تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۴
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۸۶۱۹۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
دلایل سرمایه‌گذاری ۲ هزارمیلیارد تومانی یک کنسرسیوم

قطب سوم روی

می متالز - شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، صبانور و زرین گردهم آمده‌اند تا یک کنسرسیوم شکل دهند. قرار است دستاورد این کنسرسیوم، تبدیل شدن کرمان به قطب سوم سرب و روی کشور باشد. منشا این تصمیم آنومالی‌های کشف‌شده در راور است و کارخانه فراوری در شهرستان کوهبنان ساخته می‌شود. اما این کنسرسیوم با چه استراتژی قرار است زیر سایه تحریم‌ها محصولات کارخانه را وارد بازارهای داخلی و خارجی کند؟
قطب سوم روی

به گزارش می متالز، صنعت سرب‌ و‌ روی کشور نیاز به خوراک دارد. در چنین شرایطی اضافه‌شدن یک قطب جدید به دو قطب تولید این فلزات خبر خوشی تلقی می‌شود، هر چند در عملی شدن آن اما و اگرهایی است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، صبانور و زرین گردهم آمده‌اند تا یک کنسرسیوم شکل دهند. قرار است دستاورد این کنسرسیوم، تبدیل شدن کرمان به قطب سوم سرب و روی کشور باشد. منشا این تصمیم آنومالی‌های کشف‌شده در راور است و کارخانه فراوری در  شهرستان کوهبنان ساخته می‌شود. 

 

صرف سرمایه ۲ هزارمیلیارد تومانی

ابراهیم جمیلی مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین ابعاد بیش‌تری از این پروژه را تشریح کرد و گفت: در حاضر ذخایر سرب و روی کشور در استان‌های یزد و زنجان بهره‌برداری می‌شود، اما در کرمان با وجود پتانسیل‌های چشمگیر سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی صورت نگرفته است. 

وی افزود: این کنسرسیوم قرار است با سرمایه‌گذاری 2هزارمیلیارد تومانی شکل بگیرد و به ساخت یک کارخانه 300هزارتنی سرب و روی، یک کارخانه 30هزار تنی شمش روی و یک کارخانه 15هزارتنی شمش سرب منتهی شود و در ادامه محصول خود را به بازارهای داخلی و خارجی صادر کند، این اتفاق هم به ایجاد ارزش‌افزوده منجر می‌شود و هم از خام‌فروشی جلوگیری می‌کند. 

 

از کشف آنومالی تا تولید فاصله زیادی است 

با این حال یک سوال مطرح می‌شود. بازار داخلی تا چه اندازه متقاضی محصول سرب و روی است و امکان صادرات در شرایط تحریم چقدر مقدور است؟ حسن حسینقلی رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی در پاسخ به این سوال گفت: در بازار داخلی تقاضا برای هر گونه محصول سرب‌و‌روی وجود دارد. ما مصرف‌کننده داخلی اکسید سرب داریم و سولفور سرب را می‌توانیم صادر کنیم. در صادرات نیز هیچ محدودیتی جز عوارضی که آقای سرقینی بر صادرات کنسانتره‌‌ها وضع کردند، نیست.  

وی افزود: در اینجا بحث بر سر فاصله زمانی است که بین کشف یک آنومالی یا اندیس معدنی تا رسیدن به مرحله اکتشاف، استخراج و تولید وجود دارد که چند سالی زمان می‌برد. به نظر من اخبار جدید مبنی بر ایجاد یک قطب جدید سرب‌و‌روی در کشور بیشتر از یک چشم‌انداز حکایت دارد. 

 

صنعت سرب‌ و روی کمبود خوراک دارد

در همین راستا امین صفری‌مذهبی مدیر مجتمع سرب‌و‌روی مهدی‌آباد نیز تقاضای بازار داخلی را برای سرب‌وروی تایید کرد و توضیح داد: در چند سال اخیر بازار جهانی سرب‌وروی با کاهش تولید و افزایش تقاضا روبه‌رو بوده و مشکل کنونی کشور تامین خوراک واحدهای تولیدی است. در حال حاضر کشور ظرفیت تولید 460هزار تن شمش روی را دارد که تنها حدود 200هزارتن تولید می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین اگر قرار است واحد تولیدی جدیدی راه‌اندازی شود، باید به کمبود خوراک توجه داشته باشد تا با بازگشت سرمایه روبه‌رو نشود، ولی پیشنهاد ما همان‌طور در طرح جامع سرب و روی ایمیدرو نیز آمده، این است که واحد جدیدی در تولید شمش سرب و روی ایجاد نشود. دلیل کمبود خوراک این است که ما ذخیره کافی نداریم یا اگر هم داریم ذخایر فعال نشده‌اند. ایجاد قطب سوم چشم‌انداز بزرگی است و به یقین نیاز به ذخیره چشمگیر دارد.

منبع: بیرونت
عناوین برگزیده