تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۸۶۳۷۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

به‌دنبال سوددهی در زنجیره فولاد

می متالز - یکی از مشکلاتی که در زنجیره صنعت فولاد وجود دارد، این مسئله است که سودآوری بخش معدن از فولادسازی و محصولات نهایی در این زنجیره بیشتر است؛
به‌دنبال سوددهی در زنجیره فولاد

به گزارش می متالز، این درحالی است که باید ایجاد ارزش‌افزوده سودآوری بیشتری را به همراه داشته باشد. از همین رو هر اندازه که بتوان به سمت صنایع پایین‌دست و ایجاد ارزش‌افزوده پیش رفت به همان اندازه نیز باید سودآوری ایجاد کرد. بنابراین این موضوع که حوزه معدن بیش از بخش فولادسازی برای معدنکاران سود به همراه دارد، در حقیقت ایرادی اساسی برای این زنجیره به‌شمار می‌رود. با توجه به چنین موضوعی واحدهای بزرگ فولادی بیش از پیش ترجیح می‌دهند به سمت تملک معادن پیش بروند تا سود بیشتری را برای خود ایجاد کنند و همین موضوع به ضرر سایر واحدها فولادی به‌ویژه واحدهای کوچک که توان خرید معدن را ندارند، خواهد بود.
این مشکل اساسی در زنجیره فولاد از آنجا نشات می‌گیرد که سود براساس ارزش‌افزوده در این زنجیره به صورت مناسب و منطقی توزیع نشده است و در حقیقت این مسئله یکی از ایرادهایی است که باید به این زنجیره وارد کرد.
همین موضوع به نوبه خود سبب نگرانی‌هایی برای برخی شرکت‌های فولادی در زمینه تامین خوراک و مواد اولیه شده است؛ از همین رو هم‌اکنون شاهد هستیم که برخی واحدهای فولادی در کشور با کمبود سنگ آهن روبه‌رو هستند که البته رفع این چالش‌ها در این زنجیره به مدیریت واحدی نیاز دارد تا کنترل آن را برعهده بگیرد و سوددهی در این زنجیره را به شکل منطقی خود نزدیک کند.  

محمد حیدری - فعال حوزه فولاد

عناوین برگزیده