تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۴۲۷
کد خبر: ۸۶۱۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

راه های جدید صادراتی سیمان هرمزگان

می متالز - شرکت سیمان هرمزگان از جمله شرکت های موفق در امر تولید، فروش و صادرات بوده که توانسته عملکرد قابل قبولی را در این خصوص به ثبت برساند. به طوری که طی روزهای گذشته ارسال محموله ۴۰ هزار تنی سیمان از سوی این شرکت انجام شده که رکورد قابل توجهی را در امر صادرات شرکت به ثبت رسانده است.
راه های جدید صادراتی سیمان هرمزگان

به گزارش می متالز، سیمان هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد صادرات محور بوده اما به گفته مدیرعامل این شرکت توجه به بازار داخلی و تامین نیاز منطقه هیچگاه مورد غفلت قرار نگرفته است. سایت بورس ۲۴، با مهدی باشتی مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان گفت وگوی مفصلی داشته است که در ادامه می خوانید:

با توجه به اینکه شرکت سیمان هرمزگان در موقعیت جغرافیایی مناسبی به لحاظ صادرات قرار دارد تا چه میزان به فروش در داخل و کسب سهمی از بازار داخل توجه داشته اید؟

بله همین طور بوده و شرکت سیمان هرمزگان با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد صادرات محور محسوب می شود. اما این مهم باعث نخواهد شد که بازار داخل را فراموش کنیم. به هر حال برای تامین سیمان مورد نیاز منطقه و استان وظایفی داریم که باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که در اطراف ما شرکت سیمانی وجود ندارد. در حقیقت بر خلاف مناطق غربی کشور که تراکم شرکت های تولید کننده سیمان بالا است در این منطقه تعداد کارخانجاتی که می توانند سیمان مورد نیاز منطقه را تامین کنند بسیار کم است.

از جمله اهداف و برنامه های ما در خصوص فروش محصولات این است که حداقل ۵۰ درصد از ظرفیت تولید را به تامین سیمان بازار داخلی و منطقه خود اختصاص دهیم. این اتفاق نیز هم اکنون رخ می دهد. در رابطه با صادرات باید بگویم که در سال هایی که مشکل صادراتی وجود نداشت فراتر از ۵۰ درصد تولیداتمان را صادر می کردیم اما همواره سعی کرده ایم که همین حد ۵۰درصد را رعایت کنیم.

طی سال های گذشته به دلیل تحریم ها یک مقدار از میزان صادرات ما کاسته شد. چرا که هم مشکل نقل و انتقال پول را داشتیم و هم در خصوص جا به جایی و حمل و نقل مشکلاتی برایمان پیش آمد. اما با همه این ها توانستیم راه های جدیدی را برای تداوم صادرات پیدا کنیم. مشکلات ناشی از تحریم ها دو جنبه داشت در درجه نخست بحث نقل و انتقالات مالی بود که توانستیم برای آن جایگزینی پیدا کرده تا بتوانیم وجه حاصل از فروش صادراتی را دریافت کنیم.

در درجه دوم نیز مباحث مربوط به کشتیرانی مطرح بود، سخت ترین نوع تحریم ها را داشتیم به طوری که تا پیش از آن چنین چیزی سابقه نداشته است. این مساله باعث شده بود که تعداد کشتی هایی که به سمت ایران می آمدند و پهلو می گرفتند بسیار کم شود. خوشبختانه ظرف چند ماه گذشته این مساله راه های خود را باز کرده است. در حقیقت معتقدیم که تجارت حالت سیال داشته و چنانچه سدی ایجاد شود باز هم راه خود را خواهد یافت؛ این اتفاق برای ما رخ داده است.

هم اکنون در شرایطی هستیم که تمامی راه های جایگزین را یافته و طی دو ماهی که از ابتدای سال مالی تاکنون می گذرد به نوعی صادراتمان برابری می کند با یک سال مالی گذشته. این مسائل کمی زمان بر بود اما نتیجه اش این روزها قابل مشاهده است. هم اکنون نیز صادرات ما در حال افزایش بوده و به گونه ای است که با کمبود موجودی برای صادرات مواجه شده ایم. این نوید روزهای خوبی را در آینده خواهد داد.

