تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۳
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۸۶۱۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش روزانه بازار سرمایه:

حرکت با سرعت نور در قطار سریع السیر بورس

می متالز - شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون «پارس»، «وغدیر»، «شتران»، «فخاس»، «حکشتی» و «رمپنا»، «وبملت» با رشد حدود ۴۶۹۲ واحدی روبرو شد.
حرکت با سرعت نور در قطار سریع السیر بورس

به گزارش می متالز، قطار سریع السیر بورس تهران امروز از ایستگاه ۴۷۸.۷۵۴ واحدی نیز عبور کرد و با توجه به اقبال بازار و رشد خیره کننده اش، انتظار می‌رود در اسفند ماه به تصرف کانال مهم و ایستگاه ۵۰۰ هزاری نیز دست یابد.
چرا که نه تنها از شمار فعالان بازار و سهامداران تازه وارد کاسته نشده، بلکه با اشاعه و گسترش فرهنگ سهامداری و ورود صد‌ها هزار نفر دیگر به جرگه بورس تهران، تنور این بازار روزبروز داغتر و داغتر میشود و جذب نقدینگی به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی با سرعت نور همچنان ادامه دارد.

این در حالیست که طیف کثیری از کارشناسان و اقتصاددانان، وضعیت فعلی بورس تهران را حبابی و قیمت‌ها را بالاتر از ارزش ذاتی شرکت‌ها تعبیر می‌کنند، ولیکن خریداران و فعالان خرد و بزرگ بازار، وقعی به این هشدار‌ها و اخطار‌ها نمی‌دهند و طرف تقاضا در بازار بسی قویتر و زورمندتر از طرف عرضه‌ها است.

این جنبش عظیم ملت و صاحبان سرمایه در ایران را به همه مشارکت کنندگان بورس تهران تبریک و تهنیت می‌گوییم و امیدواریم پاشنه بورس تهران، همچنان بر رونق و پایداری بچرخد.

 

اوضاع بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون «پارس»، «وغدیر»، «شتران»، «فخاس»، «حکشتی» و «رمپنا»، «وبملت» با رشد حدود ۴۶۹۲ واحدی روبرو شد. بازار برخلاف روز گذشته، با رشدی مناسب افت قبلی را جبران کرد و پایان هفته‌ای سبز را برای مشارکت کنندگان خویش رقم زد.

 

کارنامه امروز بازار

شاخص کل ۴۷۸,۷۵۴ واحد / میزان تغییر ۶۶۳۴ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۷,۴۰۳,۲۹۳ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۳۴,۵۸۹ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۵.۰۶۶ میلیارد سهم.

 

نمادهای تاثیر گذار در شاخص

کپارس ۵۷۶ واحد مثبت/ وغدیر ۴۶۳ واحد مثبت/ شتران ۴۶۲ واحد مثبت/ فخاس ۳۰۱ واحد مثبت/ حکشتی ۲۹۰ واحد مثبت/ رمپنا ۲۵۶ واحد مثبت/ وبملت ۲۰۰ واحد مثبت.

 

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۷۱۸.۷ میلیون سهم/ وبصادر ۳۲۴.۷ میلیون سهم/ ذوب ۲۰۱.۷ میلیون سهم/ ثاخت ۱۹۱.۹ میلیون سهم/ فولاد ۱۷۲.۴ میلیون سهم

 

گزارش جامع بازار امروز

جمع معاملات امروز ۶۰,۶۹۰ میلیارد ریال بود که ۷۷ درصد آن مربوط به معاملات خرد سهام بود. شاخص کل نیز با تغییر ۶,۶۳۵ واحد مثبت به ۴۷۸,۷۵۴ رسید. همچنین تراز نقدینگی حقیقی (خرید منهای فروش) به مقدار ۴,۱۷۰ میلیارد ریال مثبت بود.

