تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۸
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۸۶۷۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش روزانه بازار سرمایه:

فتح الفتوح دیگری در بورس

می متالز - شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون کچاد، فخوز، فخاس، کگل و فولاد با رشد حدود ۴۸۳۱ واحدی روبرو شد و بر ارتفاع بلند ۵۰۳.۷۳۵ واحدی تکیه زد.
فتح الفتوح دیگری در بورس

به گزارش می متالز، بورس تهران پس از فتوحات اخیر و درنوردیدن کانال‌های سرراهی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار واحدی که در مدتی کوتاه بدست آمد، اینک سودای فتح قله‌های رفیع ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار واحدی را در سر می‌پروراند و واهمه‌ای نیز از هیچ عرضه سبک و سنگینی توسط حقوقی‌های بازار ندارد. چرا که چنان سیلاب عظیم نقدینگی به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی سرازیر شده است که از زمان چاپ و انتشار اولین اسکناس (یا سکه) در ایران تا کنون سابقه نداشته است.

مردم از هر قشر و طبقه ای، درصدد ورود و حضور در بورس تهران و سرمایه گذاری در سهام شرکت‌های فعال در این بازار هستند که شمار آن بالغ بر ۶۱۶ نماد در تاریخ گزارش است. ارزش بازار بورس تهران نیز با احتساب سهام فعال در بازار پایه (که معمولا در آمار نمی‌آید) از مرز ۱۵۰ میلیارد دلار گذشته و یک رکود دیگر نیز بر کتاب گینس ایرانی! افزوده است.

متاسفانه اکثر تازه واردان و سرمایه گذاران جدید در بورس، از قشر عامی و یا آماتور هستند لذا به سادگی طعمه سفته بازان و نوسانگیران بازار میشوند و خوراک القایی آن‌ها را خرید می‌کنند! امری که باعث شده قیمت (ارزش بازار) برخی از سهام در بازار، حتی بیش از ۲۰ برابر ارزش روز دارایی‌های آن شرکت شود و رخدادی عجیب و غریب در بستر بازار سرمایه کشور به وقوع پیوندد. حیرت اور از هر چیز اینکه، سهام دارای زیان انباشته سنگین و یا مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت (سهام شرکت‌های ورشکسته) را مثل نقل و نبات می‌خرند و چنان بر سر ابتیاع این قبیل سهام در بازار سر و دست می‌شکنند که گویی قحط السهام است!

البته سهام خوب و دارای فاند قوی بنیادی نیز اخیرأ در بازار مشتاق و طرفدار پیدا کرده و جمع قلیلی در صدد خرید و سرمایه گذاری در این دست از سهام هستند!

و، اما نماگر اصلی بازار سهام در همان دقایق نخستین معاملات امروز، مرز ۵۰۰ هزار واحدی را پشت سر گذاشت. سطحی که کمتر کسی در ابتدای سال تصور می‌کرد بورس تهران در سال جاری از آن عبور کند.

با این حال رشد فزاینده نقدینگی، رشد نرخ ارز و انتظارات تورمی همچنان بورس تهران را به پیش می‌برد و روند‌های اصلاحی را به سرعت تغییر می‌دهد. تا آنجا که در همین جلسه معاملاتی نیز اصلاح قیمت‌ها نه فراگیر شد و نه تا پایان دادوستد‌های امروز دوام آورد.

 

اوضاع بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون کچاد، فخوز، فخاس، کگل و فولاد با رشد حدود ۴۸۳۱ واحدی روبرو شد و بر ارتفاع بلند ۵۰۳.۷۳۵ واحدی تکیه زد. بازار امروز با رشدی دیگر از سطح کانال ۵۰۰ هزار واحدی گذشت تا رکوردی جدید برجای گذاشته باشد.

 

کارنامه امروز بازار

شاخص کل ۵۰۳,۷۳۵ واحد / میزان تغییر ۴۸۳۱ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۸,۳۳۳,۴۱۴ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۴۹,۲۹۹ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۶.۳۵۴ میلیارد سهم.

