تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۸
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۸۷۱۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جزئیات رایزنی تجاری ایران و پاکستان

می متالز - هیات اعزامی اتاق تهران که به سرپرستی مسعود خوانساری به همسایه شرقی (پاکستان) سفر کرده ‌است، قصد دارد طی دیدار و گفت‌و‌گو با صاحبان تجارت و کسب‌و‌کار کراچی و لاهور و نیز مقامات دولتی پاکستان در حوزه‌های اقتصادی، موانع و چالش‌هایی که بر سر راه تجارت دو کشور وجود دارد، شناسایی و طی مذاکره مستقیم با دست‌اندرکاران اقتصاد و تجارت این کشور، علاوه بر ارائه پیشنهادهای عملیاتی برای رفع این موانع، با دیدگاه طرف‌های خود نیز آشنا شود.
جزئیات رایزنی تجاری ایران و پاکستان

به گزارش می متالز، هیات مذاکره‌کننده ایران در نخستین دیدار خود، همراه با سرکنسول و رایزن بازرگانی ایران در کراچی نشست گفت‌و‌گو با طارق رفیع، بنیان‌گذار و مالک هلدینگ SIDDIQ SONS و یکی از کارآفرینان مطرح پاکستان پیرامون بررسی چالش‌های تجاری دو کشور را برگزار کرد.

این تولیدکننده و فعال اقتصادی پاکستانی به نشست چندی پیش خود با نخست‌وزیر و رئیس بانک‌مرکزی پاکستان اشاره کرد و یادآور شد که در این جلسه، رئیس بانک‌مرکزی این کشور پیشنهاد توسعه مکانیزم تهاتر با ایران را به‌طور جدی مطرح و از بخش‌خصوصی پاکستان خواسته است تا تجارت با ایران را بر بستر تهاتر قرار دهند.

وی همچنین از آمادگی بخش‌خصوصی پاکستان برای ایجاد مکانیزمی جدید در زمینه مبادلات پولی دو کشور خبر داد و اظهار کرد که مقامات دولت پاکستان با سعه‌صدر، راهکارهای عملیاتی بخش‌خصوصی در تجارت با ایران را پذیرفته و به مرحله اجرا در می‌آورند. مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران، نیز در این نشست، یکی از نقاط ضعف در مراودات اقتصادی دو کشور را عدم شناخت کافی بخش‌خصوصی دو طرف عنوان کرد و افزود: درحال‌حاضر بخش عمده‌ای از مبادلات بازرگانی میان ایران و پاکستان از طریق کشورهای دیگر صورت می‌گیرد که با شناسایی دقیق نیازهای دو بازار و تجار معتبر دو کشور، می‌توان به تجارت واقعی میان این دو کشور همسایه، دست پیدا کرد. وی ادامه داد: اگرچه تحریم‌ها شرایط اقتصادی ایران را با چالش مواجه کرده است اما این تهدید را می‌توان به فرصت نیز تبدیل کرد و مبادلات تجاری دو کشور ایران و پاکستان را بر مبنای تهاتر و از کانال بخش‌خصوصی قرار داد و هر دو کشور بتوانند نیازهای کالایی خود را از طریق یکدیگر برطرف کنند. رئیس اتاق تهران با بیان اینکه تراز تجاری دو کشور، به نفع ایران مثبت است، افزود: در شرایط فعلی امکان تامین نیازهای بازار ایران از طریق تجار پاکستانی در زمینه کالاهای ساخت دیگر کشورها نیز وجود دارد.

خوانساری تصریح کرد که در اتاق تهران مطالعه دقیقی روی نیازهای کالایی کشور پاکستان صورت گرفته و فهرستی از کالاها که امکان تامین آن از طریق ایران فراهم است، به‌دست آمده و این فهرست را در اختیار بخش‌خصوصی پاکستان قرار خواهیم داد. در دیدار عارف احمدخان، رئیس سازمان توسعه تجارت پاکستان و مسعود خوانساری نیز دو طرف بر لزوم استفاده از راهکارهایی چون موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، توافق تجارت آزاد و کاهش موانع گمرکی برای جهش مناسبات تجاری بین دو کشور تاکید کردند. در این دیدار عارف احمدخان، پیشنهاد راه‌اندازی کارگروه مشترک دو کشور با حضور نمایندگانی از بخش‌خصوصی و دولتی هر دو کشور را مطرح کرد که مورد استقبال رئیس اتاق تهران قرار گرفت.

وی رفع جدی‌ترین چالش‌های بهبود مناسبات اقتصادی دو کشور را در عزم رهبران سیاسی دو طرف دانست و افزود: مقامات بلندپایه ایران و پاکستان باید این واقعیت را بپذیرند که توسعه تجارت فرامنطقه‌ای، منوط به رونق در تجارت منطقه‌ای است. از این‌رو، دو کشور ایران و پاکستان با وجود اشتراکات فرهنگی، مذهبی و جغرافیایی، باید گام‌های عملیاتی برای بهبود مناسبات تجاری را بردارند.

