تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۴۴۳
کد خبر: ۸۷۰۱۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

واقعیت‌های نگفته از سنگ نمای ساختمان در ایران/ نیاز به تغییر نگرش داریم

می متالز - سنگ‌های تزئینی ساختمانی، کاشی و سرامیک یکی از صنایع پایین دستی و از جمله مصالحی است که در ساخت و ساز و تولید مسکن استفاده می‌شود. سنگ‌ها در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، سرویس بهداشتی و مهمتر از همه در نمای ساختمان استفاده می‌شود.
واقعیت‌های نگفته از سنگ نمای ساختمان در ایران/ نیاز به تغییر نگرش داریم

به‌ گزارش می متالز به‌ نقل از اقتصاد آنلاین، کیفیت سنگ نمای ساختمان در حفظ سازه از باران، برف، سرماو گرما موثر است و رنگ آن زیبایی بصری به سازه می‌دهد. ساختمان‌ها در کنار یکدیگر نمای شهر را می‌سازد.

یک تحقیق میدانی از مصالح فروشی ها واقعیت عجیبی را فرا روی ما قرار می‌دهد، بهترین کیفیت سنگ‌های تزئینی در انواع وارداتی و از کشورهایی همچون ایتالیا است.

پیمانکاران زیبایی و کیفیت سنگ‌های خارجی را دلیل استفاده از این متریال به‌جای نمونه‌های مشابه داخلی عنوان می‌کنند و می‌گویند علیرغم قیمت چند برابری این سنگ‌های تزئینی ساختمانی، سنگ نما، کاشی و سرامیک؛ کارفرما ترجیح می‌دهد از نمونه خارجی در پروژه‌های بزرگ استفاده کند.

سنگ‌های تزئینی درجه دو روانه کارخانه‌های تولید سنگ نما

سنگ‌های تزئینی خارجی به‌کار رفته در ساخت مسکن از دوام بیشتر برخوردارند. مهمترین دلیل آن این است که سنگ‌های با کیفیت صادر می‌شوند و سنگ‌های درجه دو و سه به کارخانه‌های داخلی سپرده می‌شوند و در نهایت شاهد محصولات ایرانی با کیفیت پایین‌تر در بازار هستیم و تأثیر آن را تا بازارهای صادراتی شاهد هستیم.

چرا در ایران پر از معادن بزرگ سنگ تزئینی، باید سنگ‌های ساختمانی وارداتی رتبه اول کیفیت و زیبایی را داشته باشد؟

اولین و مهمترین عامل در تولید سنگ‌های تزئینی و هر محصولی، ماده اولیه است که ایران مرغوب‌ترین نوع سنگ‌ها را از معادن استخراج می‌کند. دومین عامل نیروی انسانی شاغل است که در ارتباط با آن نیز ایران جزء کشورهای جوان و با جمعیت فعال بیکار بالایی است. عامل سوم تکنولوژی و عامل چهارم آشنایی با سلیقه بازار جهانی است.

سنگ‌های تزئینی مرغوب بعد از استخراج به شکل سنگ و یا یک مرحله بعد از استخراج صادر می‌کنند این صادرات با قیمت‌های بسیار پایین انجام می‌شود.

ارزش افزوده این سنگ‌ها در یک فرآیند با تولیدات پایین دستی و صادرات آن به کشورهایی همچون ایران به اقتصاد این کشورها باز می‌گردد.

در این فرآیند، ماده اولیه صنعت ساختمان این کشور با قیمت ارزان از ایران فرآهم می‌شود. نیروهای کار به خدمت گرفته می‌شوند، تکنولوژی تولیدات صنایع پایین دستی بر حسب نیاز و سفارش به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تولید می‌شود. سلیقه معماران، طراحان دکوراسیون داخلی، پیمانکاران و مهندسان معمار به کار گرفته می‌شود و به تبع این رشته‌ها پول‌ساز معرفی می‌شوند و شکوفایی علمی را در پی می‌آورد.

در نهایت سنگ تزئینی ساختمان به‌عنوان محصولی نهایی وارد کشور ایران می‌شود. قیمت آن نیز با تلاطمات ارزی بسیار بالاست. اما مورد اقبال و توجه است.

یکی از مهمترین موضوعاتی که امروز باید به آن توجه داشت، تأمین مواد اولیه باکیفیت برای کارخانه‌های داخلی است و در ادامه شناخت بازارهای جهانی و تولید بر اساس نیازهای جهانی در کنار درنظر گرفتن سرمایه برای تجهیزات ساخت محصولات باکیفیت است.

عناوین برگزیده