تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۱
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۸۷۰۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش:

روند صعودی بانکی ها

می متالز - به نظر می‌رسد با توجه به گزارش‌های ماهیانه گروه بانکی و برنامه‌های اکثر شرکت‌های این گروه در خصوص واگذاری دارایی ها، شاهد ادامه روند صعودی در این گروه باشیم.
روند صعودی بانکی ها

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش می متالز، روند صعودی و غیرقابل توقف بازار سرمایه در جریان معاملات روز گذشته نیز ادامه یافت و شاخص کل به رقم تقریبا باورنکردنی ۵۱۸ هزار و ۵۱۲ واحد رسید. به این ترتیب بازار سرمایه به طور متوسط ۳ درصد افزایش را ثبت نمود. شاخص هم وزن نیز به ۱۷۰ هزار و ۹۴۴ واحد رسید.

نماد "فارس" به تنهایی اثر ۳.۴۳۳ واحدی بر شاخص کل داشت. پس از آن نماد‌های "فولاد"، "کگل" و "تاپیکو" بیشترین اثر مثبت را بر بازار داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۷۹ هزار میلیارد ریال رسید.

 

سیاست و اقتصاد کلان

در گروه مسکن، بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران، در بهمن ماه امسال ۱۳ هزار و ۵۰۰ فقره مبایعه نامه به امضا رسیده؛ این در حالی است که در ماه مشابه سال گذشته (بهمن ۹۷)، تعداد معاملات مسکن ۹ هزار و ۵۳۱ فقره بود که رشد ۴۲.۲ درصد رشد داشته است. متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در بهمن ماه سال جاری ۱۴ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۷۰۰ تومان برآورد شده؛ این در حالی است که در ماه مشابه سال قبل از آن (بهمن ۹۷) متوسط هر متر مربع واحد مسکونی ۱۰ میلیون تومان بود که نرخ رشد آن ۴۳.۱ درصد تعیین شده است.

در خبری از گروه پتروشیمی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از برنامه‌ریزی برای اجرای مگاپروژه پتروشیمی هرمز در عسلویه به عنوان بزرگ‌ترین پروژه پتروشیمی کشور برای سال ۱۴۰۲ خبر داد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه طرح‌های پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا، صدف عسلویه، تولید منوکسید کارون، افزایش ظرفیت پت بطری پتروشیمی تندگویان، پلی پروپیلن ایلام و گچساران از طرح‌هایی هستند که سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌‎رسند، افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در سال ۱۴۰۱ پتروشیمی دهدشت، طرح شیرین‌سازی برش سنگین پتروشیمی نوری و بخش دوم فاز دوم طرح گاز‌های فلر به نتیجه خواهند رسید.

در خبری از گروه فلزات، رئیس هیات عامل ایمیدرو از برنامه انتقال ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب به استان‌های یزد و کرمان خبر داد. دکتر غریب پور تصریح کرد: برنامه انتقال آب خلیج فارس به شرکت‌های گل گهر، چادرملو و مس سرچشمه از بهار سال ۹۹ آغاز می‌شود. وی با اشاره به اهداف تعیین شده در اجرای این پروژه ملی، اظهار داشت: تامین آب معادن مس، سنگ آهن و صنایع فولادسازی و جایگزینی با منابع آب زیرزمینی و سطحی در کارخانه‌ها و طرح‌های استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان از جمله اهداف اجرای این طرح است.

 

بازار امروز

بازار امروز را با روند متعادل‌تری پیش‌بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد با توجه به گزارش‌های ماهیانه گروه بانکی و برنامه‌های اکثر شرکت‌های این گروه در خصوص واگذاری دارایی ها، شاهد ادامه روند صعودی در این گروه باشیم. در گروه فلزات و پتروشیمی نیز با توجه به رشد قیمت‌ها سنگین هفته‌های اخیر و احتمال افزایش محدودیت‌های دولتی در قیمت‌گذاری و صادرات محصولات این دو گروه، شاهد متعادل شدن صف‌های خرید و کاهش سرعت رشد قیمت‌ها باشیم. در گروه پالایشگاهی نیز همزمان با کاهش قیمت نفت شاهد رشد نرخ ارز سامانه نیما هستیم که اثرات ناشی از کاهش قیمت نفت را خنثی می‌کند و به این ترتیب در این گروه نیز احتمال افت قیمت‌ها به نظر بعید می‌رسد.

عناوین برگزیده