آیا می توان امیدوار بود که تا پایان سال باز هم افزایش نرخی در این صنعت رخ دهد؟ 

بله این بحث مطرح است. خوشبختانه در تابستان امسال افزایش نرخی در این صنعت رخ داد. پیش از آن به شدت نزدیک به قیمت تمام شده در حال حرکت بودیم. به طوری که می توانم بگویم حتی در خصوص دو محصول تولید و فروش با ضرر انجام می شد. انجمن پیگیر افزایش نرخ مجدد در صنعت سیمان است. در محصولات مختلف حاشیه سودی که از این افزایش نرخ داشتیم متفاوت بود. قبل از آن در ارتباط با سیمان پاکتی علاوه  بر این که سود نداشتیم زیان هم می ساختیم.

در حقیقت ناچار بودیم که این کار را انجام دهیم. اما در سیمان فله این افزایش سود وجود داشت منتهی خیلی کم بود. این افزایش نرخی که امسال رخ داد کافی نیست در واقع معتقدیم که افزایش قیمت ها در تمام سطوح اقتصادی متناسب با افزایش نرخ سیمان نبوده و تناسبی با یکدیگر ندارند. بسیار پایین تر از نرخ تورم افزایش داشته ایم طی روزهای گذشته جلسه ای با انجمن داشتیم که امیدوار بودند تا پایان سال این اتفاق رخ دهد. اما با همه این ها گمان نمی کننم که تا پایان سال باز هم افزایش نرخی در صنعت سیمان داشته باشیم. امیدواریم که این اتفاق در سال آینده رخ دهد.

آیا برنامه ای برای انجام اورهال و تعمیرات قطعات کارخانه دارید؟ 

امسال هر دو خط تولیدی ما برنامه اورهال داشتند ، در آذر ماه یکی از خطوط تولید ما قرا بود که اورهال داشته باشد که به دلیل یکسری مسائل به اسفند ماه امسال موکول شد، گمان می کنم ظرف دو هفته آینده تعمیرات ما آغاز خواهد شد.

با توجه به اینکه تعویض قطعه ای صورت خواهد گرفت بین ۲۰ تا ۲۵ روز خطوط ما متوقف خواهد شد. تجهیزات مورد نیاز ما از کشورهایی همچون اتریش، آلمان و ایتالیا تامین می شود. مشخصا آجرهای نسوز مورد نیازمان را وارد می کردیم اما به دلیل تحریم ها طی یک سال گذشته نتوانستیم این کار را انجام دهیم. در واقع تنها توانستیم قطعات یدکی شان را وارد کنیم و قاعدتا متناسب با شرایط برای تامین قطعات مورد نیاز به محصولات تولید داخل رو آورده ایم.

بحث کیفیت مطرح است اگر احساس کنیم که اجناس داخلی همان کیفیت را دارد خب قاعدتا می رویم به این سمت که اجناس داخلی مصرف کنیم. اما باید بپذیریم که در خصوص برخی محصولات هنوز به کیفیت مطلوب نرسیده ایم یا دانش فنی آن هنوز وارد کشور نشده است. ضمن اینکه مساله دیگری هم که وجود دارد این است که ما تجهیزات و دستگاه هایمان همگی خارجی بوده قطعات یدکی و ملزومات شان و یکسری مواردی که مصرف شان مورد نیاز است حتما باید از همان کارخانجات سازنده و با همان تکنولوژی استفاده شود.

شاید اگر همه دستگاه ها از یک کشور دیگر مانند چین باشد که بعضا برخی کارخانه های تولید کننده سیمان تجهیزاتشان چینی بوده در ارتباط با تامین قطعات با مشکلات کمتری مواجه هستند. منتهی به دلیل وابسته بودن به کشورهای اروپایی این مسائل را بیشتر داشته ایم.

با توجه به آلودگی های هوایی که امسال شاهد بودیم و بسیاری از کارخانجات سیمانی در خصوص استفاده از مازوت با مشکل مواجه شدند و حتی برخی از آن برای مدتی تعطیل شدند، آیا سیمان هرمزگان در این رابطه با مشکلی مواجه شد؟ 

خوشبختانه در این خصوص مشکلی نداشته ایم. مصرف مازوت را تقریبا به صفر رسانده ایم. چرا که در یک منطقه گرمسیر قرار داشته و مصرف گاز کلی منطقه پایین بوده بنابر این قطعی گاز نیز نداشتیم. خوشبختانه توقف چندانی به دلیل قطع گاز برای ما به وجود نیامد.

