تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۷
بازدید: ۹۷۶
کد خبر: ۸۷۱۳۰
سرویس خبر : قراضه و بازیافت
عرضه ضایعات آهنی کاهش یافته است

دلایل نوسان قیمت‌ قراضه آهن

می متالز - قیمت ضایعات آهن چند ماهی است روند صعودی به خود گرفته است و در ۳ هفته گذشته نیز با جهشی دیگر در حال افزایش قیمت است.
دلایل نوسان قیمت‌ قراضه آهن

به گزارش می متالز، فعالان این حوزه معتقد هستند که این افزایش قیمت‌ها از منطق خاصی پیروی نمی‌کند. برخی فعالان این حوزه نیز اذعان می‌دارند که یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در زمینه بازار فولاد روی داده، افزایش قیمت قراضه است که سبب افزایش قیمت انواع محصولات فولادی نیز شده است.
از ماه گذشته تا کنون حدود هزار تومان به قیمت قراضه افزوده شده و قیمت قراضه به طور روزانه در نوسان است و خرید و فروش آن نیز همانند قیمت ارز و طلا به‌صورت ساعتی اعلام می‌شود.
این موضوع در حالی است که با تقاضای آنچنانی در بازار محصولات فولادی روبه‌رو نشده‌ایم.
 

افزایش نرخ ارز

مسعود محرمی، مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد آذر آبادگان ارس و فعال حوزه بازار ضایعات آهن درباره وضعیت این بازار اظهار کرد:‌ از نیمه دوم سال ۹۸ به‌تدریج قیمت قراضه و ضایعات آهنی شروع به گران شدن کرد و به نظر می‌رسد که یکی از دلایل گران شدن قراضه، افزایش نرخ ارز باشد.
محرمی در ادامه خاطرنشان کرد: در چند وقت اخیر که با گران شدن قراضه روبه‌رو بودیم، گمان می‌کردیم این گران شدن به صورت حبابی است و حتما جایی شکسته خواهد شد، چراکه براساس تجربه سال ۹۷ قیمت قراضه و انواع محصولات فولادی به یکباره گران شد، اما گران شدن آن به شکل حبابی بود و پس از مدتی از بین رفت، اما سال‌جاری در ۶ ماه گذشته به‌صورت تدریجی این افزایش قیمت آغاز شده و درحال‌حاضر نیز با سرعت غیرمنطقی درحال پیش رفتن است.
این فعال حوزه بازار ضایعات ادامه داد: هم‌اکنون نیز با رسیدن قیمت ارز به بالای ۱۶ هزار تومان به‌نظر نمی‌رسد که قیمت‌ها دوباره کاهش پیدا کند، به تبع قیمت قراضه نیز کاهش پیدا نمی‌کند.
محرمی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ هم‌اکنون قیمت هر کیلو قراضه آهن به حدود ۴۸۰۰ تومان رسیده است و با توجه به این موضوع که به نظر نمی‌رسد قیمت ارز کاهش پیدا کند، به تبع قیمت قراضه نیز کاهش پیدا نخواهد کرد.  
وی در پاسخ به این پرسش که ممکن است قیمت ارز سال آینده کاهش پیدا کند، گفت: نمی‌توان با قطعیت کاهش قیمت ارز را برای سال آینده پیش‌بینی کرد اما بدون‌شک با کاهش قیمت ارز قیمت قراضه نیز کاهش پیدا خواهد کرد.  
این فعال حوزه ضایعات در ادامه عنوان کرد:‌ البته تمام محصولات در زنجیره فولاد در حال گران شدن هستند، برای نمونه هم‌اکنون آهن‌اسفنجی نیز در حال گران شدن است، اما باید این پرسش را مطرح کرد که چرا باید آهن‌اسفنجی که در داخل تهیه می‌شود قیمت آن در ۶ ماه به حدود ۲ برابر برسد؟ این افزایش قیمت‌ها در زنجیره فولاد غیرمنظقی است.
محرمی در ادامه با اشاره به کاهش میزان قراضه در کشور یادآور شد: موضوع دیگر نیز مربوط به کاهش میزان قراضه آهن در کشور است که به نوبه خود می‌تواند در افزایش قیمت قراضه تاثیرگذار باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه قیمت‌های جهانی قراضه در افزایش قیمت داخلی ما تاثیرگذار است، گفت:‌ قیمت‌های جهانی دارای نوسان‌های منطقی هستند، برای نمونه اگر به قیمت‌های قراضه کشور ترکیه نگاهی بیندازیم، شاهد تغییر چندانی نسبت به ۵ و ۶ ماه گذشته نخواهیم بود، اما در ایران به صورت غیرقابل پیش‌بینی و غیرمنطقی قیمت‌ها در حال افزایش است. قیمت‌های قراضه هر روز در حال افزایش است.
محرمی در پایان تاکید کرد: مشکل این است که بر بازار ضایعات نظارت کافی وجود ندارد و هم‌اکنون قیمت قراضه نیز در حال افزایش است و به نظر نمی‌رسد که این افزایش قیمت‌ها حبابی باشد. در کل برای سال آینده نیز نمی‌توان کاهش قیمت‌ها در این بازار را پیش‌بینی کرد.
 

قراضه گران‌تر از آهن‌اسفنجی

همچنین علیرضا شکوهی مدیر فولادسازی نی‌ریز درباره افزایش قیمت قراضه عنوان کرد:‌ قیمت قراضه در بازار در حال افزایش است. از آنجا که برخی عوامل در بازار تغییر کرده، روی بازار قراضه نیز تاثیرگذار بوده است.
بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه تولیدکنندگان فولاد را قراضه تشکیل می‌دهد و تا پیش از این تولیدکنندگان برای ساخت فولاد حدود ۵۰درصد از آهن‌اسفنجی و ۵۰ درصد از قراضه یا ۷۰درصد آهن‌اسفنجی یا ۳۰ درصد قراضه استفاده می‌کردند.
شکوهی در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با توجه به افزایش بسیار بالای قراضه، دیگر مصرف آنها برای واحدهای فولادسازی به‌صرفه نیست و از سوی دیگر نیز با کمبود آهن اسفنجی روبه‌رو هستند که این موضوع تولیدکنندگان فولاد را با مشکل روبه‌رو کرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا با افزایش قیمت قراضه روبه‌رو شده‌ایم، گفت: بخشی از این افزایش قیمت قراضه به قیمت جهانی بازمی‌گردد.
به صورت کلی قراضه در سطح جهان کمتر شده است و زمانی که عرضه کاهش یابد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند. بخشی از این عرضه قراضه مربوط به کشور چین بوده که این روزها با کاهش همراه شده است.
مدیر فولادسازی نی‌ریز در ادامه خاطرنشان کرد:‌ در ۳ سال گذشته قراضه افزایش قابل توجهی پیدا کرده و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز از قیمت آهن‌اسفنجی بالاتر آمده است، در  حالی که تا پیش از این آهن اسفنجی دو برابر قراضه قیمت داشته است.

عناوین برگزیده