تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۶
بازدید: ۱۸۸۸
کد خبر: ۸۶۴۹۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تحلیل بنیادی: شرکت ذوب روی اصفهان ( فروی)

می متالز - شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن هر هفته تحلیل جامع یکی از شرکت های بازار سرمایه را به صورت عمومی در سه بخش تحلیل صنعت، تحلیل بنیادی و تکنیکال در سه شنبه ها راس ساعت ۱۴٫۳۰ برگزار می کند.
تحلیل بنیادی: شرکت ذوب روی اصفهان ( فروی)

به گزارش می متالز، تحلیل شرکت ذوب روی اصفهان با نماد « فروی» مورخ ۱۵  بهمن ۹۸ توسط این نهاد مالی ارائه شده است. در ادامه خلاصه ای از تحلیل بنیادی این شرکت را خواهیم داشت.

۱- مقدمه

شرکت ذوب روی اصفهان درسال ۱۳۷۷ تاسیس و به بهره برداری رسید و در سال ۱۳۷۹  دفتر شرکت به محل کارخانه در فلاورجان اصفهان منتقل شد. در شرکت کنسانتره روی با روش هیدرومتالوژی  ابتدا  به  ورق  و  سپس  به  شمش روی  تبدیل  شده  و  عمدتا به خارج ازکشور  صادرمی گردد.  ظرفیت  تولید این شرکت پس از  اجرای طرح  توسعه  ۱۰٫۰۰۰ تن در سال  می باشد. سرمایه شرکت در حال حاضر ۶۰ میلیارد تومان است. در سال ۱۳۹۸ نیز در بازار دوم فرابورس پذیرش و عرضه شد. سال مالی شرکت منتهی به ۲۹ اسفند است.

شرح

سال مالی ۹۵سال مالی ۹۶ سال مالی ۹۷

سود خالص

۱۴ میلیارد تومان۳۰ میلیارد تومان۹۸ میلیارد تومانسود تقسیمی۷۲۳ ریال، ۲۱ درصد۵۰۴ ریال، ۲۰ درصد

۱٫۶۲۵ ریال، ۷۱ درصد

ملاحظات۷٫۷۰۳ هزار تن فروش، نرخ جهانی ۲٫۳۶۵ دلار و دلار ۳۶٫۴۱۹ ریال۷٫۷۶۹ هزار تن فروش، نرخ جهانی ۳٫۰۴۹ دلار و دلار ۴۱٫۳۶۸ ریال

۷٫۳۴۴ هزار تن فروش، نرخ جهانی ۲٫۷۴۶ دلار و دلار ۹۴٫۱۹۹ ریال

۲- مفروضات پیش بینی درآمد سال ۹۸ و ۹۹

مقدار تولید و فروش ۹۸: مقدار تولید شمش روی به عنوان محصول اصلی با توجه به بودجه، گزارش های ماهانه و رویه تاریخی سال های اخیر، ۹٫۶۲۶ تن درنظر گرفته شده است. شرکت به دلیل مقررات داخلی که بر سر راه صادرات بود تا اوایل پاییز امسال در فروش صادراتی خود دچار مشکلاتی بود که در ادامه با رفع این مشکلات و افزایش نرخ ارز توانسته فروش صادراتی خود را از سر بگیرد. شرکت در ابتدای سال موجودی ۱٫۸۵۱ تنی شمش را داشته است که فرض شده است در انتهای سال ۱٫۴۵۲ تن باشد.

مبلغ فروش ۹۸: در  پیش بینی سود سال مالی منتهی ۹۸ مبنای فروش محصول فروش رفته بر اساس LME برابر با ۴۰۰ر۲ دلار و نرخ تسعیر ارز برابر با  ۱۳٫۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. بر همین اساس مبلغ فروش سال مالی جاری ۳۲۵ میلیارد تومان پیش بینی می شود.

بهای تمام شده ۹۸:  مواد مصرفی بیش از ۷۰ درصد بهای تمام شده شرکت را تشکیل می دهد. ماده اصلی با سهم ۵۰ درصدی  مورد استفاده این شرکت برای تولید محصول، خاک روی کم عیار و پر عیار است که از باما و از معدن انگوران خریداری می شود. در این تحلیل با توجه به روند گذشته فرض شده است شرکت ۶۵۰ دلار برای هر تن تولید شمش خاک خریداری کند.همچنین زغال سنگ سهم ۳۰ درصدی را که فرض شده است نرخ متوسط شمش فولاد خوزستان در فصل انتهایی برابر ۴٫۵۰۰ تومان باشد و نرخ زغال خریداری شده ۱۳٫۵ درصد شمش فخوز باشد. سایر هزینه‌ها نیز با نرخ تورم ۳۰%، افزایش حقوق ۲۵%  نسبت به سال گذشته و عملکرد ۹ ماهه محاسبه شده‌اند. بر همین اساس هزینه های تولید شرکت در سال جاری ۱۸۵ میلیارد برآورد می گردد.