بیشترین تاثیر روی شاخص کل (گروه، صنعت و نماد): محصولات شیمیایی پالایشگاه و «پارس»
بیشترین ورود پول حقیقی (صنعت و نماد): انبوه_سازی و بترانس
بیشترین اختلاف سرانه تعدادی خرید از فروش برای حقیقی و حقوقی: «دپارس» و «تصمیم»
نمادها با معامله عمده: «حریل» «شلرد» «افق» «فخوز» «شبندر» «آریان» «وسپه» «رمپنا» «فملی» «شوینده»

 

اهم اخبار و تحولات روزانه

۱) در حاشیه جلسه صبح امروز هیات وزیران و در حضور حسن روحانی، شهردار تهران و فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو و... چهار محصول جدید k ۱۳۲ ایران خودرو، دنا پلاس توربو اتوماتیک، پروژه محصول سدان از مگاپلتفرم ایرانی محصول سایپا و پروژه کراس اوور محصول سایپا، رونمایی شد.

۲) وزیر خارجه آمریکا که به زودی به ریاض سفر می‌کند، گفت که آمریکا آماده است در هر زمانی با ایران مذاکره کند، اما ایران باید رفتارش را به طور اساسی تغییر دهد.

۳) شنیده می‌شود که طرح جدیدی جهت افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها در دست بررسی قرار گرفته است. با توجه به اینکه کشتی‌ها مستقیما در شرکت اصلی نیست و در مالکیت شرکت‌های زیرمجموعه قرار دارد بنابراین لازم نیست خود کشتی‌ها تجدید ارزیابی شوند بلکه ارزش سهام شرکت‌های زیرمجموعه حکشتی تجدید ارزیابی می‌شود و در نتیجه هزینه استهلاک وجود نخواهد داشت. چنانچه این طرح عملی شود باید منتظر افزایش سرمایه حدود ۷۰۰۰ درصدی حکشتی باشیمدر جلسه روز سه‌شنبه مورخ ۲۹ بهمن هیات امنای صندوق توسعه ملی، با افزایش دوره تامین مالی تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به مدت ۴ سال موافقت شد.

۴) انتقاد ترامپ از سناتور مورفی برای دیدار با ظریف: رئیس‌جمهور آمریکا گفته من نمی‌توانم این مسئله را باور کنم. شنیدم که سناتور مورفی با ایرانی‌ها دیدار کرده است. آیا این حقیقت دارد؟ آیا چیزی هست که من باید آن را بدانم، زیرا به نظر می‌رسد که این اقدام نقض قانون لوگان باشد.

۵) در حالیکه غول‌های خودروساز جهان یعنی بنز و لکسوس التماس می‌کنند خودروی صفر کیلومتر خود را به قیمت ۶ هزار دلاری بفروشند. برای دولت ما، کیفیت و قیمت خودرو اهمیتی ندارد؟ دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در این رابطه گفته: با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان خودرو‌های برند همچون کیا، تویوتا، بنز و بی ام دبلیو مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ آن هم صفر کیلومتر را پیدا کرد که تولیدکنندگان آن‌ها التماس می‌کنند با قیمت ۶ تا ۹ هزار دلار آن‌ها را بفروشند.
پس اگر هدف کنترل بازار آن 

هم با حدقل هزینه ارزی باشد می‌توان بنز و بی ام دبلیو صفر کیلومتر یا لکسوس شاسی بلند صفر کیلومتر با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان را وارد کرد. این بحث‌ها فایده‌ای ندارد ما هزاران دلیل مستند آوردیم که مردم ما لایق بهترین‌ها هستند و با پولی که الان برای خودرو هزینه می‌کنند می‌توانند بهترین خودرو‌های جهان را داشته باشند.
اما دولت قبول نمی‌کند، چون دولت صاحب خودروسازی است و هیچ وقت بنگاه‌دار نمی‌گذارد شرایط به گونه‌ای پیش برود که بازار بر خلاف میل آن‌ها باشد.

۶) گفته شده مهدی شریفی‌نیک‌نفس، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی از کشور متواری شده است. او به‌عنوان یکی از مهره‌های اصلی در هر دو پرونده پتروشیمی گیت و پرونده رسیدگی به تخلفات شرکت بازرگانی پتروشیمی (PCC) شناخته می‌شود.

