تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۳۷۷
کد خبر: ۸۶۲۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

بازار سرمایه سپر افزایش دلار

می متالز - ورود ایران به لیست سیاه کارگروه FATF را می‌توان از عوامل تاثیرگذار بر بازارسرمایه عنوان کرد.
بازار سرمایه سپر افزایش دلار

به گزارش می متالز، احمد اشتیاقی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در خصوص قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: وضعیت موجود به هر حال تاثیراتی به صورت تدریجی ایجاد خواهد کرد.

 

ایجاد محدودیت هایی در جریانات نقدینگی

وی ادامه داد: بنا بر شرایط ایجاد شده محدودیت‌هایی در جریانات پول رقم خواهد خورد و از طرفی کشور‌های پر معامله مانند چین هم ملزم به رعایت دستورالعمل‌های FATF بوده و این امر به صورت تدریجی اثرات خودر ا در جریانات پولی ایران چه از باب صادرات محصولات و چه از بابت دریافت وجه گذاشته و با محدودیت‌های بیشتری نسبت به قبل مواجه خواهیم شد. 


این کارشناس بازار سرمایه از اثرات این اتفاقات بر شرکت‌های بورسی سخن گفت و افزود: قاعدتا بخشی از سود شرکت‌ها به واسطه این محدودیت‌ها از دست خواهد رفت.

 

رشد دلار تحت کنترل بانک مرکزی

اشتیاقی در خصوص رشد دلار در شرایط حاضر خاطر نشان کرد: با توجه به سیاست مجموعه دولت و بانک مرکزی در هدایت جریان پولی به بازار سرمایه برای دلار رشد ناگهانی پیش بینی نمی‌شود اما؛ سیاست کلی بانک مرکزی این است که دلار به صورت تدریجی (بنا بر تورم موجود) حرکتی به سمت بالا را طی کند. 


این کارشناس بازار سرمایه افزود: فارغ از مسائل سیاسی، محدودیت‌های تحریم و FATF دلار بحثی است که بانک مرکزی بر آن تمرکز کامل داشته و حتی وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز بازار سرمایه را به نوعی سپر افزایش دلار دانست.


وی ادامه داد: اگر سیاست ذکر شده دنبال و پول به بازار سرمایه تزریق شود قیمت دلار تحت کنترل خواهد آمد. البته نه اینکه شاهد کاهش قیمت دلار باشیم، اما به صورت آهسته و کنترل شده روند افزایشی داشته تا با سطح عمومی تورم نیز هم خوانی داشته باشد.

 

ایجاد مشکلاتی در صادرات

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده همچنین با اشاره به محدودیت‌های صادراتی و تاثیر آن بر پتروشیمی‌ها گفت: این محدودیت‌ها با افزایش نرخ دلار رفع شده و می‌توان گفت به لحاظ سودآوری اتفاق خاصی رقم نخواهد خورد، اما در تولید و فروش با مشکلاتی روبرو خواهیم بود.

عناوین برگزیده