳۰۰ روز آفتابی فراهم است بنابراین با توسعه و رونق انرژی‌های تجدیدپذیر و احداث نیروگاه‌های خورشیدی می‌توان علاوه بر ایجاد شغل، درآمد و ثروت‌آفرینی قابل‌ملاحظه‌ای نیز داشت چراکه به قول کارشناسان ایران می‌تواند برق 5 قاره جهان را از این طریق تامین کند اما متاسفانه مردم و بخش خصوصی اطلاعی از این نوع درآمدزایی ندارند به همین دلیل اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی دراین خصوص توسط رسانه‌های جمعی و ایجاد شرایط برای سرمایه‌گذاری توسط وزارت نیرو ضروری است.

ازسوی دیگر به‌یقین منابع فسیلی علاوه بر آلودگی که برای محیط زیست ایجاد می‌کنند روزی به اتمام خواهند رسید و تولید انرژی از طریق آن‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود همچنین از آنجا که محیط زیست امروز به اولویت نخست جهانیان تبدیل شده باید به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر رفت بنابراین انرژی بادی و خورشیدی باید جایگزین انرژی‌های فسیلی شوند.

 

تاکید برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور بر توسعه نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر

به همین منظور علاوه بر تاکید برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور بر توسعه نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، در برنامه سالانه بودجه نیز برای این مهم اعتبار در نظر گرفته می‌شود، همچنین نمایندگان مجلس به تازگی در جریان رسیدگی به لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب کردند که ۲۵ درصد از مالیات قبوض برق به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران(ساتبا) تعلق گیرد.

از آنجا که هزینه‌های اولیه ایجاد زیرساخت‌ها برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار است، می‌توان در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد اما باید تسهیلات لازم همچون وام و زمین مناسب را در اختیار آن‌ها قرار داد و خرید تضمینی برق به طور دائم و منظم صورت گیرد هرچند ضعف‌های بسیاری در انجام اقدامات وجود دارد. البته گلایه‌مندی‌های سرمایه‌گذاران از دولت به دلیل عدم همکاری با آنها قابل توجه است هرچند تشکیلات دولتی نیز از محدودیت‌های خود در این زمینه می‌گویند و به نوعی توپ را به زمین یکدیگر پاس می‌دهند.

 

نبود برنامه مدون در دولت برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی

به زعم کارشناسان برخی از کاستی‌ها و اشکالات در کار دولت برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی وجود دارد؛ نخست آنکه برنامه مدون و رگولاتوری (مقررات‌گذار) هدف‌گذاری شده‌ای برای شناسایی و احصاء بازارهای انرژی‌های تجدیدپذیر در استان‌های مختلف وجود ندارد تا براساس آن برای ایجاد سایت‌ها یا همان مرکز تولیدی بزرگ، متوسط و خرد انرژی فراخوان داده و سرمایه‌گذاری شود.

دوم آنکه ساتبا به‌عنوان سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق متولی امر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران باید سطح تکنولوژی کنونی برای تولید انرژی را مشخص و طی یک هدف‌گذاری مشخص تجهیزات این مهم را به روز کند.

 

درآمدزایی با صادرات برق گرفته شده از انرژی خورشیدی

بنابراین گزارش، ایران علیرغم دارا بودن ظرفیت‌های بسیار در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اما حرفی برای گفتن ندارد، در حالی که می‌توان علاوه بر ایجاد اشتغال از طریق برق گرفته شده از خورشید، با صادرات این انرژی درآمدزایی و ارزآوری بسیاری نیز کرد.

تاکنون سرمایه‌گذاران و متقاضیان متعدد داخلی و خارجی جهت سرمایه‌گذاری در این بخش و ساخت نیروگاه پیش‌قدم شده‌اند اما به دلیل بوروکراسی شدید اداری، نبود زیرساخت‌ها و صدالبته کم‌توجهی مسئولان تاکنون قدم چشم‌گیری در این راه برداشته نشده است.

همچنین اگرچه در مناطق کویری محدودیت زمین وجود ندارد اما مشکل در ارائه تسهیلات بانکی است، به عنوان مثال باوجود آنکه بسیاری از افراد تا پای قرارداد برای راه‌اندازی پنل‌ها رفته‌اند اما فرآیند بسیار سخت موجود در وزارتخانه راه و شهرسازی و سازمان محیط زیست برای واگذاری زمین و مراحل سخت دریافت تسهیلات همچون وام بانکی سبب شده داوطلبان از ادامه راه پشیمان شوند.

به گفته کارشناسان کشورهای مختلف همچون چین، آلمان، اتریش و... نیز استقبال خود را برای سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرده‌اند اما به دلیل عدم دریافت تضمین برای سرمایه‌گذاری خود از انعقاد قرارداد پشیمان می‌شوند، سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه نیازمند ارائه ضمانت به سرمایه‌گذاران است اما بوروکراسی دست و پاگیر پیرامون ارائه این ضمانت مانع ادامه کار شده است.

 

راه‌اندازی 3200 نیروگاه خورشیدی پشت بامی در استان‌های آفتاب‌گیر

البته تاکنون3200 نیروگاه خورشیدی پشت بامی در استان‌های آفتاب‌گیر سراسر کشور، راه‌اندازی شده است، این اقدام دولت و وزارت نیرو قابل تامل است و می‌تواند تمایل به مهاجرت را به شهرهای بزرگ کاهش دهد و به‌یقین اگر روستاییان و بومیان شهرهای کوچک درآمد ثابت و تضمین شده داشته باشند هیچگاه محل زندگی خود را به امید کارگری فصلی رها نخواهند کرد.

این گزارش می‌افزاید: اگرچه "طرح برکت آفتاب" کمیته امداد امام خمینی(ره) مبنی بر ایجاد اشتغال از طریق پنل‌های خورشیدی برای افراد تحت پوشش خود نیز در برخی از شهرها اجرایی شده اما گرانی‌های اخیر و بالا رفتن قیمت دلار دولت را در پیگیری این مهم دچار چالش کرده است.

 

نصب پنل‌های خورشیدی بر پشت‌بام‌ خانه‌ها

کارشناسان معتقدند نصب پنل‌های خورشیدی بر پشت‌بام‌ خانه‌ها در شهرهای پرآفتاب به‌ویژه نصب بر پشت‌بام‌ خانه‌های افراد محروم و کم درآمد باید به یک فرهنگ تبدیل شود، صدا و سیما، کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی می‌تواند در ایجاد "نیروگاه‌های خُرد خانگی" نقش‌آفرین باشند تا خانواده‌ها بتوانند به درآمدی از این طریق برسند.

همچنین ارائه تسهیلات به متقاضیان به‌ویژه ساکنین مناطق محروم به منظور نصب پنل‌های خورشیدی در پشت‌بام‌های خانه‌های‌شان اقدام بسیار قابل دفاعی است که می‌تواند درآمدزایی خوبی نیز داشته باشد.

عناوین برگزیده