تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۴
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۸۶۷۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ساعت پنج و نیم عصر:

زیرخاکی های شرکت بورسی

می متالز - گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به آمادگی پتروشیمی آریاساسول برای ورود به بورس و...
زیرخاکی های شرکت بورسی

به گزارش می متالز، کرونا بدون شک داغ ترین بحث این روزهای کشور است. در شرایطی که این ویروس باعث دغدغه و نگرانی بسیاری از هموطنان شده، بعضی ها هم بساط کاسبی راه انداخته اند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند. مثلا سلبریتی هایی که شربت پیشگیری از کرونا تبلیغ می کنند و برای تبلیغات کذب دارویی که اصلا اثری ندارد، پول هنگفتی دریافت می کنند. البته هستند مردانی از جنس همان ها که در زمان بمباران شیمیایی، ماسک از صورت خود بر می داشتند تا فرزندان این مرز و بوم سالم بمانند. همان ها که در کنار بساط فروشندگان ماسک و لیمو ترش به قیمت نجومی، از جیب خودشان ماسک می خرند و به رایگان بین مردم توزیع می کنند. به قول قدیمی ها زمستان می رود و روسیاهی برای زغال خواهد ماند.
با شیوع کرونا اغلب کشورها مرزهای خود را به روی ما بستند و بلیط ها و هتل ها کنسل شد، ولی عجیب اینجا است که برخی از مردم همه چیز را به مسخره گرفته اند و تا دیدند مدارس تعطیل شد، راهی کنار دریا شدند. دریغ از اندکی تفکر... یکی از شرکت های هواپیمایی هم گویا پس از دستور توقف پروازها به چین به خاطر کرونا دست کم ۹ پرواز به چین داشته! برخی مسوولان، این شرکت سودجو را عامل احتمالی ورود کرونا به ایران دانسته اند و خواستار برخورد قضایی شده اند.

 

آریاساسول وارد می شود

اما واکنش بورس تهران به کرونا فقط یک دهن کجی بود و بعد هم ادامه رشد پر شتاب! این رشد بازار سرمایه برای هلدینگ های بورسی آنقدر جذاب بوده که به جد پیگیر عرضه زیرمجموعه های خود در بازار هستند. ساکنان ساختمان ۳۸ کریمخان هم هر روز پرونده به بغل به ملاصدرا سر می زنند و آخر وقت غرغر کنان باز می گردند و از کندی کار گله می کنند. البته انگار این رفت و آمدها بی نتیجه هم نبوده و آریا ساسول تا چند هفته دیگر، به جرگه بورسی ها خواهد پیوست.

 

املاک زیرخاکی شرکت بورسی

تجدید ارزیابی دارایی ها، هم خبر شیرینی برای سهامداران است و هم به شفافیت صورت های مالی کمک می کند‌. ولی انگار برخی شرکت ها، یا شاید هم سهامداران عمده شان، علاقه ای به شفافیت از این جنس ندارند‌. مثلا اهالی پلاک ۲۲ کوه نور املاکی در اختیار دارند که ۴ دهه پیش قیمت گذاری شده و در حال حاضر قیمت های نجومی دارند! مثلا ارزش یکی از زمین های این شرکت  در دفاتر ۸ میلیارد تومات است و ارزش روز حدود ۴۰ هزار میلیارد! البته این شرکت که نه علاقه ای به تجدید ارزیابی این املاک دارد و نه میلی به واگذاری، گویا به زودی گزارشی روانه کدال خواهد کرد که حسابی جذاب است. البته از صف خرید این سهم هم معلوم است اطلاعات نهانی اصلا به بیرون درز نمیکند!

 

رفقای روز خوشی

بعد از ناجوانمردی LG و سامسونگ ، چشم مان به بی معرفتی دوو و پاناسونیک هم روشن شد. امیدواریم این شرکت ها دیگر هرگز در کشور ما جایی پیدا نکنند و تولیدکنندگان داخلی از این فرصت استفاده کنند و خودی نشان دهند.

 

سنگ آهنی ها هم سنگ افزایش قیمت به سینه می زنند

محصولات فولادی چند وقتی است که مرتبا گران می شود و حالا خبر رسیده سنگ آهنی ها هم سنگ افزایش قیمت به سینه می زنند تا از قافله افزایش قیمت ها عقب نمانند.

 

از شنیدن برخی چیزها هرگز تعجب نکنید

اینجا شاید از معدود نقاط دنیا باشد که گاهی آقایان چشم شان را بر خلاف دوستان شان می بندند. مدیر روابط عمومی مفسد بزرگ اقتصادی که پرونده اش ماه ها است در حال بررسی بوده و هر روز زوایای تازه ای از تخلفات مالی ایشان رو میشود سر از روابط عمومی بانک مرکزی درآورده! از شنیدن برخی چیزها هرگز تعجب نکنید...

عناوین برگزیده