تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۲
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۸۶۸۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روز ۱۰۰۰ میلیارد تومانی «فولاد» | بورس کالا محرک سهام فولاد مبارکه؟

می متالز -با توجه به مشکلات بوجود آمده در خصوص لغو معاملات بورس کالای هفته گذشته محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا به دلیل آنچه که تحت عنوان عرضه محدود و رقابت بالا که منجر به افزایش قیمت پایانی خرید شده بود عنوان شد، شرکت فولاد مبارکه در اطلاعیه عرضه فردای بورس کالا حجم عرضه محصولات را به طرز محسوسی افزایش داده است.
روز ۱۰۰۰ میلیارد تومانی «فولاد» | بورس کالا محرک سهام فولاد مبارکه؟

به گزارش می متالز، اتفاقی که می‌تواند فروش بالای هزار میلیارد تومانی را برای «فولاد» در یک روز به همراه داشته باشد.

شرکت فولاد مبارکه در اطلاعیه‌ای خبر از عرضه محصولات خود در معاملات روز دوشنبه بورس کالا داد که افزایش معنادار حجم عرضه با توجه به ابطال معاملات هفته گذشته و به منظور رقابت‌پذیری بیشتر برای عدم جهش قیمت‌ها از نکات مهم این اطلاعیه به شمار می‌آید. بر این اساس نزدیک به 128 هزار تن از دو محصول ورق گرم، 14500 تن ورق سرد ، 5700 تن ورق گالوانیزه و 1600 تن ورق قلع اندود داده قرار است در معاملات امروز بورس کالا توسط شرکت فولاد مبارکه با تاریخ تحویل اردیبهشت 99 عرضه شود.

قیمت پایه این محصولات یکی از نکات جالب توجه این اطلاعیه است. بر این اساس قیمت پایه ورق گرم در محدوده 6 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و قیمت پایه ورق سرد در محدوده 6800 تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که امروز در بازار آزاد شاهد فروش شمش فولادی در محدوده قیمتی 6 هزار تومان در شهرهای اصفهان، یزد، قزوین، ساوه، سمنان و قم بودیم و به این ترتیب می‌توان گفت قیمت‌های عرضه ورق‌های گرم و سرد فولادی توسط شرکت فولاد مبارکه با توجه به قیمت‌های فعلی بازار آزاد نوعی حراج محسوب می‌شود و به همین دلیل انتظار می‌رود رقابت سنگین برای خرید در معاملات فردای بورس کالای این محصولات شکل بگیرد.

از سوی دیگر با لغو معاملات امروز بورس کالای شمش فولادی در رینگ صنعتی، بار دیگر نگرانی‌ها در خصوص احتمال لغو مجدد معاملات روز دوشنبه نیز وجود دارد. اما این حرکت می‌تواند تبعات منفی زیادی در خصوص زیر سوال رفتن ساختار بازار و قوت گرفتن گمانه‌زنی‌ها در مورد نفوذ برخی از دلالان و افراد سودجو به همراه داشته باشد.

با توجه به میزان عرضه و قیمت‌های پایه درنظر گرفته شده برای محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا و احتمال بالای شکل‌گیری رقابت خرید و افزایش قیمت‌های پایانی، رشد 10 درصدی قیمت‌های پایانی نسبت به قیمت‌های پایه نیز می‌تواند فروش محصولات فولاد مبارکه در روز دوشنبه را در بورس کالا از مرز هزار میلیارد تومان عبور دهد. البته ذکر این نکته لازم است که این فروش سلف با تاریخ تحویل اردیبهشت سال 99 خواهد بود و در صورت‌های مالی امسال شرکت منعکس نخواهد شد اما روند رو به رشد قیمت‌ها با اوج‌گیری مجدد نرخ دلار در بازار آزاد و انتظار تورمی شکل گرفته بین فعالان اقتصادی  می‌تواند در تخمین چشم‌انداز فروش و سودآوری سال آینده شرکت فولاد مبارکه تاثیر محسوسی داشته باشد که احتمالا محرک قیمت سهام این شرکت در بازار سهام خواهد بود.

از سوی دیگر آمار منتشر شده در معاملات روز یکشنبه (دیروز) بورس تهران نشان می‌دهد که گروه فلزات اساسی بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها با سهم 112 میلیارد تومانی را در اختیار داشته و سهام شرکت فولاد مبارکه از این حیث برترین سهم بورسی با تغییر مالکیت 47 میلیارد تومانی حقوقی به حقیقی بوده است که نشان دهنده قرارگیری این سهم و صنعت در کانون توجهات سرمایه‌گذاران خرد است.

عناوین برگزیده