تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۳۱
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۸۶۳۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیل گر مسائل اقتصادی:

تاثیر FATF بر حوزه بانکی / آیا بانک‌ها قادر به افزایش حساسیت خود هستند

می متالز - واقعیت این است که آیا بانک‌ها نسبت به افزایش درجه حساسیت خود اقداماتی دارند یا خیر، چرا که این امر بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن خواهد بود.
تاثیر FATF بر حوزه بانکی / آیا بانک‌ها قادر به افزایش حساسیت خود هستند

به گزارش می متالز، میثم رادپور تحلیل گر مسائل اقتصادی در خصوص ورود ایران در لیست سیاه FATF گفت: این امر بستگی دارد به داستان بانک‌ها که آیا قادر به افزایش حساسیت خود هستند یا خیر.


وی در خصوص حوزه پتروشیمی عنوان کرد: اینکه صادرکنندگان ایرانی بخصوص "پتروشیمی‌ها" تمهیداتی برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده چیده‌اند واضح است اما؛ نکته اینجاست که نقدینگی ذینفع هیچ ایرانی‌ نبوده و واقعیت شناسایی این امر خواهد بودکه آیا ایران از این پول‌ها نفعی می‌برد یا خیر.


این تحلیل گر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: "بانک ها" در نهایت تحت تاثیر تحریم‌ها قرار خواهند گرفت و شناسایی روش‌های دور زدن این تحریم‌ها کاری دشوار خواهد بود تا حدی که ممکن است به از دست دادن برخی مشتریان منجر شود.


وی افزود: واقعیت این است که آیا بانک‌ها نسبت به افزایش درجه حساسیت خود اقداماتی دارند یا خیر چرا که این امر بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن خواهد بود.


اقدامات بانک مرکزی از عوامل تحریک دلار

این تحلیل گر مسائل اقتصادی در توضیح افزایش قیمت دلار با شرایط موجود اظهار داشت: موضوع "دلار" بیشتر فضایی برای نگرانی رقم زده و یکی از عواملی که آن را تحریک می‌کند اقدامات "بانک مرکزی" است. 


وی افزود: در شرایط حال حاضر تحت فشار کشور‌های خارجی هستیم. از طرفی ریسک نیز افزایش یافته و باید برخی قوانین به تدریج اعمال شود. 


رادپور به برخی مسائل بانکی اشاره داشت و گفت: سقف تراکنش‌ها کاهش یافته و عملا به پول در بانک نمی‌توان دسترسی داشت از طرفی بالاتر از یک عدد مشخص نمی‌توان تبادل بانکی انجام داد و حتما ارائه سند الزامی است. اینکه قوانین وضع شده در جهت مقابله با پولشویی اجرایی شده قابل قبول است، اما به هر حال جنسی از نگرانی را در بین صاحبان کسب و کار و سرمایه گذاران ایجاد کرده است.


وی در پایان عنوان کرد: مقابله‌ای با شفافیت پولی وجود ندارد، اما بایدطی فرآیندی آهسته صورت گیرد چرا که کشور به اندازه کافی تحت فشار محدودیت‌های نقل و انتقال ارز قرار دارد.

عناوین برگزیده