سایر درآمدها و هزینه های موثر ۹۸: شرکت مالک ۲۱ میلیون سهام کاما است که بنا به دستورالعمل حاکمیت شرکتی قصد فروش این ۲۱ میلیون سهم را دارد در صورتی که فرض کنیم سهام کاما به قیمت امروز عرضه گردد شرکت ۵۳ میلیارد  تومان سود از این محل شناسایی خواهد کرد. همچنین شرکت خالص دارایی های ارزی ۱۰ میلیون دلاری را دارد که فرض شده در انتهای سال با دلار ۱۳٫۸۰۰ تومانی تسعیر شود.

کارشناسی سودآوری سال ۹۸: با مفروضات ارائه شده در سطور قبلی سود سال جاری ۳۱۶ تومان به ازای هر سهم برآورد می گردد. شرکت در ۹ ماهه سود ۱۴۹ تومانی را ساخته است.

کارشناسی سودآوری سال ۹۹: فروش ۴۲۴ میلیارد  تومانی در سال ۹۹ منوط به تولید ۹٫۶۰۰ تن شمش و فروش ۱۰ هزار تنی محصول با نرخ جهانی ۲٫۶۰۰ دلار و دلار ۱۴٫۵۰۰ تومان است. با در نظر گرفتن نرخ خرید خاک۷۰۰ دلار، نرخ شمش فخوز ۵٫۱۰۰ تومان، هزینه های تولید سال آتی ۲۴۳ میلیارد تومان پیش بینی می شود. با فرض تورم ۳۰ درصدی، افزایش حقوق ۲۵ درصدی سود سال آتی شرکت ۳۲۰ تومان پیش بینی می شود.

۳- کشش سودآوری

بیشترین اهرم سودآوری  ۹۹ شرکت به مقدار فروش است. شرکت به ازای انبار کردن یک درصد از تولیدات، کاهش سود ۲ درصدی را تجربه خواهد کرد. درصد تغییر سود هر سهم با تغییر یک درصد نرخ دلار و نرخ جهانی برابر ۱٫۵ و ۱٫۷ درصد است. با افزایش هر یک درصد تولید شرکت، سود شرکت افزایش ۱٫۱ درصدی را ثبت می کند.

۴- مروری بر ریسک‌ها و فرصت‌های شرکت

پتانسیل های شرکت شامل نزدیکی محل شرکت به فروشنده ماده معدنی، همبستگی نرخ های فروش به دلار بازار آزاد ،تقسیم سود مناسب، نزول اخیر قیمت های جهانی، تولید محصول با عیارهای حداقلی و حجم کم مقدار فروش است. از جمله ریسک‌های شرکت می‌توان به ریسک ناشی از کاهش عرضه ماده اولیه مناسب، مقررات دولتی، رفتار سهامدار عمده و ریسک ناشی از مواجهه مواد اولیه گران بر خلاف نرخ های بازار جهانی اشاره کرد.

۵- نظر کارشناسی

نسبت قیمت به درآمد شرکت های تولید کننده شمش روی در سال های اخیر به طور متوسط ۷٫۵ واحد بوده است. از شرکت های مشابهی که خاک را خریداری کرده و تبدیل به شمش می کنند، می توان به  کالسیمین و فرآوری‌موادمعدنی‌ایران‌ اشاره داشت. با توجه به حجم تولید، نوع عملیات، حاشیه سود و ساختار مالی، ذوب روی اصفهان می تواند ارزش بازاری در حدود ۴۰ درصد فاسمین و ۱٫۵ برابر فرآور داشته باشد. نسبت قیمت به درآمد فاسمین در سال های اخیر ۶٫۵ واحد و فرآور عدد ۸ واحدی را نشان می دهد. بر اساس مطالب بیان شده ارزش هر سهم فروی ۲٫۷۰۰ تا ۳٫۰۰۰ تومان برآورد می شود.

تحلیلگر: علی اسکینی

عناوین برگزیده