تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۱
بازدید: ۳۹۵
کد خبر: ۸۶۷۴۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

بلوک شیشه‌ای، متریالی ایده‌آل در معماری

می متالز - شیشه یکی از متریال‌های بسیار رایج در صنعت معماری و ساختمان‌سازی است که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است. شیشه به‌دلیل شفافیت لازم و قابلیت عبور نور جایگاه ویژه‌ای هم در نماکاری ساختمان و هم در طراحی دکوراسیون به خود اختصاص داده است. شیشه در انواع مختلف تولید و برای مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بلوک شیشه‌ای، متریالی ایده‌آل در معماری

به‌ گزارش می متالز به‌ نقل از ساختمانچی، شیشه متریالی سبک و شکننده است و می‌توان از آن در مکان‌های مختلف استفاده نمود. از قدیم تاکنون رابطه تنگاتنگی بین شیشه و ساختمان‌سازی وجود داشته است. شیشه یک متریال جادویی است که دارای کاربردها و ویژگی‌های مختلفی می‌باشد و به معماران و طراحان این امکان را می‌دهد که طرح‌های جدیدی با آن اجرا نمایند. به‌منظور تأمین امنیت و شفافیت لازم، معماران از شیشه لمینت محکم و بسیار مقاوم استفاده می‌کنند. بلوک‌های شیشه‌ای کاربردهای بیشماری دارند. برای مثال می‌توان از آنها برای ایجاد ساختارهای معماری نظیر پارتیشن‌ها، دیوارهای جداکننده اتاق‌ها، دیوار شیشه‌ای حمام و اطراف دوش، بخشی از راه پله‌ها و … استفاده نمود. این بلوک‌ها بدون اینکه مانع از انتقال نور شوند فضا را تفکیک می‌نمایند.

بلوک شیشه‌ای را نمی‌توان به‌عنوان بلوک سازه‌ای مورداستفاده قرار داد زیرا این بلوک‌ها جنبه تزئینی دارند و از مقاومت لازم برخوردار نمی‌باشند. مهمترین مزایای استفاده از بلوک شیشه‌ای تأمین نور لازم برای محیط موردنظر است. این بلوک‌ها در انواع بلوک شیشه‌ای مات، بلوک شیشه‌ای توپر، بلوک شیشه‌ای رنگی، بلوک شیشه‌ای شفاف، بلوک شیشه‌ای ایمن و بلوک شیشه‌ای طرح‌دار تولید و به بازار عرضه می‌شوند. بلوک شیشه‌ای وزن بسیار سبکی دارد و بار اضافی بر سازه وارد نمی‌کند. این بلوک‌ها جنبه دکوراتیو دارند و با توجه به نظر معمار و سلیقه صاحب خانه در ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

تاریخچه استفاده از بلوک‌های شیشه‌ای در ساخت و ساز

در اوایل سال ۱۸۰۰ میلادی، بلوک شیشه‌ای برای تأمین نور در زیرزمین‌ها و داخل کشتی‌ها استفاده شد. در ابتدا، چهارگوشی از شیشه معمولی برش می‌دادند اما بعداً از شیشه‌های منشور تحت فشار قرار گرفته برای انتشار نور استفاده می‌کردند. برای فیکس کردن این شیشه‌های منشور، از قاب‌های استیل استفاده می‌شد. آنها برای پنجره‌های سقفی کاربرد ویژه داشتند. سپس در سال ۱۹۰۴، یک معمار فرانسوی اولین سقف گنبدی شکل را با بتن و شیشه طراحی و اجرا نمود. رواج یافتن بلوک‌های شیشه‌ای توخالی برای ساختمان‌های عمودی در مقایسه با بلوک‌های سخت به‌دلیل عایق بودن آنها در برابر حرارت و صوت صورت گرفت. بلوک‌های شیشه‌ای در ابعاد و الگوهای مختلف با توجه به نوع کاربرد تولید می‌شوند. این بلوک‌ها برای ساخت دیوارهای خارجی و داخلی ساختمان در اشکال منحنی یا صاف کاربرد دارند.

دلیل استفاده از بلوک‌های شیشه‌ای

زیبایی و تطبیق پذیری

تطبیق پذیری فوق‌العاده بلوک‌های شیشه‌ای به‌دلیل داشتن مدل‌ها و ابعاد مختلف امکان استفاده از آنها را در طرح‌های گوناگون معماری فراهم نموده است. دیوارهای شیشه‌ای، پارتیشن‌ها و پنجره‌ها به‌خوبی زیبایی این بلوک‌ها را با عبور نور به‌نمایش می‌گذارند. شیشه در تنوعی از رنگ‌ها تولید می‌شود، از این رو هنگامی که صفحات شیشه‌ای مجزا بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند رنگ و ظاهر آنها تغییر خواهد کرد. ظاهر رنگی شیشه می‌تواند تحت تأثیر عوامل محیطی نظیر نور خورشید و انعکاس ابر و آسمان نیز قرار گیرد.

قابلیت دید و انتقال نور

برخی بلوک‌های شیشه‌ای از قابلیت دید برخوردار هستند. آنها در برابر خراش مقاومت بالایی دارند و حدود ۸۰ درصد نور را از دو جهت عبور می‌دهند.

حفاظت از انرژی

شیشه به‌شدت گرما را از خود عبور می‌دهد و یک شیشه دوجداره به‌عنوان عایقی ایده‌آل عمل می‌کند. شیشه دوجداره نقش مهمی در کاهش هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان ایفا می‌نماید و به‌میزان قابل توجه هزینه قبوض را کاهش می‌دهد.

عایق صوتی و حرارتی

بلوک‌های شیشه‌ای صدای بسیار کمی از خود عبور می‌دهند، از این رو یک عایق صوتی به‌شمار می‌آیند. اکثر شیشه‌هایی که برای ساخت این بلوک‌ها استفاده می‌شوند چند لایه بوده و عایق می‌باشند. در ساخت شیشه لمینت از طلق PVB استفاده شده که خود عاملی برای اکوستیک بودن شیشه به‌شمار می‌آید. شیشه‌های دوجداره نیز همانطور که از نامشان پیداست از دو لایه شیشه که فضای بین آنها با گاز آرگون پر شده ساخته می‌شوند. این شیشه‌ها هم عایق صوتی و هم حرارتی محسوب می‌شوند زیرا گاز موجود بین جداره‌ها مانع از انتقال حرارت و صوت می‌شود.

عدم تحمل بار

بلوک شیشه‌ای از قابلیت تحمل بار برخوردار نیست از این رو با استفاده از تجهیزات لازم محکم نگه داشته می‌شود. دلیل این عدم مقاومت توخالی بودن بلوک‌هاست. این بلوک‌ها از دو لایه مجزا که بهم فشرده شده‌اند ساخته می‌شوند.

نکته مهم در استفاده از بلوک شیشه‌ای

از آنجا که بلوک‌های شیشه‌ای را نمی‌توان به‌صورت سفارشی تهیه نمود، اینکه چگونه اندازه‌های استاندارد با فضای موجود مطابقت پیدا می‌کنند موضوعی حائز اهمیت است. برای محاسبه نمودن تعداد بلوک‌ها، طول دیوار در ارتفاع آن ضرب می‌شود تا مساحت کلی بدست آید، سپس این مقدار تقسیم بر اندازه یک بلوک می‌شود. البته همیشه تعداد بلوک‌ها را بیشتر خریداری نمود زیرا احتمال شکستگی در حین نصب وجود دارد.

عناوین برگزیده