 

نمادهای تاثیر گذار در شاخص

کچاد ۷۸۶ واحد مثبت/ فخوز ۳۵۹ واحد مثبت/ وغدیر ۳۵۵ واحد منفی/ فخاس ۳۴۸ واحد مثبت/ اخابر ۳۲۷ واحد منفی/ کگل ۳۰۰ واحد مثبت/ فولاد ۲۹۲ واحد مثبت.

 

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۴۵۱.۴ میلیون سهم/ ذوب ۴۱۰.۳ میلیون سهم/ خساپا ۲۴۰.۵ میلیون سهم/ فولاد ۲۳۶ میلیون سهم/ ثاخت ۲۰۸.۷ میلیون سهم

 

خالص خرید حقیقی ها

خالص ارزش معاملات خرد امروز در بازار (بورس و فرابورس) بالغ بر ۶۳۸۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل ۲۵ درصد افزایش داشت.
 

اهم اخبار و تحولات روزانه

۱) با رایزنی‌های صورت گرفته بین ایران و ترکیه، از شب گذشته ورود کلیه کامیون‌های ایرانی وکامیون‌های خارجی از مرز بازرگان به سمت ایران از سر گرفته شد.

۲) با رایزنی‌های صورت گرفته مرز مهران به زودی برای ترخیص کالا و جابجایی بار از سوی مقامات عراقی بازگشایی می‌شود.

۳) چین دومین بخش از محصولات آمریکا را از تعرفه‌ها معاف کرد.

۴) کشتی چینی در اسکله بندر دیر برای بارگیری متانول پتروشیمی زاگرس پهلو گرفته است. منابع خبری می‌گویند تلاش شده کمترین میزان ارتباط صورت گیرد و کارکنان با لباس‌های مخصوص در حال فعالیت هستند.

۵) عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید مجلس یازدهم تکلیف FATF را مشخص کند! برزگر گفته می‌توان با تجدیدنظر در لوایح مورد تاکید گروه اقدام ویژه مالی (FATF) جلوی آسیب به کشور را گرفت. به نظر می‌رسد جناح راست تلاش می‌کند با رفتار‌های اندکی غرب گرایانه در آینده، رای مورد نیاز عامه برای سال ۱۴۰۰ را فراهم کند!
۶) مشارکت مردم در انتخابات مجلس در تهران ۲۶.۲ درصد به صورت رسمی اعلام شد.

۷) وزیر امور خارجه آمریکا با مطرح کردن ادعا‌هایی علیه ایران، به تشریح مواضع دولت کشورش درباره برخی موضوعات پیرامون ایران از جمله تحریم تسلیحاتی و معافیت تحریم‌های هسته‌ای ایران بیان کرد و گفت در ماه‌های آینده تصمیم بزرگی برای تحریم‌های بین‌المللی ایران خواهیم گرفت.

۸) برخی آمار‌ها نشان می‌دهد که روز گذشته ۸ نظامی ترکیه در سوریه کشته شده اند. روسیه عملا با حمایت از سوری‌ها به هدف قرار دادن مواضع ارتش ترکیه می‌پردازد!

۹) شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین می‌گوید با این که از تاثیر شیوع ویروس جدید کرونا بر اقتصاد این کشور آگاه است، اما اعتقاد دارد این تاثیر کوتاه مدت و قابل کنترل است.

۱۰) کیت تشخیص ویروس کرونا که طی روز‌های اخیر از امارات وارد شده بود و در بیمارستان‌ها تعداد محدودی ازان موجود بود، توسط وزارت دفاع ساخته شد.

۱۱) دانشگاه علوم پزشکی مشهد، محلول‌های ضد عفونی کننده‌ای را تولید کرده و از امروز این محلول‌ها عرضه می‌شود.
۱۲) مجموعه کنش کرد‌ها در تحولات عراق بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس آمیخته‌ای از نگرانی نسبت به ایجاد تنش با حکومت مرکزی و امیدواری به حمایت آمریکا از آن‌ها به شکل چرخش بنیادی در تحولات عراق بوده است یعنی آن‌ها از یک سو، نمی‌خواهند با بغداد وارد تنش شوند و از سوی دیگر، بر خلاف قانون اساسی و مواضع دولت فدرال قصد دارند سربازان آمریکایی را حداقل در مرز‌های اقلیم کردستان حفظ کنند.

