تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۸۶۲۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناسان بازار سرمایه تاکید کردند:

نرخ ارز به کام فلزی‌ها اما صادرات...

می متالز - روند افزایش نزخ دلار منطقی بوده ، بازار نیز بر این اساس رشد کرده و این روند ادامه دار است.
نرخ ارز به کام فلزی‌ها اما صادرات...

به گزارش می متالز، قیمت دلار که وارد کانال ۱۴۰۰۰ تومان شده، طی هفته آتی در این محدوده به نوسان خود ادامه خواهد داد.

کارشناسان دلایل رشد قیمت را طبیعی دانسته و آن را نزدیک شدن به ایام پایانی سال و آغاز فرآیند تسویه مالی می‌دانند که با همزمانی افزایش تقاضا و کاهش عرضه توسط صادرکنندگان موجب افزایش قیمت دلار شده است.
ما در این خصوص مصاحبه‌ای با کارشناسان بازار سرمایه انجام داده ایم:


نادر جزایری مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در رابطه با افزایش نرخ دلار در پایان سال و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ دلار به موجب شرایط صادرات نفت قابل پیش‌بینی بود و مسلما دولت تا اندازه‌ای می‌تواند مقابل بالا رفتن دلار را گرفته و آن را کانالیزه کند.

وی ادامه داد: سال جدید به سیاست‌های بانک مرکزی ارتباط داشته و اگر دلار را تحت کنترل در آورد و با سیاست‌های انقباضی آن را در بازار نگه دارند تا از سرریز شدن پول‌های راکد به سمت بازار دلار و طلا جلوگیری شود، با توجه به اینکه مردم تمایل به حفظ ارزش‌های مالی خود دارند و بورس می‌تواند شرایط خوبی برای آن‌ها باشد.

جزایری بیان کرد: با توجه به روندی که در این مدت از بازار شاهد بوده ایم توانسته جایگزینی برای بازار دلار باشد، ارز محور‌ها نیز به تبع اگر دلار افزایش پیدا کند از لحاظ شرایط مالی تبعاتی برای آن‌ها حاصل می‌شود و این برای بازار خوشایند نیست.

مدیرعامل کارگزاری بهین پویا اذعان کرد: تاثیر بر کامودیتی‌ها به صورت مقطعی خواهد بود و به موجب روند صعودی بازار و پر شدن شاخص، قیمت سهم‌ها نزدیک به دلار شده و این نمی‌تواند بلند مدت باشد، در مقطع زمانی خاص می‌تواند تاثیرگذار باشد.

جزایری در پایان اظهار کرد: بازار با توجه به سیاست‌هایی که دارد پتانسیل انتشار اوراق را دارد و جذب منابع مالی تا زمانی که صف خرید باشد ادامه دار خواهد بود.

 

کامودیتی‌ها، دلار و چالش صادرات

حسین عادل زاده مدیرعامل کارگزاری کارآمد در این خصوص گفت: به نظر می‌رسد دلار تا پایان سال باردیگر پله ۱۵ هزار تومان را ببیند چراکه دلار طی افزایش نرخی که در گذشته شاهد بود تا به امروز کنترل شد تا روند منطقی نرخ ارز در کشور شکل بگیرد اما؛ تغییرات نرخ دلار دور از انتظار نبوده و بازارسرمایه بر این اساس رشد کرده و تاثیر دلار بر آن ادامه دارد.

وی گفت: تمام کامودیتی‌ها وابسته به نرخ دلار هستند و قطعا تاثیرگذار بر آنهاست، هرچند با توجه به اتفاقات اخیر مقداری محدودیت در صادرات تعبیه شد شاید این مهم اثرش را کمتر کرده باشد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: با روند رشدی که بازار دارد، نرخ‌های اوراق جذابیتی برای مردم ندارد و از ابتدای سال تا به امروز صد درصد بازدهی بازار سهام بوده که توانسته اعتماد و نقدینگی مردم را جذب کند و منطقی نیست مردم اوراق را با ۲۰ درصد خریداری کنند.

عناوین برگزیده