تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۴۰۱
کد خبر: ۸۶۲۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک نکته از گزارش "خگستر"؛

ارزش واقعی سه زیرمجموعه "خودرو" چقدر است؟

می متالز - در گزارش توجیهی افزایش سرمایه "خگستر" برای سرمایه گذاری‌های بلندمدت ارزشی لحاظ شده که با شرایط تابلوی آن‌ها همخوانی ندارد.
ارزش واقعی سه زیرمجموعه "خودرو" چقدر است؟

به گزارش می متالز، چندی پیش شرکت «گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو» خبر از تجدید ارزیابی درایی‌های خود داد.

بر این اساس، پیشنهاد افرایش سرمایه ۱۷۶۴ درصد از مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها طبقات زمین، سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت ارائه نشد.

نکته‌ای که نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند، ارزش کارشناسی شرکت‌های زیرمجموعه است.

بر اساس گزارش توجیهی "خگستر"، شرکت "نیرو محرکه" که با نماد "خمحرکه" در بازار سرمایه حضور دارد، ۴۹ درصد آن، دارای ارزشی بالغ بر ۸۷۸۴ میلیارد ریال است؛ در واقع، ارزش کل شرکت حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. البته هم اکنون ارزش بازار این شرکت در بازار سرمایه ۱۳۸۹۴ میلیارد ریال است؛ بنابراین، با ارزش کارشناسی روز همچنان فاصله دارد.

همچنین ۵۲ درصد شرکت "مهرکام پارس" با نماد "خمهر" توسط کارشناسان رسمی حدود ۵۱۱۸ میلیارد ریال ارزش‌گذاری شده است. به این ترتیب، ۱۰۰ درصد شرکت ارزشی در حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال دارد که در حال حاضر بر روی تابلوی معاملات ارزش ۸ هزار میلیارد ریالی ثبت شده است.

بالغ بر ۳۶ درصد از شرکت "محورسازان ایران خودرو" با نماد "خوساز" در اختیار "خگستر" قرار دارد و با بهای تمام شده ۱۰۴ میلیارد ریالی در صورت‌های مالی ثبت شده است. این میزان ۲۲۱۹ میلیارد ریال ارزش‌گذاری شده اما؛ ارزش بازار کل آن بیش از ۶ هزار میلیارد ریال است.

بنابراین، می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که "خمحرکه"، "خمهر" و "خوساز" همچنان با وجود رشد قیمت در سال جاری، با ارزش واقعی و کارشناسی آن فاصله دارند و برای واقعی شدن ارزش آن، فضا برای رشد همچنان باز است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده