تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۶
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۸۶۳۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
به موازات میزبانی از رویدادهای مثبت بهمن در فرابورس ایران؛

۳ شرکت جدید به تابلو معاملات فرابورس پیوستند

می متالز - بهمن‌ماه ۱۳۹۸ در فرابورس ایران با سقف‌شکنی شاخص کل و رشد چشمگیر متغیرهای معاملاتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به پایان رسید؛ عرضه اولیه سه شرکت جدید، عرضه دو نماد اسناد خزانه اسلامی، عرضه واحدهای سرمایه‌گذاری یک صندوق وی‌سی و انجام دو پذیره‌نویسی از جمله مهم‌ترین رخدادهای فرابورس ایران در دومین ماه زمستان امسال به شمار می‌آید.
۳ شرکت جدید به تابلو معاملات فرابورس پیوستند

به گزارش می متالز، آیفکس که در آخرین روز کاری دی‌ماه جاری در سطح ۵۳۰۱ واحدی ایستاده بود با ۹۰۶ واحد صعود در پایان بهمن‌ماه تا سطح ۶۲۰۷ واحد افزایش یافت و با ایستادن در ارتفاع تاریخی، رکود جدیدی را به ثبت رساند؛ در نهایت شاخص کل فرابورس در پایان این ماه بازدهی ۱۷ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد ۱۷۵ درصدی از ابتدای سال را تجربه کرد.

به موازات صعود این متغیر، شاهد رشد ۱۷ درصدی ارزش بازار با عبور از رقم ۶ میلیون و ۵۰۷ هزار میلیارد ریال نیز بودیم که موجب شد از آغاز سال، ۱۵۳ درصد بر ارزش بازار فرابورس ایران افزوده شود.

همچنین در ۲۰ روز کاری این ماه در بازارهای ۹گانه فرابورسی روزانه به طور متوسط ۲۶۸۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۴ هزار و ۹۴۹ میلیارد ریال خریدوفروش شد که در این میان دادوستد روزانه ۲۴۷۵ میلیون ورقه به ارزش ۱۷۰۶ میلیارد ریال مربوط به معاملات سهام در بازارهای فرابورس ایران است.

۳ شرکت جدید به تابلو معاملات فرابورس پیوستند

فرابورس ایران در ماهی که گذشت از عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت ذوب روی اصفهان، ۱۵ درصد از سهام شرکت کلر پارس و ۵ درصد از سهام شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان در بازار دوم میزبانی کرد. بر این اساس معاملات نمادهای فروی، کلر و ومهان به ترتیب از هشتم، شانزدهم و بیست‌ویکم بهمن‌ماه در فرابورس ایران کلید خورد.

در این ماه همچنین عرضه اسناد خزانه اسلامی در دو نماد جدید «اخزا ۸۱۷» و «اخزا ۸۱۸» به ارزش مجموعا ۴۰ هزار میلیارد ریال از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس انجام شد و بدین ترتیب برای نخستین بار، معاملات ثانویه این اوراق در بازار سرمایه آغاز شد.

عرضه واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه ۱۰ درصد تادیه در نماد ونچر نیز از مهم‌ترین رویدادهای یازدهمین ماه سال ۹۸ به شمار می‌آید که در جریان آن ۱۵۰ هزار واحد این صندوق به ارزش هر واحد یک میلیون ریال به فروش رفت.

علاوه بر این، پذیره‌نویسی ۶۰۰ میلیون سهم از سهام در دست انتشار شرکت تامین سرمایه دماوند در بازار سوم و پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت واجد شرایط خاص در نمادهای افاد ۸۱۱ تا افاد ۸۴۱ در بازار ابزارهای نوین مالی در نخستین روزهای کاری بهمن‌ماه با موفقیت انجام شد.

رصدمعاملات بازارهای فرابورسی

در یازدهمین ماه سال در مجموع بازارهای فرابورس شاهد دادوستد ۵۳ هزار و ۶۱۳ میلیون ورقه به ارزش معاملاتی ۴۹۸ هزار و ۹۸۶ میلیارد ریال طی ۱۲ هزار و ۲۸۰ نوبت معاملاتی بودیم که به ترتیب نشان از رشد ۲۴۸، ۴۲۵ و ۳۳۷ درصدی حجم، ارزش و تعداد کل معاملات در مقایسه با بهمن‌ماه سال ۹۸ دارد.

بازارهای فرابورس ایران عملکرد روبه رشدی را در مقایسه با بهمن ۱۳۹۷ به ثبت رساندند به طوری که تمامی بازارها افزایش حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات را تجربه کردند.

نگاهی به معاملات سهام در بهمن‌ماه امسال نشان‌دهنده دست‌به‌دست شدن ۵۳۵۱ میلیون سهم به ارزش ۴۶ هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال در بازار اول و معامله ۲۲ هزار و ۵۸۴ میلیون سهم به ارزش ۱۸۷ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال در بازار دوم است که حجم معاملات در این دو بازار بیش از ۲۶۰ درصد و ارزش دادوستدها نیز نزدیک به ۹۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته‌اند.

در ادامه معاملات سهام، سه تابلو زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه در ماهی که گذشت میزبان دادوستد ۲۳ هزار و ۴۱۹ میلیون سهم به ارزش ۱۲۳ هزار و ۱۴ میلیارد ریال بودند که این ارقام نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته به ترتیب افزایش ۲۲۵ و ۶۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی نیز مجموع دادوستدهای انجام‌شده در اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن به تغییر مالکیت یک هزار و ۶۲۹ میلیون ورقه به ارزش ۱۴۰ هزار و ۶۸۸ میلیارد ریال رسید که حاکی از افزایش ۲۹۷ درصدی در حجم و رشد ۱۶۶ درصدی در ارزش معاملات این بازار است.

ابزارهای مورد معامله در این بازار نیز یعنی اوراق بدهی، ETFها و اوراق تسه به ترتیب با رشد ۱۴۵، ۳۲۰ و ۱۹۷درصدی در حجم معاملات روبه‌رو شدند.

این ابزارها در زمینه ارزش دادوستدها نیز به ترتیب افزایش ۱۲۵۴، ۲۶۵ و ۱۳۸ درصدی را نسبت به بهمن‌ماه سال قبل تجربه کردند.

سهم ۱۲ درصدی فلزات اساسی از ارزش معاملات صنایع فرابورسی

ارزش معاملات خرد بازار سهام در مجموع صنایع فرابورسی به رقم ۳۴۸ هزار ۱۵۹ میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه فلزات اساسی با سهم ۱۲ درصدی در جایگاه نخست ایستاد.

گروه‌های محصولات شیمیایی و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات نیز بعد از فلزات اساسی بیشترین سهم از ارزش کل معاملات را به ترتیب به میزان ۹ و ۸ درصد در اختیار گرفتند.

عناوین برگزیده