رئیس اتاق تهران نیز با بیان اینکه حجم روابط تجاری رسمی دو کشور ایران و پاکستان از رقم ۵/ ۱ میلیارد دلار در سال تجاوز نمی‌کند، به برخی موانع بر سر راه توسعه همکاری‌های اقتصادی اشاره کرد و افزود: دو کشور این فرصت و امکان را دارند که تجارت تهاتری را رونق دهند. خوانساری با اشاره به همسایگی هشت کشور با ایران در بستر خاکی از تلاش برای انعقاد تفاهم‌نامه تجارت آزاد میان دو کشور به‌عنوان یکی از ابزارهای ارتقای سطح روابط اقتصادی دو طرف یاد کرد و در عین حال اصلاح و بازنگری در موافقت‌نامه تجارت ترجیحی دو کشور را که سال‌های پیش به امضا رسیده، ضروری دانست.

وی عدم دستیابی دو کشور به توافق مشترک بر سر امکان تبادلات مالی و پولی را یکی دیگر از موانع پیش روی تجارت دو کشور برشمرد و افزود: این درحالی است که رقم تجارت ایران و عراق در شرایط فعلی که تحریم‌ها علیه ایران برقرار است، سالانه به ۱۳ میلیارد دلار رسیده و این وضعیت با دیگر همسایگان از جمله ترکیه و افغانستان نیز در شرایط مطلوبی قرار دارد، از این رو امکان دستیابی به راه‌حل‌های منطقی و عملیاتی در نقل‌وانتقالات پولی کشورها با ایران وجود دارد و در این رابطه، پاکستان نیز باید به‌طور جدی وارد عمل شود. رئیس اتاق تهران همچنین رفع موانع گمرکی را در بهبود تجارت دو کشور ضروری اعلام کرد و افزود: بخش‌خصوصی ایران و پاکستان هنوز به شناخت کافی و فنی از یکدیگر دست پیدا نکرده است که در این رابطه، اتاق‌های بازرگانی دو کشور نقش ویژه‌ای دارند و سازمان توسعه تجارت پاکستان نیز می‌تواند در این اصلاح فرآیند شناخت از یکدیگر، فعال شود. اعضای هیات مذاکره‌کننده تجاری اتاق تهران در دیدار با همتایان خود در فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان نیز با اشاره به سطح پایین مناسبات تجاری و موانع متعدد موجود در توسعه این مراودات، در مورد استفاده از ابزارهایی چون برگزاری نمایشگاه‌ها، اعزام هیات‌های تجاری و استفاده از کانال‌های غیربانکی برای نقل‌وانتقال پول گفت‌وگو کردند. رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان در این دیدار، سطح روابط اقتصادی دو کشور را در مقایسه با ظرفیت‌های موجود و اشتراکات میان دو طرف ناکافی دانست و گفت: درحالی توافق‌نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور طی سال‌های گذشته به امضا رسیده که دو کشور از این فرصت استفاده نکرده‌اند. میان انجم نیسار، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را بخشی از موانع بر سر راه توسعه همکاری‌های اقتصادی این کشور با ایران برشمرد و افزود: این درحالی است که تبادلات بانکی میان دو کشور نیز به ورطه فراموشی سپرده شده است و باید دوطرف برای رفع مشکلات ناشی از این بخش، طی همفکری و تعامل به راهکارهای عملیاتی دست پیدا کنند. وی برقراری تجارت تهاتری میان ایران و پاکستان را یکی از راهکارهای بهبود مناسبات اقتصادی دو کشور دانست و علاوه بر این، بر برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در خاک دو کشور و نیز تبادل هیات‌های تجاری تاکید کرد. رئیس اتاق تهران نیز در این نشست، اقتصاد ایران و پاکستان را مکمل یکدیگر بیان کرد و با تاکید بر تلاش بخش‌خصوصی دو کشور برای شناخت از یکدیگر، افزود: درحال‌حاضر امکان تبادلات پولی میان تجار ایرانی با همتایان خود در ترکیه، امارات و عراق از کانال‌های غیربانکی فراهم شده که در بهبود مناسبات تجاری با این کشورها نقش بسزایی داشته است. وی سپس با بیان اینکه برقراری این مکانیزم با پاکستان نیز امکان‌پذیر است، افزود: بخش‌خصوصی پاکستان که بسیار نیز قدرتمند است، می‌تواند ایجاد مکانیزم‌های جدید در تبادلات پولی با ایران را از دولت این کشور مطالبه کند.

عناوین برگزیده