تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۱
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۸۶۵۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

مسیرهای صادرات را هموار کنیم

می متالز - صنعت فولاد یکی از صنایعی است که در زمینه صادرات پیشرو به‌شمار می‌رود اما یکی از مشکلاتی که صادرکنندگان با آن روبه‌رو هستند، بازگشت پول است، زیرا راهکارهای قانونی بسیاری محدودی برای بازگشت پول وجود دارد.
مسیرهای صادرات را هموار کنیم

به گزارش می متالز، از سوی دیگر مشکل دیگری که گریبانگیر صادرات در داخل کشور شده، دستوری شدن قیمت‌های داخلی است که روی قیمت‌های صادراتی نیز اثرگذار است، زیرا به همان نسبت که قیمت در داخل پایین نگه داشته می‌شود، قیمت‌های صادراتی نیز پایین‌تر خواهد بود و حتی در جهان ما را متهم به دامپینگ می‌کنند. بنابراین پایین نگه داشتن قیمت‌ها آن هم به صورت دستوری به هیچ وجه به نفع تولیدکننده نخواهد بود. این موضوع جز اینکه زمینه رانت و فساد را ایجاد کند، عایدی دیگری برای تولیدکننده نخواهد داشت. از همین‌رو باید وزارت صنعت، معدن و تجارت تمام تلاش خود را به کار گیرد تا قیمت‌ها به سمت واقعی شدن سوق داده شوند و عرضه و تقاضا به صورت واقعی قیمت‌ها را مشخص کنند تا در این زمینه هم تولیدکنندگان اصلی دچار ضرر و زیان نشوند و هم اینکه صادرات به سمت یک صادرات شفاف پیش برود.
البته در زمینه صادرات باید به موضوع حمل و نقل نیز توجه کرد، زیرا به‌دلیل تحریم‌ها و به‌دنبال آن مشکلاتی که در زمینه حمل و نقل زمینی و دریایی ایجاد شده، صادرات نیز از روال معمول خود خارج شده است که در این زمینه با یک برنامه‌ریزی منسجم می‌توان بازارهای صادراتی بیشتر را به تصرف خود درآورد. 

غلامرضا خلیقی - کارشناس فولاد

عناوین برگزیده