۷) در دستورالعمل جدید رسیدگی مالیاتی به تراکنش‌های بانکی تمامی تراکنش‌های بیش از ۵ میلیارد تومان در ۵ سال گذشته بررسی خواهد شد. به عبارتی کف و حداقل بررسی تراکنش‌ها ۵ میلیارد تومان است. و، اما چنانچه از سوی مراجع دیگر مواردی در ارتباط با فرار مالیاتی اعلام شود در آن صورت حتی تراکنش‌های کمتر از ۵ میلیارد تومان آن فرد نیز بررسی خواهد شد.

۸) رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته با راه‌اندازی ابزار فروش تعهدی، همه ابزار‌های رایج دنیا و عقود اسلامی در بورس تهران تکمیل می‌شود.
برای اینکه بازار بورس برای مردم جذابیت داشته باشد، عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته می‌شوند، همچنان ادامه می‌یابد و امروز یک عرضه جدید در بورس انجام می‌شود.
ابزار‌های مالی اسلامی مانند صکوک اجاره، مرابحه، وکالت، اوراق منفعت، اجاره سهام و خرید دِین در بورس انجام می‌شود و تقریبا ابزار‌های مالی اسلامی کامل شده، ابزار‌های کلاسیک دنیا نیز در بورس به کار گرفته می‌شوند.

۹) عبدالناصر همتی گفته در جلسه دیروز شورای پول و اعتبار مشکل تولیدکنندگانی که تمام یا بخشی از بدهی آن‌ها معوق شده است مطرح و مصوب شد: بانک‌ها موظف هستند در صورت درخواست تولیدکنندگان، با دریافت ۷.۵ درصد مانده بدهی، برای یک بار و با تنفس شش ماهه و با حداکثر اقساط ۵ ساله بدهی آن‌ها را امهال کنند. مهلت استفاده از این تسهیلات تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۹ است.

۱۰) شنیده شده در جلسه تنظیم بازار فولاد، با هدف جلوگیری از التهاب قیمت فولاد و تامین مواد اولیه واحد‌های فولاد سازی بحث و تاکید شده است. نکته مهم در این جلسه حضور مدیر عامل بورس کالا و مدیران وزارت صمت و ایمیدرو بوده است.

 

پیش بینی بازار شنبه ۳ اسفند ۹۸

گویی توقف و ایستایی در بورس تهران معنا و مفهومی ندارد. هر چند بازار سهام ما با نوسانات زیادی همراه است، ولی سمت و سوی بازار بیش از ۳۰ ماه (از اول شهریور ۹۸ تا کنون) است که رو به جلو و صعودی است و هر که در این بازار یکی آورده، چهار تا برده استت.

این بدان معنا است که بازدهی بورس تهران در بازه زمانی ۳۰ ماهه در حدود ۳۰۰ درصد (۴ برابر قبل) بوده است؛ لذا ثروت و مکنتی که در بورس تهران دست یافتنی است، در هیچ جای دنیا دست یافتنی نیست و صاحبنظران اقتصادی توصیه می‌کنند که این فرصت طلایی پیش آمده در کشور عزیزمان را از دست ندهید. بدون شک این بازدهی فوق العاده و افسانه ای، در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شود و تنها مختص بورس تهران است و بس.

در اینکه قیمت‌ها در بسیاری از نماد‌ها و صنایع به اوج خود رسیده و تشکیل حباب داده است، شکی نیست، ولی این بدان معنا نیست که سهام ارزنده و زیر ارزش ذاتی واقع شده، در بازار نیست.

کافی است قدری هوشیار و تحلیل محور باشید و از مشورت با کارشناسان و حرفه ای‌های بازار برخوردار باشید آنگاه موارد خوب زیادی را برای سرمایه گذاری و مشارکت در بورس تهران خواهید یافت.

معذلک برای خالی نماندن عریضه، چند سهم برتر و ارزنده بازار را که معرف و نام آشنای همه اند و هنوز زیر ارزش ذاتی و سطوح ارزندگی خود معامله میشوند نام می‌بریم (فولاد مبارکه، وبصادر، وتجارت).

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار

عناوین برگزیده