صادرات ما قطعا متاثر از وضعیت کشتیرانی بین المللی است که در یک سال گذشته به دلیل تحریم ها خیلی دچار مشکل بوده و این کار به سختی انجام شده است. بیمه های کشتی ها قیمتش افزایش داشته یا ریسک کشتیرانی بالاتر رفته به طوری که بسیاری از کشتی ها اصلا راغب نیستند که به سمت بنادر ایرانی آمده و در اینجا پهلوگیری کنند. این وضعیت باعث شده که هم هزینه حمل افزایش یابد و از آنجایی که هزینه حمل دریایی بالا می رود متناسب با آن قیمت تحویل به مشتری در مقصد افزایش یافته در نتیجه خرید کلینکر و سیمان از ایران را غیر اقتصادی می کند.

همین مسائل سبب شده است تا به طور کلی یک مقدار صادرات سیمان و کلینکر در ایران کاهش یابد اما طی چند ماه گذشته خوشبختانه به واسطه یکسری تغییرات و جایگزین ها شرایط بهبود یافته و امیدواریم که همین روند ادامه پیدا کند.

شرکت برنامه ای برای تجدید ارزیابی دارایی هایش دارد؟ 

تاکنون شرکت سیمان هرمزگان تجدید ارزیابی نداشته است چنانچه این اتفاق رخ دهد حتما اعلام خواهیم کرد.

طی سال مالی گذشته تا چه میزان بودجه پیش بینی شده را برای تولید و فروش محقق کردید و برای سال مالی جاری چه هدف گذاری هایی را در این خصوص دارید؟ 

در سال مالی گذشته در رابطه با صادراتمان به آن بودجه ای که هدف گذاری کرده بودیم، نرسیدیم. قرار بود که ۶۷۰ هزار تن مجموع سیمان و کلینکر صادر کنیم این رقم نزدیک به ۳۰۰ هزار تن بوده که می توان گفت نزدیک به ۴۴ درصد آن محقق شده است. اما با پیدا کردن راه های جایگزین و راه های نقل و انتقال مالی جایگزین توانستیم در همین دو ماهه ابتدای سال به نوعی از بودجه ای که فکر می کردیم هم بیشتر صادر کنیم. به عنوان مثال در بودجه سال جاری خود سیمان تا الان قرار بوده که ۳۰ هزار تن صادر کنیم در حالی که هم اکنون حدود ۴۷ هزار تن صادر کرده ایم.

در خصوص کلینکر نیز قرار بود که در سه ماه آذر، دی و بهمن مجموعا حدود ۱۰۵ هزار تن صادرات داشته باشیم که تاکنون تقریبا ۱۸۰ هزار تن صادر کرده ایم. امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند و خوش بین هستیم که فراتر از بودجه در سال مالی آینده صادرات ادامه پیدا کند در رابطه با فروش داخلی هم روند مشابه صادرات بوده است به طوری که می توانم بگویم بالاتر از بودجه توانستیم محقق کنیم.

کما اینکه ما به دنبال افزایش ظرفیت تولید هم هستیم این افزایش ظرفیت به ما کمک خواهد کرد تا بخش بیشتری از صادرات را انجام دهیم. ظرفیت کنونی ما را محدود می کند به اینکه تنها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد صادر کنیم. اگر این افزایش ظرفیت رخ دهد قطعا صادرات ما نیز بیشتر خواهد شد.

آیا مقاصد صادراتی جدیدی برای ارسال سیمان و کلینکر تولیدی در نظر گرفته اید؟ 

بازاریابی خوبی کرده ایم و چند ماه گذشته بویژه درافریقا این امر بیش از گذشته صورت گرفته است. یکی از نکات بسیار مهمی که می توان مطرح کرد بحث صادر کردن پارت های بزرگ سیمان است، سیمان هرمزگان برای نخستین بار ۴۰ هزار تن در یک محموله صادر کرد. با ظرفیتی که در بارگیری سیمان ۴۰ هزار تنی ایجاد شده و نرخ حاصل از فروش آن رکورد حساب می شود، می توانیم به جنوب شرق آسیا و اروپا نیز نفوذ پیدا کنیم.

همچنین این امکان را به ما می دهد که به نقاط دورتری مثل غرب افریقا که در حال حاضر سیمان از ایران به آن منطقه ارسال نمی شود، صادرات داشته باشیم.

عناوین برگزیده