تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۲۶
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۸۶۴۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس اعلام کرد:

آخرین وضعیت چند طرح و برنامه های "فارس"، پالایشگاه بیدبلند + ۴ عرضه اولیه

می متالز - مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با اعلام آخرین وضعیت پیشرفت پروژه ها، برنامه های سال آینده و زمان افتتاح پالایشگاه گاز بیدبلند از آمادگی ۴ شرکت برای عرضه اولیه در بورس خبر داد.
آخرین وضعیت چند طرح و برنامه های "فارس"، پالایشگاه بیدبلند + ۴ عرضه اولیه

به گزارش می متالز، جعفر ربیعی در جریان برگزاری مجمع فوق العاده هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس برای افزایش سرمایه 57 درصدی از سود انباشته (از 9.15 به 14 هزار و 350 میلیارد تومان) به سهامداران مژده داد و گفت: "فارس" برای اولین بار در بورس توانست اولین شرکتی باشد که  به ارزش بیش از 100 هزار میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: درحالیکه زمانی ارزش کل بورس به 100 هزار میلیارد تومان می رسید اما هم اکنون تنها یک شرکت و آن هم هلدینگ فارس به چنین ارزشی  دست یافت و ارزش هلدینگ به ۷ میلیارد دلار می رسد که با پیشرفت و راه اندازی طرح ها ارزش آن افزایش خواهد یافت .

آخرین وضعیت پیشرفت پروژه ها و برنامه های سال آینده

این مقام مسوول در مورد آخرین وضعیت پیشرفت پروژه ها توضیح داد: پروژه های پتروشیمی نسبت به سال قبل از پیشرفت مناسبی برخوردار بود. به طوریکه پتروشیمی هنگام از 31 به 75 درصد، آپادانا از 26 به 41 درصد و لردگان از 75 به 97 درصد و ایلام از 87 به 96 درصد نسبت به سال قبل پیشرفت فیزیکی داشتند.

ربیعی از راه اندازی ۴ طرح تا بهار سال ۹۹ خبر داد و افزود: کود شیمیایی اوره لردگان، پتروشیمی ایلام، پالایش گاز بیدبلند و فاز اول طرح بهسازی و احداث تاسیسات جمع آوری گازهای مشعل مناطق نفت خیز جنوب تا بهار سال ۹۹ مورد بهره برداری قرار می گیرند که سبب افزایش تولید ۵.۹۲ میلیون تن محصول بدون احتساب گازهای جمع آوری محصول خواهد شد. 

وی ادامه داد: همچنین ۵ طرح شامل مرحله دوم طرح بهسازی و احداث تاسیسات جمع آوری گازهای مشعل مناطق نفت خیز جنوب، پتروشیمی آپادانا خلیج فارس، شیمیایی صدف عسلویه، توسعه صنایع پایین دستی پترو ایرانیان و پتروشیمی گچساران تا سال ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار می گیرند که سبب افزایش تولید ۳.۰۲ میلیون تن محصول بدون احتساب گازهای جمع آوری محصول خواهد شد.

مدیرعامل "فارس" در مورد سایر پروژه ها هم توضیح داد: پتروشیمی هرمز که قرار بود محصول اوره تهیه کند تبدیل به مگاپروژه پتروشیمی شده و به بزرگترین پتروشیمی تبدیل خواهد شد . مرحله دوم پتروشیمی اروند هم این شرکت را تبدیل به یکی از بزرگترین تولید کننده های PVC می کند .

افتتاح پالایشگاه گاز بید بلند

ربیعی در مورد وضعیت پالایشگاه گاز بید بلند نیز توضیح داد: پیشرفت فیزیکی پالایشگاه گاز بیدبلند از ۵۷ به ۹۷ درصد رسیده و تا پایان سال تزریق گاز انجام خواهد شد ولی افتتاح رسمی به مقامات بلند پایه بستگی دارد. تاسیسات این پروژه به طور کامل بهره برداری می شود اما به دلیل تدریجی بودن جمع آوری خوراک فلر و تامین خوراک پالایشگاه، ظرفیت پالایشگاه در ۴ مرحله افزایش می یابد.به طوریکه سال آینده در دو مرحله ظرفیت ۲۰ و ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و در سال ۱۴۰۰ به ۸۰ درصد و در ۱۴۰۱ به ۱۰۰ درصد ظرفیت افزایش خواهد یافت .

به گفته وی پالایشگاه گاز بیدبلند بزرگترین پروژه هلدینگ خلیج فارس است که محصول آن خوراک شرکتهای پتروشیمی هلدینگ را تامین خواهد کرد و در مراحل ابتدایی افزایش ظرفیت، قرار است خوراک پتروشیمی بندرامام، مارون و امیرکبیر را تامین کرده و در مراحل بعدی به همراه بهره برداری پتروشیمی گچساران (که ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد)، خوراک این شرکت و زیرمجموعه های گچساران تامین خواهد شد. پتروشیمی گچساران، اتان پالایشگاه بیدبلند را تبدیل به اتیلن خواهد کرد که در زیرمجموعه های گچساران تبدیل به پلی اتیلن خواهد شد.

4 شرکت آماده عرضه اولیه و حمایت از سهام "فارس"

ربیعی در مورد عرضه اولیه سهام شرکت های زیرمجموعه هم اعلام کرد: چندین شرکت زیرمجموعه مانند پتروشیمی های اروند، بوعلی و تندگویان و... آماده ورود به بورس هستند و اگر بورس اجازه دهد همین فردا چهار شرکت را وارد خواهیم کرد. ولی سخت گیری ها، پذیرش را زمان بر کرده است .

این مقام مسئول در مورد حمایت از سهام "فارس" و زیرمجموعه ها هم گفت: صندوق بازارگردانی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ایجاد شده که نقش آن بازارگردانی سهام مجموعه است. در ریزش اخیر هم از سهام شرکتهای زیرمجموعه حمایت کرد به طوریکه سهام مجموعه هلدینگ کمترین نوسان را داشتند. این صندوق در صف های فروش سهام را جمع آوری و در صف های خرید عرضه می کند اما قیمت سازی و سفته بازی جایی ندارد.

ربیعی تاکید کرد: سرمایه گذاران توجه داشته باشند که سهام شرکت توسعه ای را در اختیار دارند و نباید طلب سود نقدی زیادی داشته باشند. در سال جاری هیچ کدام از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس زیانده نبوده و همه به سودآوری رسیده اند. به طوریکه زیان سال گذشته پتروشیمی خوزستان و کارون به سود تغییر کرده است .

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده