تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۷
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۸۶۹۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کوهکن:

دولت با نظارت محتکران شب عید را نقره داغ کند

می متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: گاهی با در نظر گرفتن تمامی شرایط درست عرضه و تقاضا، باز هم سودجویان با احتکار سبب گرانی بازار شب عید می‌شوند به همین دلیل دولت باید با نظارت بیشتر نقره داغ شان کند.
دولت با نظارت محتکران شب عید را نقره داغ کند

به گزارش می متالز، محسن کوهکن درخصوص گران شدن کالاهای مختلف در بازار شب عید، گفت: طبق روال همیشکی تقاضا در شب عید افزایش پیدا می‌کند بنابراین دولت باید برآورد صحیحی از تقاضا داشته باشد، درواقع باید علاوه بر ذخیره‌سازی کافی اجناس و محصولات مختلف برای شب عید، مدیریت توزیع صحیحی نیز داشته باشد، هرچند گاهی به درستی ذخیره‌سازی و مدیریت می‌کند اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست به مردم، ازسوی سودجویان جو روانی ایجاد شده که سبب بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی اطلاع رسانی درست مبنی بر اینکه جنس به کفایت در بازار موجود است را یکی از عوامل مهم برای مبارزه با احتکار و گرانی شب عید عنوان کرد و افزود: گاهی با در نظر گرفتن تمامی شرایط درست عرضه و تقاضا، باز هم سودجویان با احتکار، سبب گرانی بازار شب عید می‌شوند به همین دلیل دولت باید با نظارت بیشتر نقره داغ‌شان کند.

وی با بیان اینکه مدیریت بازار نیازمند اعمال سیاست‌های خاص بانک مرکزی است، افزود: همچنین دولت باید "عملیات بازار باز" را کامل اجرا کند اما نه تنها هنوز "عملیات بازار باز" اجرای نشده بلکه "بازار متشکل ارزی" نیز به جایی نرسیده است درحالی که اگر "بازار متشکل ارزی" خوب عمل می‌کرد نوسانات ارزی جهشی اتفاق نمی‌افتاد و بانک مرکزی می توانست بازار را کنترل کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امیدواریم بانک مرکزی اجرای "عملیات بازار باز بازار" و "بازار متشکل ارزی" را در دستور کار خود قرار دهد تا شاهد ثبات در بازار شب عید مردم باشیم چراکه بالا رفتن قیمت دلار افزایش قیمت کالاهای داخلی را نیز به دنبال دارد.

"فرآیند عملیات بازار باز" به این صورت است که در مواقع افزایش(کاهش) تقاضای ذخایر بانک‌ها که احتمال انحراف نرخ بهره(قیمت ذخایر) بازار بین بانکی از میزان هدف‌گذاری وجود دارد، بانک مرکزی از طریق خرید(فروش) اوراق بهادار و عرضه (جمع‌آوری) ذخایر، نرخ بهره بازار را به حول و حوش نرخ سیاستی هدایت می‌کند.

عناوین برگزیده