تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۸۶۳۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آیفکس بیش از ۱۷ درصد در ماه قبل بازدهی داد

یکه‌تازی فرابورس در بهمن‌ ماه

می متالز - شاخص کل فرابورس ایران در آخرین هفته بهمن‌ ماه هم بر مدار صعودی قرار داشت و با رشد ۷/ ۶ درصدی همراه شد.
یکه‌تازی فرابورس در بهمن‌ ماه

به گزارش می متالز، این رشد هفتگی موجب شد تا بازدهی فرابورس طی ماه گذشته به ۱/ ۱۷ درصد برسد و برای چهارمین ماه پیاپی شاهد بازدهی مثبت در فرابورس ایران باشیم. نکته جالب توجه این است که از ابتدای سال‌جاری تنها یک بار بازدهی ماهانه فرابورس منفی بوده است.

در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که در بهمن ماه شاهد بیشترین رشد ماهانه فرابورس از ابتدای سال‌جاری بودیم. با رشد چشمگیر آیفکس در بهمن ماه، بازدهی فرابورس ایران از ابتدای سال‌جاری به رقم چشمگیر 175 درصد رسید. در همین حال، ارزش بازار فرابورس هم در بهمن ماه پابه‌پای شاخص کل رشد کرد و بازدهی 17 درصدی را رقم زد. به این ترتیب ارزش بازار فرابورس ایران با عبور از رقم 650 هزار و 700 میلیارد تومان با رشد 153 درصدی از ابتدای سال همراه شد.

بهمن، ماه پر رونقی برای فرابورس ایران بود. پیش از این ماه آخرین عرضه اولیه فرابورس در اوایل آبان ماه بود و در آذر و دی سهام هیچ شرکت جدیدی به بازار عرضه نشد. اما در ماه گذشته شاهد عرضه اولیه سه نماد جدید در فرابورس ایران بودیم. در همین راستا از دیگر رخدادهای مهم این بازار طی ماه گذشته می‌توان به عرضه دو سررسید جدید از اسناد خزانه اسلامی، عرضه واحدهای سرمایه‌گذاری یک صندوق وی‌سی و انجام دو پذیره‌نویسی اشاره کرد.

 

ثبت رکوردهای جدید در ارزش معاملات

طی ماه گذشته ارزش معاملات به رقم بی‌سابقه 49 هزار و 900 میلیارد تومان رسید. به عبارتی دیگر به‌طور متوسط در هر روز کاری شاهد 2 هزار و 495 میلیارد تومان معامله در فرابورس ایران بودیم. این رقم حدود 38 درصد بیشتر از متوسط ارزش معاملات روزانه در دی ماه است. از این رقم 2 هزار و 495 میلیارد تومانی، 1710 میلیارد تومان سهم معاملات سهام است. متوسط روزانه ارزش معاملات اوراق بدهی در ماه گذشته 553 میلیارد تومان است.

سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز از میانگین روزانه ارزش معاملات روزانه سهام در یازدهمین ماه سال نیز حدود 106 میلیارد تومان است. در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که ارزش معاملات فرابورس ایران طی بهمن ماه در قیاس با ماه مشابه سال گذشته با رشد چشمگیر 425 درصدی همراه شده است. بخش عمده‌ای از این رشد کم‌نظیر به‌واسطه رشد ارزش معاملات سهام است. به‌طوری‌که ارزش معاملات سهم‌های بازار اول و بازار دوم فرابورس طی این مدت 857 درصد و ارزش معاملات بازار پایه نیز 600 درصد رشد کرده است.

از 1710 میلیارد تومان متوسط روزانه ارزش معاملات سهام فرابورسی، حدود 938 میلیارد تومان سهم بازار دوم بود. بعد از بازار دوم، بازار پایه با متوسط 615 میلیارد تومانی معامله در هر روز در جایگاه دوم گروه‌های سهامی از نظر متوسط روزانه ارزش معاملات قرار گرفت. جایگاه سوم این فهرست هم به اشغال بازار اول با میانگین 235 میلیارد تومانی معاملات روزانه درآمد.

در ادامه معاملات سهام، سه تابلوی زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه طی ماه گذشته شاهد داد‌و‌ستد 23 هزار و 419 میلیون سهم به ارزش 12 هزار و 314 میلیارد تومان بودند. این ارقام نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته به ترتیب افزایش 225 و 600 درصدی را نشان می‌دهد. در این بین تابلوی زرد بازار پایه با 10 هزار و 440 میلیارد تومان معامله، بخش عمده‌ای از معاملات بازار پایه را به خود اختصاص داد. سهم تابلوی نارنجی از ارزش معاملات بازار پایه 1847 و سهم تابلوی قرمز نیز تنها 14 میلیارد تومان بود.

