تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۳۲۰
کد خبر: ۸۶۳۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزنه مثبت‌ها در این بانک بیشتر شد:

ساماندهی تراز درآمدی در «بانک سامان»

می متالز - در حالی که برخی بانک‌های بزرگ کشور با تراز درآمدی منفی و زیان دست و پنجه نرم می‌کنند، «بانک سامان» به آرامی به سمت مثبت‌ها خیز برداشته است.
ساماندهی تراز درآمدی در «بانک سامان»

به گزارش می متالز، یکی از بانک‌های کشور که در سال جاری موفق به شناسایی سود شده و از عملکرد زیان‌بار خود در سال گذشته فاصله گرفته، «بانک سامان» است.

هر چند که این بانک هنوز صورت‌های مالی دوره ۹ ماهه را منتشر نکرده اما؛ بر اساس گزارش عملکرد ۶ ماهه، ۴۲۸ میلیارد ریال معادل ۵۳ ریال به ازای هر سهم سود شناسایی کرد؛ در حالی که در مدت مشابه سال قبل زیان خالص ۶۸۱۹ میلیارد ریالی معادل ۸۵۲ ریال برای هر سهم را متحمل شده بود.

تراز درآمدی این بانک نسبت به گذشته به مراتب بهبود یافته و به سمت مدار مثبت در حال حرکت است. در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ «بانک سامان» ۹۸۸۸ میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی شناسایی کرده بود که این رقم در ۶ ماهه سال ۹۸ با رشد ۵۱ درصدی به ۱۴۹۰۱ میلیارد ریال رسید.

از سوی دیگر، سود سپرده‌های سرمایه گذاری طی این مدت فقط ۱۱ درصد رشد کرده که نشان می‌دهد تراز درآمدی بانک به سمت مثبت شدن حرکت می‌کند.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، روند حرکت تراز درآمدی به سمت مثبت شدن از سال گذشته آغاز شد و در سال جاری با شتاب بیشتری پیگیری می‌شود. فاصله این دو سرفصل مهم در صنعت بانکداری، در سال ۹۸ بسیار به هم نزدیک شده و انتظار می‌رود مجددا همانند سال ۹۳ شاهد مثبت شدن این تراز باشیم.

نکته دیگری که در خصوص «بانک سامان» می‌توان به آن اشاره کرد، بحث افزایش سرمایه است که ماه‌ها است در انتظار مجوز قرار دارد.

این بانک در اواخر مهر ماه گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته و سایر اندوخته‌ها را منتشر کرد اما؛ تاکنون مجوز آن صادر نشده است. این اقدام در راستای الزام بانک مرکزی مبنی بر افزایش سرمایه از محل سود ناشی از افزایش نرخ ارز و ایجاد زیرساخت رشد پایدار انجام گرفت.

نسبت کفایت سرمایه «سامان» در سال ۹۷ حدود ۳.۸ درصد بود و با به ثمر نشستن افزایش سرمایه مذکور، این نسبت بیش از پیش بهبود خواهد یافت.

نکته قابل ذکر این است که «بانک سامان» پیش بینی کرده در صورت انجام افزایش سرمایه، ۳۵۳۴۰ میلیارد ریال جمع کل سود تسهیلات اعطایی در سال ۹۸ باشد و در مقابل، ۳۶۸۴۰ میلیارد ریال سود سپرده‌ها پرداخت کند. به عبارتی، فقط ۱۵۰۰ میلیارد ریال تراز درآمدی منفی خواهد شد که گام مثبتی ارزیابی می‌شود.

بر اساس این گزارش، برآورد شده در سال ۹۹ تراز درآمدی مثبت شود و در رقم ۲۵۹۱ میلیارد ریال قرار گیرد.

عناوین برگزیده