۱۳) بانک تجارت در نظر دارد سرمایه گذاری‌های خود در ده‌ها شرکت بورسی و غیر بورسی را تدریجا به فروش رساند که رقم آن نسبتا با اهمیت به نظر می‌رسد. محاسبات اولیه از امکان کسب سود ۶۳ تومانی به ازای هر سهم از این بابت دارد. امری که میتواند قیمت سهم را بزودی به محدوده ۱۰۰ تومانی هدایت نماید.

۱۴) بانک خاورمیانه ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه از انباشته می‌دهد.

۱۵) بانک یو بی اس در تازه‌ترین گزارش خود پیش بینی درباره قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۰ را کاهش داده، ولی گفته است که بازار انرژی از ۳ ماه سوم امسال با رونق نسبی روبرو خواهد شد چرا که تاثیر منفی ویروس کرونا بر تقاضای نفت چین به تدریج از بین خواهد رفت.

۱۷) مبین می‌گوید به دلیل تغییر نام شرکت، قیمت گاز مصرفی همچون شرکت‌های غیر پتروشیمی محاسبه می‌شود لذا سود مبین در ۹ ماهه رشد مناسبی می‌کند.

۱۸) قرار است جلساتی طی ۱۰ روز آتی با محوریت وزارت صمت و اناق بازرگانی برگزار تا نقطه نظرات ذینفعان سنگ آهن و فولاد شنیده شده و نهایتا نسبت سنگ آهن به فولاد تعیین گردد. سنگ آهنی‌ها می‌گویند حالا که قیمت فولاد رشد کرده، نسبت سنگ آهن به فولاد باید افزایش یابد!

۱۹) هلدینگ فارس شرکت‌های اروند، بندر امام و بوعلی را در سال ۱۳۹۹ عرضه می‌کند.

۲۰) گروه بهمن نسبت به ساخت موتور‌های یورو ۶ اقدام کرده است.

۲۰) یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید برای رفع مشکل هرج و مرج بازار خودرو، جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، مدیران خودروساز و فعالان بازار خودرو تشکیل شد و موضوع نابسامانی بازار مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه خودروسازان خواستار فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار بودند.

۲۱) با وجود این که چین در حال مقابله با ویروس جدید کرونا است، اما ۷۰.۲ درصد از ظرفیت تولید زغال سنگ خود را از سرگرفته است.

۲۲) شرکت‌های فلزی‌های ایران، دلار دریافتی خود را به صورت فراخوان و با قیمتی حدود ۱۴۵۰۰ تومان به فروش رسانده اند! یعنی حداقل ۱۰ درصد بالاتر از نیما!

 

پیش بینی بازار سه شنبه ۶ اسفند ۹۸

در حالیکه اکثر کارشناسان و اقتصادانان داخلی و خارجی انتظار داشتند در پی افزایش تهدید‌ها و ریسک‌های وارده بر ایران و بازار سرمایه، شاهد اصلاح بزرگ و برگشت قیمت‌ها در بورس تهران باشیم، ولی عملا عکس این انتظارات بوقوع پیوسته و قیمت‌ها و شاخص‌ها با رشد سرسام آوری در حال افزایش است.

هر چند شاهد توازن رشد و منطق قابل قبولی در قیمت نماد‌های مختلف در بازار نیستیم و این روز‌ها عملیات سفته بازی در بازار شیوع پیدا کرده است، ولی در عین حال با توجه به رفتار صعودی و هیجانی و التهاب در بازار ارز، قیمت کلیه دارایی‌های سرمایه گذاری در کشور بالاخص سهام شرکت‌ها در بستر بورس با شیب تندی در حال افزایش است و عموم مردم از هر طبقه و قشری در حال ورود به بورس و سرمایه گذاری در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی هستند.


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار

عناوین برگزیده