 

کالایی‌ها روی مدار رونق

طی ماه گذشته از 34 هزار و 816 میلیارد تومان معاملات سهام، گروه فلزات اساسی بار دیگر با سهم بیش از 5/ 11 درصدی در صدر فهرست گروه‌ها با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. این صنعت حدود 12 درصد از ارزش بازار کل فرابورس ایران را دارد. این حجم از اقبال به نمادهای فلزی بازار منجر به رشد 19 درصدی ارزش بازار این صنعت (بدون احتساب ارزش بازار «فروی» به‌عنوان یک نماد تازه‌وارد) شد. این رشد در کنار عرضه اولیه «فروی» به‌عنوان یک شرکت فلزی موجب شد تا ارزش بازار این صنعت فرابورسی به رقم 75 هزار و 53 میلیارد تومان برسد. به این ترتیب فلزات اساسی بعد از دو گروه محصولات شیمیایی و اوراق تامین مالی همچنان در جایگاه سوم صنایع فرابورسی با بیشترین ارزش بازار قرار دارد.

دومین صنعت سهامی با بیشترین ارزش معاملات هم گروه محصولات شیمیایی بود. این گروه طی ماه گذشته با 3 هزار و 254 میلیارد تومان معامله، حدود 3/ 9 درصد از ارزش معاملات سهم‌های فرابورسی را به خود اختصاص داد. این حجم از معاملات درحالی بود که محصولات شیمیایی به‌عنوان بزرگ‌ترین گروه فرابورس ایران 18 درصد از ارزش بازار کل فرابورس ایران را در اختیار دارد. این حجم از اقبال بورس‌بازان به این صنعت منجر به رشد 10 درصدی ارزش بازار این صنعت شد. ارزش بازار گروه محصولات شیمیایی با این رشد به 114 هزار و 251 میلیارد تومان رسید.

سومین صنعت با بیشترین معاملات ماهانه هم دوباره گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات بود. این گروه با 2 هزار و 803 میلیارد تومان معامله حدود 1/ 8 درصد از ارزش معاملات سهم‌های فرابورسی را به خود اختصاص داد. این درحالی است که سهم این صنعت از ارزش بازار کل فرابورس ایران کمتر از 6/ 2 درصد است. در همین راستا این حجم از اقبال به نمادهای املاک و انبوه‌سازی موجب شد تا شاهد رشد 39 درصدی ارزش بازار این صنعت باشیم.


3 شرکت جدید در فرابورس

طی ماه گذشته شاهد عرضه اولیه سه نماد جدید در بازار دوم فرابورس ایران بودیم. اولین عرضه اولیه فرابورسی بهمن ماه، مربوط به عرضه 10 درصد از سهام شرکت ذوب روی اصفهان با نماد «فروی» بود. این نماد که در روز 8 بهمن‌ماه عرضه شد با حضور نزدیک به یک میلیون و 200 هزار کد معاملاتی رکورد مشارکت در یک عرضه اولیه را به نام خود ثبت کرد. در این روز به هر متقاضی 50 سهم معادل 70 هزار تومان نقدینگی تخصیص یافت. این نماد از هنگام عرضه اولیه رشد 98 درصدی ارزش بازار را تجربه کرده است.

دومین عرضه اولیه فرابورسی بهمن ماه نیز در شانزدهمین روز این ماه بود. در این روز 15درصد از سهام شرکت کلر پارس با نماد «کلر» در بازار دوم فرابورس عرضه شد. در این عرضه اولیه بار دیگر با مشارکت یک میلیون و 293 هزار کد بورسی شاهد جابه‌جا شدن رکورد تعداد مشارکت بودیم. این نماد نیز طی 9 جلسه معاملاتی بازدهی 55 درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورده است.

آخرین عرضه اولیه فرابورسی ماه گذشته هم مربوط به عرضه 5 درصد از سهام شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان» در بازار دوم فرابورس ایران می‌شود. این نماد که در 21 بهمن وارد بازار سهام شد. طی 6 جلسه معاملاتی با بازدهی 34درصدی همراه شده است. بازدهی‌های بالای این سه نماد درحالی است که همچنان تقاضای پرقدرتی در صف‌های خرید آنها باقی‌مانده است.

به‌طوری که در آخرین روز بهمن ماه مجموع ارزش صف‌های خرید این سه نماد به رقم چشمگیر 355 میلیارد تومان رسید.

در این ماه همچنین عرضه اسناد خزانه اسلامی در دو نماد جدید «اخزا 817» و «اخزا 818» به ارزش مجموعا 40 هزار میلیارد ریال از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس انجام شد و به این ترتیب برای نخستین بار، معاملات ثانویه این اوراق در بازار سرمایه آغاز شد. عرضه واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه 10 درصد تادیه در نماد «ونچر» نیز از مهم‌ترین رویدادهای یازدهمین ماه سال‌جاری بود. در جریان عرضه «ونچر» 150 هزار واحد این صندوق به ارزش هر واحد 100 هزار تومان به فروش رفت.

علاوه بر این، پذیره‌نویسی 600 میلیون سهم از سهام در دست انتشار شرکت تامین سرمایه دماوند در بازار سوم و پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت واجد شرایط خاص در نمادهای «افاد 811» تا «افاد 841» در بازار ابزارهای نوین مالی در نخستین روزهای کاری بهمن‌ماه با موفقیت انجام شد.

عناوین برگزیده